نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. اسفند 1399 - 15:51
اما این روزها در سایه بی توجهی مسئولین نفت رقابت های لیگ برتر واترپلو بدون حضور تیم قدیمی و پرافتخار نفت وگاز گچساران در حال برگزاری است ، رقابت های که با حضور پنج تیم و به صورت متمرکز در استخر قهرمانی استادیوم آزادی تهران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،واترپلو در دهه ۱۸۷۰ در بريتانيا اختراع و نخستين قواعد آن در اسکاتلند و انگلستان ايجاد شد،اولين بازي بين المللی بين تيم های ملی اين دو کشور در سال ۱۸۹۰ در لندن صورت گرفت و با پيروزی اسکاتلند به پايان رسيد؛ ترجمه تحت الفظی واترپلو به معنای «چوگان آبی» است.

 اين رشته نخستين ورزش گروهی بود که در سال ۱۹۰۰ وارد المپيک شد که با قهرمانی بريتانيا همراه بود؛ اما در ايران، اين رشته از سال ۱۳۱۸ با كميته ايی به نام كميته شنا تشكيل شد. اين كميته تا سال ۱۳۲۵ پابرجا ماند و سپس فدراسيون شنايی كشور تاسيس شد كه از همان ابتدا دارايی ۳ كميته تفكيک شده شنا، شيرجه و واترپلو بود.

در ادامه واترپلو شکل و شمايل رسميی به خود گرفت، تا جايی که درسال ۱۳۴۹ تيم واترپلويی ايران برای نخستين بار در بازی های آسيايی بانكوک شركت كرد و مقام چهارم را به دست آورد،ليگ واترپلوی ايران در مقايسه با بسياري از رشته هايی ورزشي کشور قدمت ديرينه ای دارد.

نخستين دوره ليگ اين رشته در سال ۱۳۶۲ و در بحبوحه جنگ تحميلی آغاز و مسابقات هم از آن سال به طور نسبتاً مستمر پيگيری شد، تيم های صاحب نام زيادی در طول اين سال ها به ليگ برتر واترپلوی ايران ورود کردند که بايد گفت نفتی ها ازتيم های فعال در ليگ اين رشته آبی بودند.

پتروشيمی ماهشهر، پتروشيمی بندر امام، پالايش نفت آبادان، نفت اهواز، نفت اميديه، نفت و گاز گچساران و پتروشيمی تهران ازجمله باشگاه های تاريخ اين ليگ هستند که بسياري از اين تيم ها روی سکو رفته اند و در آسيا هم برای ايران افتخارآفرينی کرده اند و از اواخر دهه ۸۰ تا به امروز نفت اميديه و نفت و گاز گچساران از مدعيان بوده اند.

 ابتدا گچسارانی ها درخشش در واترپلوی ايران را با کسب عناوين قهرمانی و حضور در آسيا آغاز کردند، واترپلوی نفت و گاز گچساران که از سال های دور در گچساران به عنوان يکی از رشته های ورزشی محبوب و پرمخاطب بوده، در سال های ۸۶ و ۸۷ نايب قهرمان ليگ واترپلو کشور شد و به مسابقات آسيايی در کويت راه پيدا کرد.

اما در سال ۸۸ به يکباره جهشی چشمگير در واترپلوی نفت و گاز گچساران رخ داد و مديران ورزش وقت، دست به جذب بازيکنانی در ميان استعدادهای بومی، بازيکنان ملی و بين المللی زدند و توانستند در يک فصل قهرمانی ليگ برتر، سوپر ليگ و جام حذفی را از آن خود کرده و نام خود را به عنوان پرافتخارترين تيم واترپلوی کشور ثبت و به عنوان تيم اول، در مسابقات جام باشگاه های آسيا شرکت کنند.

آغاز رسمی فعاليت های واترپلو درنفت گچساران، به اوايل دهه ۶۰ برمی گردد که به صورت آماتور و باحضور فرزندان نفت شکل گرفت. سپس به مرور با جا افتادن مسابقات رسمی و باشگاهی در کشور، واترپلو درگچساران مسير پيشرفت را درپيش گرفت.

به جرات می توان گفت که يکی از ريشه دارترين و پرعنوان ترين تيم باشگاهی واترپلو درايران، نفت وگاز گچساران است که ازابتدای دهه ۸۰ با راه اندازی ليگ حرفه ای واترپلو، اين تيم به طور مستمرحضور داشته است که سابقه چند قهرمانی درليگ برتر، جام حذفی و سوپرليگ را در کارنامه خود دارد.

گچسارانی ها به غير از کسب عناوين قهرمانی در ليگ و مسابقات رسمی، يکی از بهترين باشگاه ها درزمينه شناسايی و پرورش استعدادها و معرفی چهره های ملی پوش است،نفتی های گچساران در زمينه جذب بازيکنان و مربيان خوب، بخصوص بين المللی پيشگام بودند، تا جايی که "رومان پوليچکا"، ازکشور اسلواکی که سال ها بهترين بازيکن اروپا و جهان بود و در ادامه مربی تيم ملی واترپلوی ايران نيز شد و  "ژولتپتوری"، بازيکن کشور مجارستان که سپس به عنوان مربی تيم جوانان مجارستان انتخاب شد، به اين تيم آمدند و نقشی اساسی در تيم نفت و گازگچساران ايفا کردند که مهمترين آنها هدايت و آموزش مربيان مستعد و بازيکنان درسطح جوانان و نوجوانان و پايه بود.

آنها با جديت مسائل فنی و تکنيکی روز واترپلوی جهان را آموزش می دادند و توانستند افراد زيادی را به اين رشته ورزشی علاقه مند کنند که از ميان آنها استعدادهای خوبي به واترپلوی کشور معرفی شدند.

و اما در تالار افتخارات اين باشگاه، دو دوره حضوردرجام باشگاه های آسيا ديده می شود، نفتی های گچساران در سال ۸۵ قهرمان ليگ برتر و سپس راهی جام باشگاه های آسيا در کويت شدند و نفتی ها بين سال های ۸۷ تا ۸۹ نيز يک قهرمانی و يک نايب قهرمانی را نيز کسب کردند و دوباره راهی آسيا شدند که ماحصل دو حضور آنها در جام باشگاه هاي آسيا، کسب يک مقام دومی و سومی است.

 نفتی ها سال ۸۷ نیز مقام دوم و سال ۸۸ قهرمان ليگ برتر واترپلو شدند و در دهه ۹۰ نفتی های گچساران مقامی بهتر از سومی کسب نکردند و يک مقام سومی و يک مقام چهارمی و پنجمی بهترين نتايج آنها در هشت سال گذشته است.

با این تفاسیر،اما این روزها در سایه بی توجهی مسئولین نفت رقابت های لیگ برتر واترپلو بدون حضور تیم قدیمی و پرافتخار نفت وگاز گچساران در حال برگزاری است ، رقابت های که با حضور پنج تیم و به صورت متمرکز در استخر قهرمانی استادیوم آزادی تهران برگزار می شود.

هرچند مسئولین شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران هم عدم آمادگی بازیکنان، تعطیلی استخرها در شرایط کرونایی و نبود بودجه کافی را مهمترین دلایل برای شرکت نکردن در این رقابت ها برشمرده اند، که به نوعی انجام چنین اقداماتی شاید مشکلات زیادی را در آینده گریبانگیر ورزش قهرمانی این شهرستان کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها