نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. شهريور 1396 - 21:12
گچساران شهری است که فقط نام بام نفت ایران را یدک می کشد اینجا بیکاری بیداد می کند و جوانان این دیار از شدت بیکاری سردرگم و سردرگریبان فرو برده اند وافسردگی سهم جوانان این سرزمین از نفت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هربار دلم می خواهد از زیبایی های شهرم برایتان بگویم و گفته هایم را با غم آغاز نکنم اما افسوس،ای کاش می شد به جای گلایه بازهم از زیبایی های دیار بام نفت ایران ،افتخارات دیارم ، خون گرمی و مهمان نوازی این مردم، از شهیدپروری و انقلاب مداری این سرزمین خسته برایتان بگویم و می نوشتم که مهدفرهنگ است و سرچشمه تمدن.

 اما امروز می خواهم بار دیگر قلم را به دست گیرم و از زخم های کهنه تن این دیار برایتان بنویسم ،زخمی که جوانان این شهر و روستاهای اطرافش بیشتر ازدیگران ازآن رنج می برند،می نویسم تا شاید دلنوشته هایم مرهم وداروی مُسکنی باشد برای این زخم های عمیق و دستمالی باشد برای پاک کردن اشک های ندیده شده چشم دل هایی که هرروز به یاد رفع مشکلات  این دیار می تپد.

 سنگینی غم بیکاری فرزندان بردوش والدین

«بیکاری» همان واژه ای نام آشنا در ذهن تمام شهروندان سرزمین ثروت، تیتر تمامی اخبار است و شعر دیروز و امروز پدران و مادرانی است که علاوه بر رنج ها و مشکلات زندگی شان غم بیکاری فرزندانشان را هم بدوش می کشند.  

آری !بیکاری!امروز سوژه ای مناسب برای بیان غم ها،دردها،رنج ها،مصیبت ها،اشک ها و ناله های جوانانی است که لب هایشان پرازخنده است و دلهاشان پر از غم؟  

  افسردگی سهم جوانان سرزمین نفت

گچساران شهری است که فقط نام بام نفت ایران را یدک می کشد اینجا بیکاری بیداد می کند و جوانان این دیار از شدت بیکاری سردرگم و سردرگریبان فرو برده اند وافسردگی سهم جوانان این سرزمین از نفت است،اینجا آمار متر خیابان ها،کوچه پس‌کوچه‌ها و شب‌گردی ها و سرهای به زانو فرورفته‌ در طبل وعده های برباد رفته مسئولان هویدا است.

آری گچساران شهری است با هزاران جوان جویای کار که نمی توانند کارمناسبی برای خود دست و پا کنند و پا را دور دست های بیکاری و فقر حلقه زده اند و دست درگردن خویش مچاله،شهری بدون کارخانه و پروژه ای صنعتی مشکل گشا با اداره های فامیلی و فامیلی های اداری و ریاست های باندی و جناحی.

این شهرستان با جمعیتی بالغ بریکصدو بیست هزارنفر، نرخ بالای بی‌کاری استان و حتی کشور را بر پیشانی خود حک کرده است و تازگی‌ها هم گویا به این حک هم شک کرده، جوانان بی‌کاری که جمعیت بالایی از تحصیل کرده‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده است و روز‌به‌روز جوانی‌هایشان را به باد دانش و بی‌کاری تلف می کنند.

بی‌کاری معضلی ست که سال‌ها گریبان‌گیر مردم به‌ویژه جوانان این شهر شده و عاملی ست که سیل جوانانش را برای یافتن کار راهی شهرها و استان های دیگر، دور از دیاربی‌یار خود نموده است .

نرخ بی‌کاری در گهگیلویه و بویراحمد 12درصد است

باتوجه به این تعداد جویای کار در دفاتر اداره‌ کار و امور دور رفاه اجتماعی، نرخ گران بی‌کاری و بی‌عاری در گهگیلویه و بویراحمد 12درصد است اما آمار بی‌کاری در این شهر با توجه به شواهد و قراین ومخازن پر از نفت و گاز و وجود جوانان بی‌کار چیزی بالاتر را نشان می‌دهد و نشانه می‌گیرد سینه‌ هزار جوان بی‌کار دیگری که با خواندن این آمار جناب اداره‌ بی‌کار و رفاه اشتباهی، دور سرگیجه‌ خود می‌گردند.

هرچند صابر مظاهری مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: طبق آمار گرفته شده فصلی، نرخ بیکاری در استان ۱۲ درصد است که این میزان روند کاهشی مناسبی در دولت فعلی داشته است.

وی بیان می کند: با توجه به طرح هایی که به صورت فراگیر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دست اقدام دارد، این نوید وجود دارد که کاهش بیکاری در استان را بیش از گذشته داشته باشیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد درادامه نیز خاطرنشان کرده که از سال ۹۳ به بعد  نرخ بیکاری در استان روند کاهشی داشته است و در پایان سال گذشته نیز نرخ بیکاری در استان از ۱۷.۷ درصد در سال ۹۴ به ۱۳.۳ درصد کاهش یافت.

مظاهری می افزاید: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اقدامات اینچنینی تاثیر مناسبی در کاهش نرخ بیکاری داشته‌اند.

وی از هدف گذاری برای افزایش اشتغال و ارائه تسهیلات در مناطق محروم خبر داده و می گوید:این نوید را به افراد جویای کار می دهیم که با توجه به طرح های دولت مانند طرح کارورزی، طرح اشتغال فراگیر و طرح تعاون روستا اشتغال زایی مناسبی در استان انجام شود.

مظاهری با اشاره به صنایع کوچک و متوسط اضافه کرده که زیربنای اشتغال، کارگاه های متوسط و کوچک هستند و به اشتغالزایی و توسعه کمک می‌کنند.
با این تفاسیر اما باید گفت بیکاری و فقر مالی در سرزمین زرخیز گچساران با وجود ظرفیت‌های خدادادی، به دلیل بالفعل نشدن ظرفیت‌های اقتصادی در سال‌های دراز معضلی است که همچنان پابرجاست.

سفره های که امروز بی نان مانده است

یکی از جوانان بیکار این شهر اینگونه گلایه دارد که سرمایه داران زیادی در این شهر وجود دارندکه حتی حاضر نیستند در شهر خود نیز سرمایه گزاری کنند و خدمتی هرچند کوچک به جوانان این دیار بکنند ،جوانانی که سفره هایشان امروز بی نان مانده است و همچنان حسرت نداشتن کار را می خورند.

وی ادامه می دهد:متاسفانه بیشتر سرمایه داران گچسارانی که اندوخته خود را از این شهر و مردمانش دارند سرمایه خود را در شهرها و استانهای همجوار خرج می کنند و صاحب آسمان خراش های آنچنانی نیز هستند و همیشه با بردن اسم گچساران هم به خود افتخار می کننداما درصددایجاد یک کارگاه یا یک کارخانه کوچک هم دراین شهر نیستند! تا کی باید منتظر سرمایه گذاران دیگرباشیم؟تاکی جاهای دیگررا آباد می کنید و جوانان شهر خود را ازیاد می برید؟

وضع اشتغال درگچساران بشدت نگران کننده است

دیگری هم با بغض می گوید:وضع اشتغال درگچساران بشدت نگران کننده است و به دلیل فقر مالی و برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده ام به یکی از استان های همجوار رفته ام و دور از کانون خانواده روز های سختی را سپری می کنم.

یکی دیگر از جوانان این شهر ادامه می دهد:بسیاری از جوانان گچسارانی با بهترین تخصص ها آواره شهرهای استان های همجوارند،چرا آن عَرق ها برای آبادانی شهر خود ریخته نشوند؟ نمی دانم کلید قفل بیکاری در دست های خودمان است یا در دست های دیگری؟ خیلی از جوانان دیگراز ترس بیکاری و نبود شغل پایدار به شغل های کاذب روی آورده اند.

