نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. فروردين 1403 - 12:07
مطالبه جدی مردم لیشتر از مسئولان؛
غبار غربت را از مزار شهید گمنام بزدایید+ تصاویر
قصور و بی‌توجهی مسئولان درزمینهٔ ساماندهی و ایجاد بارگاه برای شهید گمنام دهستان لیشتر گچساران، نه‌تنها سبب شرمندگی مردم این خطه شده بلکه بر غربت این شهید گمنام هم افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یادمان شهدای گمنام در هر نقطه‌ای از شهر یا روستا زینت‌بخش آن منطقه است، مردم هم به دلیل برکات و معنویاتی که شهدا دارند، استقبال خوبی از مراسمات فرهنگی و مذهبی در گلزارهای شهدا می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «خاصیت کشته شدن درراه خدا این است که انسانى جان خود را صرف می‌کند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم می‌بخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده می‌ماند»

سال 1374 بود که برای نخستین بار پیکر مطهر شهدای گمنام در جنوب کشورمان (جزیره ابوموسی) تشییع و به خاک سپرده شدند و در این راستا یک حرکت اصیل و تأثیرگذار فرهنگی در کشور کلید زده شد. کم‌کم این رسم خوشایند تشییع و خاک‌سپاری شهدای گمنام به دانشگاه‌ها، مراکز مختلف علمی، آموزشی و تحقیقاتی، بوستان‌ها، روستاها و دیگر مناطق کشورمان هم کشیده شد؛ بنابراین دلیل افزایش تقاضاهای مردم و مسئولان برای نزدیکی به یادمان شهدای گمنام نیز برکات و تأثیرات فراوان فرهنگی شهدا در آن مناطق بود.

با این تفاسیر کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های ولایت مدار و شهیدپرور کشور است که تاکنون ۲ هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است و در این استان نیز همانند خیلی از مناطق کشور تعدادی از شهدای گمنام در مراکز دانشگاهی و علمی، روستاها، بوستان‌ها و ... تدفین شده‌اند که برکات فراوانی را به همراه داشته است.

بااین‌وجود ساخت یادمان و فضاسازی محیطی در اطراف قبور مطهر شهدای گمنام از مهم‌ترین انتظارات مردم کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان است که این مهم در بیشتر مناطقی که در آن شهدای گمنام تدفین شده‌اند، محقق شده است، اما در برخی نقاط استان این اقدامات با بی‌مهری مواجه شده و به‌عنوان نمونه باگذشت 16 ماه از مراسم تشییع و تدفین تنها شهید گمنام در دهستان لیشتر (روستای اسلام‌آباد) گچساران هنوز مناسب‌سازی لازم در این خصوص صورت نگرفته است.

یکی از اهالی دهستان لیشتر در این خصوص می‌گوید: غربت شهید گمنام در این منطقه از دیار نفت‌خیز گچساران خیلی عجیب به نظر می‌رسد به‌طوری‌که بعد از تشییع و خاک‌سپاری حتی یک سنگ‌قبر درشان شهید جانمایی نشده است؟!

وی می‌افزاید: قرار است امسال کنگره ملی 2000 شهید استان را داشته باشیم اما مطالبه‌ای که از مسئولین داریم ساختن یک بارگاه درشان شهید گمنام دهستان لیشتر (روستای اسلام‌آباد) است تا مردم این منطقه از حضور این شهید والامقام بیشتر بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از جوانان این منطقه می‌افزاید: متأسفانه قصور و بی‌توجهی مسئولان درزمینهٔ ساماندهی و ایجاد بارگاه درخورشان شهید گمنام، نه‌تنها سبب شرمندگی مردم دهستان لیشتر شده بلکه بر غربت این شهید گمنام هم افزوده است.

 وی ادامه می‌دهد: حدود 16 ماه از خاک‌سپاری این شهید گمنام می‌گذرد، اما هنوز یادمانی درشان و منزلت این شهید ساخته نشده است، حتی دریغ از یک سنگ‌قبر! و این مسئله موجب گلایه بسیاری از اهالی منطقه لیشتر شده است. لذا این امر برای بسیاری از مردمان این خطه باورکردنی نیست، چرا بعد از گذشت این‌همه مدت هنوز هیچ اقدام مؤثری در راستای ساخت یادمان شهید گمنام انجام‌نشده و این کار فقط در حد حرف و قول رهاشده است؟

دیگری هم اضافه می‌کند: شهید گمنام در دی‌ماه سال 1401 در روستای اسلام‌آباد لیشتر تشییع و خاک‌سپاری شد و مسئولین قبل از مراسم تدفین نیز طبق جلساتی که داشتند، مصوباتی نوشتند و قول‌هایی هم دادند که قرار شد ظرف 2 ماه بعد از مراسم خاک‌سپاری شهید، یادمان و بارگاهی احداث شود و حتی سرویس بهداشتی و امکانات فرهنگی هم پیش‌بینی‌شده بود. ولی متأسفانه مسئولین بعد از مراسم تدفین شهید رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نکردند.

وی می افزاید: همان روزها برخی مسئولین قول کمک یک‌میلیاردی برای ساخت سالن و مرکز فرهنگی در جوار مزار شهید را دادند تا هم پذیرای زائران کربلا باشد و هم راهیان نور، ولی تاکنون این وعده عملیاتی نشده است.

یکی دیگر از اهالی روستای اسلام‌آباد در این خصوص هم بیان می‌کند: مسئولان باید برای ساخت یادمان تنها شهید گمنام این منطقه همت کنند. مسئولان حتی زحمت یک سنگ‌قبر درشان شهید گمنام را نکشیدند اگر این اراده و همت در مسئولان وجود ندارد حداقل اجازه دهند تا خود مردم روستا دست‌به‌کار شوند.

بر این اساس حفظ ارزش و مقام شهدا به‌ویژه شهید گمنام و والامقام دهستان لیشتر گچساران وظیفه یک یا چند دستگاه اجرایی نیست، بلکه وظیفه همه مردم و مسئولان است، لذا باید اهتمام لازم در این زمینه وجود داشته باشد. همه ما مدیون شهدا به‌خصوص شهدای گمنام هستیم و نباید فراموش کنیم که این مسئولیت‌ها، این اقتدار، عزت و امنیتی که داریم به برکت خون شهدا حاصل‌شده است.

گفتنی است این شهید خوش‌نام  27 ساله است که در عملیات رمضان دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند. پیکر پاک این شهید والامقام در ششم دی‌ماه 1401 همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، در دهستان لیشتر (روستای اسلام‌آباد) گچساران به خاک سپرده شد.

انتهای خبر/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها