نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. خرداد 1394 - 19:08
یدالله مرادی
مدیر کل اسبق میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:
جشنواره مشک و ملارگچساران نمایی ازجشن‌های دوران طاغوت داشت
مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به برگزاری جشنواره "مشک و ملار" در این شهرستان گفت: اینکه عده‌ای در مقابل مسئولان اقدام به رقصیدن کنند، مانند جشن‌های دوران طاغوت بوده و این فرهنگ‌ها منسوخ شده است و مردم و مسئولان باید جلوی چنین حرکاتی را بگیرند.

یدالله مرادی مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، با اشاره به برگزاری جشنواره « مشک و ملار » در گچساران گفت: برگزاری آیین‌ها و سنت‌هایی که مربوط به هویت تاریخی ما است کاری مثبت لحاظ می گرددکه در این زمینه نقدی نخواهیم داشت.

 

وی برگزاری این نوع جشنواره ها را توجه به صداقت و و پاکی روستاها برشمردوافزود: عنوان مشک و ملار در هویت عشایرزادگی ما بوده و به نوعی علاقه ، هویت و ارتباط زندگی همه ما به شمار می رود.

 

این فعال سیاسی و فرهنگی گچساران تصریح کرد: زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی استان بودم، جشنواره بزرگ عشایر به مدت 3 روز در پارک جنگلی یاسوج برگزار شد بنابراین اصل برگزاری این نوع جشنواره‌ها اقدامی مثبت است ولی در جشنواره « مشک و ملار » در گچساران ما شاهد ایرادات و حرکات نامناسب بسیاری بودیم.

 

مرادی با بیان اینکه  هزینه‌های این جشنواره به صورت زیرکانه و بدون شفاف سازی با مشارکت ادارات دولتی و کمک دفتر نماینده این شهرستان برگزار شد،گفت: متأسفانه منابع مالی و تیم مجری این جشنواره از ابتدا مشخص نبود و در حالی که اعلام شده بود که این جشنواره از سوی دهیاری‌ها و بخشداری برگزار خواهدشد ولی به دفتر نماینده ختم شد.

 

ناهنجاری‌های اخلاقی و دینی در جشنواره مشک وملار مشهود بود

 

وی با اشاره به اینکه نداشتن یک استراتژی فکری مشخص از دیگر ضعف‌ها و ایرادات جشنواره مشک و ملار در گچساران بود،افزود: در حقیقت این جشنواره هیچ خروجی مثبتی  نداشت و به همین دلیل ناهنجاری‌های اخلاقی و دینی در این جشنواره قابل مشاهده شد.

 

مرادی اظهارکرد: جشنواره "مشک و ملار" ابتدا با هدف توجه به بازی‌های بومی و محلی، آئین‌ها و سنت‌ها برگزار شد ولی به تبلیغات انتخاباتی منجر شد.

 

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد،تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره در روستای دیل و دهستان لیشتر هیچگونه حاشیه‌ای دربر نداشت و مردم به برگزاری این جشنواره اعتماد کرده بودندولی متأسفانه در مراسم اختتامیه این جشنواره در روستای سراب ننیز مسائل اخلاقی و دینی مورد توجه قرار نگرفت.

 

جشنواره ای که در آن دختران و زنان محور بودند

 

مرادی با تاکیدبر اینکه در هر جشنواره‌ای اندیشه مذهبی و مبانی دینی باید مدنظر قرار گیرد؛افزود:در جشنواره  مشک و ملار در این شهرستان تنها زنان و دختران محور بودند و بازی‌های محلی و بومی ،آئین‌ها و سنت‌ها محور قرار داده نشد.

 

وی با بیان اینکه  جشنواره مشک و ملار در گچساران به صورت جشن‌های دوران طاغوت برگزار شد،تصریح کرد:اینکه عده‌ای در مقابل مسئولان اقدام به رقصیدن کنند، مانند جشن‌های دوران طاغوت بوده و این فرهنگ‌ها منسوخ شده است و مردم و مسئولان باید جلوی چنین حرکاتی را بگیرند.

 

گفتنی است مراسم اختتامیه جشنواره "مشک و ملار" عصر روز جمعه اول خردادماه 94 در روستای سرآب ننیز گچساران برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

اظهار نظر سردسته حلقه فساد شهر
معلومه حلقه فساد شهر کیه؟
واقعا برای شهرم ناراحت نیستم برا دکتر تاجگردون ناراحتم که بهترین موقعیت ها را کنار گزاشته فقط به خاطر گچساران افسوس که سه چهار نفر همچون امام جمعه و همچون آآآقای مرادی و ... او را به تمسخر گرفته اند

نظرات کاربران

تازه های سایت