 حتی یک کارگری ساده را هم به ما نمی دهند

 یکی از جوانان تحصیلکرده می گوید:متاسفانه در بسیاری از پروژه های این  شهر حتی یک کارگری ساده را هم به ما نمی دهند ونیروهای غیر بومی را بر جوانان این شهرترجیح می دهند،واقعا باید از مسئولان پرسید این شهر از چه ظرفیت هایی محروم است؟ جوانان این دیار از داشتن کدام توانایی محرومند؟ چه موضوعی غیر از دیدن جیب های خالی ما وفشارهای روحی و روانی وجسمی وارده برپدران ما شما را خوشحال می کند؟!.

این درحالی است که بیژن مهدی‌پور رئیس کار، تعاون ورفاه اجتماعی گچساران نیز گفته بود: متاسفانه آن چیزی که این روزها شاهد آن هستیم بکارگیری اتباع بیگانه و یا افغانی در برخی از مشاغل کارگری در گچساران به جای نیروی بومی است.

وی با بیان اینکه هر کارفرمایی که تبعه خارجی را استخدام و به کار بگیرید جریمه خواهد شد،بیان می کند:طبق قانون کارفرما برای بار اول به اندازه دستمزد پنج روز کارگر و برای بار دوم به اندازه ده برابر دستمزد کارگر جریمه خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کاهش آمار بیکاری در کشور نسبت به جمعیت استان مقام اول را کسب کرده، می افزاید: متاسفانه در این زمینه شهرستان گچساران بالاترین آمار بیکاری را در استان دارد.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به برخی از دستگاه‌های شهرستان گچساران که کارگر غیر ایرانی به کار می‌گیرند خاطرنشان می کند: متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی و شرکتی اقدام به جذب کارگر افغانی کرده‌اند که این کار خلاف قانون است.

رئیس کار ،تعاون و رفاه اجتماعی گچساران در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیکاری در این شهرستان نیزگفته است:متاسفانه برخی‌ها برای کار از شهرهای همجوار به این شهر آمده و کار را از فرزندان این شهر گرفته‌اند.

این مسئول در ادامه اظهار می کند: متاسفانه آن چیزی که بیشتر از بیکاری شهروندان گچسارانی را آزار می‌دهد عدم عدالت در بکارگیری نیروی کار که نمونه بارز آن پتروشیمی گچساران است که موجب نارضایتی خیلی از شهروندان شده است.

مهدی پور بیان می کند: پتروشیمی گچساران در این چند سال اخیر که مشغول به کار عمرانی شده تاکنون به اداره کار و رفاه اجتماعی برای جذب نیرو رجوع نکرده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان گچساران خانواده‌هایی هستند که یک نفر از فارغ‌التحصیلان آنها مشغول به کار نشده‌اند، عنوان می کند: در برخی از خانواده تمام اعضا مشغول به کار و فعالیت هستند و آن چیزی است که خیلی از شهروندان گچساران را آزار دهد.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به دستگاه‌های دولتی که موظف به ایجاد اشتغال هستند، می گوید: دستگاه‌هایی که از بودجه ملی و استانی برای اجرای پروژه در شهرستان استفاده می‌کند موظف به ایجاد اشتغالزایی در این شهرستان هستند.

استخدام در صنعت نفت بر اساس آزمون سراسری

ساسان حبیبی‌نژاد رئیس روابط عمومی نفت و گاز گچساران نیز پیشتر در خصوص استخدام در این شرکت تصریح کرد: جذب و استخدام در صنعت نفت بر اساس آزمون سراسری صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر درصد جذب نیروهای بومی شهرهای همجوار تاسیسات نفتی بر اساس رایزنی‌هایی که صورت گرفته لحاظ شده است.

حبیبی‌نژاد در ادامه با اشاره به افراد مراجعه کننده و جویای کار در این شرکت گفت: متاسفانه افرادی که برای کار به این شرکت مراجعه می‌کنند متقاضی کار در حراست و یا فضای سبز این شرکت هستند که متاسفانه این تقاضاها خوب نیست.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم در زمینه مهارت آموزی افراد جویای کار تلاش کنیم و سطح مهارت را بالا ببریم، بیان کرد: دیگر کمتر کسی برای اشتغال در حراست و یا فضای سبز به این شرکت مراجعه خواهد کرد،شرکت نفت و پتروشیمی گچساران یک شرکت تخصصی است و این دو شرکت کمتر به کارگر نیاز دارد.

رئیس روابط عمومی نفت و گاز گچساران در ادامه با اشاره به جذب پیمانکاران و اجرای پروژه‌های نفتی دراین شهرستان خاطرنشان کرد: پاکت‌های مناقصه و مزایده  توسط دستگاه نظارتی برگزار می‌شود و در این زمینه پیمانکاران تهرانی و اصفهانی که در این مزایده و یا مناقصه برنده شدند موظف به جذب نیروهای بومی در این شهرستان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه عقد قرار داد با پیمانکاران غیر بومی آنها موظف هستند  که در اجرای کار در این شهرستان از افراد بومی ساکن این شهر به کار بگیرند.

جوانان گچسارانی کمتر به سوی حرفه‌آموزی می‌روند

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران با بیان این‌که این شهرستان در استان بالاترین نرخ بیکاری را دارد، گفت: فرزندان گچساران به دنبال کار در حراست نفت و پتروشیمی گچساران هستند و به دنبال حرفه‌آموزی نمی‌روند.

فرماندار گچساران با بیان اینکه علی‌رغم اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کاهش آمار بیکاری و ایجاد اشتغالزایی نسبت به جمعیت این استان در کشور رتبه اول را کسب کرد، گفت: متاسفانه شهرستان گچساران در استان بالاترین نرخ بیکاری را دارد.

وی در ادامه با اشاره به جذب پیمانکار از استان و یا خارج از استان بیان کرد: هر دستگاهی که پروژه‌های عمرانی دارد این پروژه‌ها به صورت مناقصه برگزار خواهد شد و هر پیمانکاری که این مناقصه را برنده شود، می‌تواند این پروژه را در دست بگیرید که متاسفانه پیمانکاران شهرستان گچساران در این مناقصات شرکت نمی‌کنند.

رحیمی در ادامه با اشاره به جذب پیمانکاران غیربومی تصریح کرد: برخی از پروژه‌هایی که در این شهرستان تعریف می‌شوند به صورت تخصصی هستند که در این زمینه پیمانکاران گچساران مهارت لازم را ندارند.

 به امید روزی که در گچساران درخت پربار بیکاری ریشه کن شده و رد پایی از بیکاری در میان مردم بخصوص جوانان توانا دیده نشود و سخنی را که باید در اول از همه  می گفتم در آخر می گویم که از دولت و سرمایه داران تقاضامندیم با ایجاد اشتغال زایی های پایدار و فرصت های شغلی این مشکل خانمانسوز را برطرف کرده و جوانان این شهر را در اولویت کار قرار دهند  تا شاید سدی باشد در برابر سیل عظیم کارگران تحصیل کرده این شهر.

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

خداوكيلي مهديپور ادم روراست و شديدا تعصب همشهرياشو داره و فقط تنهايه و اگه نماينده و فرماندار كمي حمايت و همراهيش ميكردند خيلي خوب ميتونس از حق همشهرياش دفاع كنه.حيف كه تنهايه
از مرکز امار اون اقایی که اومده بود جلو در گفتش ک مسئولین تو فرمانداری بهمون گفتن کسی که پانصد تومن در روز درامد داره یا کارگر ساده هست رو شاغل حساب کنین.همه ی این امارا دروغه

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها