نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. بهمن 1399 - 18:46
معصوم افضلی گفت: در خصوص مشکلات کشاورزان منطقه سربیشه گچساران هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چرا که به کشاورزان قول داده ایم که مجددا فردا نیز آب در اختیارشان قرار گیرد که کل مزارعشان را آبیاری کنند و مشکلاتشان در ادامه هم مرتفع شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید معصوم افضلی، رئیس منابع آب گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در واکنش به مشکل آبرسانی مزارع کشاورزان در این شهرستان گفت:در ابتدای فصل زراعی زمستانه در اداره منابع آب شهرستان جلسه ای برای تصمیم گیری جهت رهاسازی آب کشت زمستانه  تشکیل و مصوب شد که در تاریخ 25 آبانماه  امسال نیز اولین رهاسازی آب صورت گیرد.

 وی افزود:بنابراین در این جلسه نیز مصوب شد که تعاونی های آب بران شروع به انعقاد قرارداد کنند که خداوند نعمتش را بر ما ارزانی داشتند و بارندگی های به موقع باعث نشاط کشاورزان و همه ما شد، که از یک طرف کشاورزان مشغول کشت و زرع شدند و از طرف دیگر ما هم در جایی دیگر و در طرح های تغذیه مصنوعی مناطق ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه که دغدغه کشاورزان عزیزمان بود مشغول جمع آوری رواناب ها و سیلاب ها و انتقال به حوضچه های تغذیه مصنوعی شدیم.

افضلی تصریح کرد:باید توجه داشت که در سیلاب های اخیر بیش از ۳/۵ میلیون مترمکعب از رواناب را به آبخوان دشت امامزاده جعفر نیز تزریق کردیم که بعد از فروکش شدن بارندگی ها در دی ماه گذشته و با درخواست مجدد تعاونی های آب بران ایستگاه پمپاژ برای آبیاری نوبت اول اراضی استارت شد.

رئیس منابع آب گچساران ادامه داد:به هرحال مقرر شد که کلیه کشت های تحت پوشش برای بار اول آبیاری و تا زمانی که آبیاری مزارع به طور کامل انجام نشود، نوبت دوم آبیاری نیز شروع نشود کما اینکه در همان صورتجلسه مقرر شده بود بعد از نوبت آبیاری اول تعاونی ها سطح زیر کشت را با یک سوم جمع آوری آب بها و به شماره حساب آب منطقه ای واریز کنند.

 وی گفت:بنابراین براساس قانون توزیع عادلانه آب تامین در خطوط اصلی شبکه ۱و۲ بر عهده شرکت آب منطقه ای بوده و توزیع آب و تعمیرات  در خطوط فرعی ۳ و ۴ بر عهده تعاونی های آب بران و جهاد کشاورزی بوده و شرکت آب منطقه ای( اداره منابع آب شهرستان) حق دخالت در توزیع آب و حتی تعمیرات این خطوط را ندارد و هرگونه کوتاهی در امر بهره برداری متوجه تعاونی ها خواهد بود.

 افضلی در ادامه اظهارکرد: به عنوان نمونه برخی از مزارع کشاورزان ( شبکه فرعی ۴)با این مشکل مواجه بوده ولی همسایه اش هیج مشکلی نداشته و به طور مطلوبی از آب استفاده بهینه می کند با بررسی انجام شده برخی کشاورزان نیز با تعاونی آب بران قراداد آب منعقد نکرده اند.

وی درادامه افزود: با این وجود شرکت آب منطقه ای تاکنون از هیچ کوششی دریغ نکرده به طوری که در بعضی مواقع که شکستگی های خطوط ۱و۲بر اثر سهل انگاری کشاورزان در امر بهره بردار بوده نیز تعمیرات را به موقع و در کمترین زمان ممکن انجام داده است و با تمام توان آماده هرگونه همکاری با دستگاه های زیربط برای امر بهره برداری اصولی است.

رئیس منابع آب گچساران تصریح کرد:این نکته هم حائز اهمیت است که اداره منابع آب براساس قانون بایستی با یک شرکت بهره بردار به جهت ایستگاه های پمپاز آب و شبکه های آبیاری قرارداد منعقد کند و شرکت بهره بردار نیز موظف است که به تعاونی ها آب بران و مزارع کشاورزان آبرسانی کند.

افضلی گفت:بنابراین رایزنی ها با شرکت بهره بردار صورت گرفته است که از اول اسفندماه قراردادی نیز در این خصوص بسته شود هرچند با تمام توان برای حل مشکلات کشاورزان این شهرستان در بحث آبرسانی مطلوب تلاش می کنیم.

 وی در پایان هم گفت: به هرحال در خصوص مشکلات کشاورزان منطقه سربیشه این شهرستان نیز هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چرا که به کشاورزان قول داده ایم که مجددا فردا(شنبه) نیز آب در اختیارشان قرار گیرد که کل مزارعشان را آبیاری کنند و مشکلاتشان در ادامه هم مرتفع شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

با سلام جناب مدیر من یک کشاورز اخرین روستا هستم و این گلایهای کشاورزان از این که فشار اب کم و قادر به پاسخگویی نیست. ما انتظار داریم که شما برای برادران کشاورز خودت همکاری کنی نه این ک بگی مشکل از ابیاری کشاورزی هست.تعاونی ها به ما از زبان شما گفتند ک ۸تا پمپ موجود هست ولی الان۳تا داره کار میکنه به خاطر بی نظمی ۵تا از کار افتاده هست.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها