نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1397 - 10:41
جو دوسر، یکی از ترکیباتی است که می‌تواند از دو طریق به کاهش وزن کمک کند. اول از همه آن‌که جو دوسر سرشار از فیبر غذایی است و احساس سیری را به مدت طولانی‌تر و به‌صورت مطلوب‌تر حفظ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، خوردن یک صبحانه کامل و مغذی، عادت مطلوبی است که اهمیت زیادی برای مدیریت وزن دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم صبحانه اساسا با لاغرتر شدن مرتبط است و میزان موفقیت نهایی در کاهش وزن را هم بیشتر می‌کند. همچنین،‌ حفظ وزن جدید بعد از کاهش وزن نیز به مصرف صبحانه‌های سالم به‌صورت منظم بستگی دارد. به‌علاوه، افرادی که صبحانه سالم می‌خورند، به‌طور کلی دو ماده مغذی مهم، یعنی فیبر ویتامین‌ها، را بهتر از دیگران دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کنترل اشتهایتان را به این مواد بسپارید

تمشک

هر فنجان از تمشک حدودا ۸ گرم فیبر به بدن می‌رساند که تقریبا دو برابر میزان فیبر موجود در همین مقدار از توت‌فرنگی و تقریبا برابر با میزان فیبر موجود در همین مقدار لوبیا است. حال شاید بپرسید که فیبرها از نظر وزنی چه اهمیتی دارند؟ یکی از مطالعات Journal of Nutrition نشان می‌دهد که دریافت فیبر بیشتر، جزو بهترین راه‌ها برای پیشگیری از افزایش وزن و حتی بالا بردن شانس کاهش وزن است. درواقع،‌ اگر افراد به مدت ۲ سال، هر روز در وعده صبحانه ۸ گرم فیبر مصرف کنند، در حالت عادی حدود ۲ کیلوگرم از وزن خودشان را کاهش می‌دهند.

جو دوسر

جو دوسر، یکی از ترکیباتی است که می‌تواند از دو طریق به کاهش وزن کمک کند. اول از همه آن‌که جو دوسر سرشار از فیبر غذایی است و احساس سیری را به مدت طولانی‌تر و به‌صورت مطلوب‌تر حفظ می‌کند. دوم این‌که طبق یافته‌های علمی در مطالعات اخیر، مصرف منابع کربوهیدرات آهسته‌هضم، مانند جو دوسر و غلات صبحانه، در وعده صبحانه و حدود سه ساعت پیش از ورزش می‌تواند به چربی‌سوزی بهتر کمک برساند.

درواقع،‌ منابع کربوهیدراتی آهسته‌هضم مانند جو دوسر، قند خون را مانند کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مثل نان تست سفید) به‌صورت ناگهانی افزایش نمی‌دهند. همچنین،‌ ترشح انسولین نیز با مصرف منابع کربوهیدراتی آهسته‌هضم در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که انسولین، نقش مهمی در ذخیره‌سازی چربی‌ها ایفا می‌کند،‌ پایین آوردن سطح قند خون می‌تواند باز هم چربی‌سوزی را تقویت کند.

 

ماست

یکی مطالعات اخیر در New England Journal of Medicine نشان می‌دهد که مواد غذایی همبسته با تغییرات وزنی، می‌توانند به‌خوبی به کاهش وزن کمک کنند. ماست دقیقا یکی از همین مواد غذایی محسوب می‌شود. البته فایده ماست برای کاهش وزن فقط به این موضوع محدود نیست. درواقع، پروتئین موجود در ماست می‌تواند به شما کمک کند تا لاغرتر شوید و زودتر وزن خودتان را کاهش بدهید.

طبق یافته‌های حاصل‌شده در نمونه‌های حیوانی، پروتئین وِی (whey) موجود در ماست، موفقیت در کاهش وزن را ۴۲ درصد بیشتر می‌کند و حتی حدود یک‌سوم از چربی بدن را هم کاهش می‌دهد. در ضمن، حجم توده عضلانی بدن نیز با مصرف ماست‌های استاندارد حدود ۷ درصد افزایش می‌یابد. البته همه این فواید در صورتی به‌وجود می‌آیند که از ماست‌های ساده استفاده کنید، نه از ماست‌های حاوی قندهای افزودنی و پُرکالری.

کره بادام‌زمینی

مغزهای خام و مشتقات آن‌ها مانند کره‌ بادام‌زمینی هم در گروه مواد غذایی همبسته با تغییرات وزنی قار دارند که برای کاهش وزن مفید هستند. شما می‌توانید از کره بادام‌زمینی خالص همراه با نان تست سبوس‌دار استفاده کنید یا حتی آن را به جو دوسر اضافه کنید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ، یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین محسوب می‌شود و اهمیت زیادی از این نظر برای رژیم‌گیرندگان دارند. پروتئین سالم در مقایسه با کربوهیدرات و چربی، احساس سیری را طولانی‌تر می‌کند. در ضمن، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه، با احساس سیری طولانی‌تر و کاهش وزن بهتر در درازمدت همراه است.

منبع: سلامتیسم

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها