نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. اسفند 1395 - 12:06
تا زمانی این چرخه تقسیم قدرت سیاسی برمبنای پول وسرمایه ، در جامعه ما حاکم است و سازوکار مناسبی جهت مشارکت مستضعفین در تقسیم قدرت سیاسی اندیشیده نشود، آش همان آش است وکاسه همان کاسه.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مهدی پیام-قبل از پرداختن به نقش مستضعفین ومحرومان در تقسیم قدرت سیاسی اندکی درباره نقش وجایگاه این گروه در حکومت اسلامی خواهیم پرداخت.از نگاه قرآن این گروه یعنی مستضعفان و ارثان اصلی زمین خواهند بود.حضرت امام خمینی( ره) می فرماید چه مبارک روزی است آن روز که ابرمردی جهان را از ستمگران و دغلبازان تطهیر نماید وزمین را پس از آن که از ظلم وجور فرا گرفته پراز عدل وداد می کند ومستکبرین جهان را سرکوب ومستضعفین را وارثان ارض نماید.(صحیفه امام جلد14.ص 472).

امام بزرگوار این قشر را صاحبان اصلی انقلاب و ولی نعمت یاد می کردند ومی فرمودند به مستضعفان ومستمندان و زاغه نشینان که ولی نعمت ماهستند خدمت کنید(صحیفه امام جلد18.ص 38).

حضرت امام(ره) معتقد بودند این طبقه وفادارترین نیروها به انقلاب ومبارزه هستند و می فرمودند تنها آنهایی تا اخر خط باماهستند که درد فقر و محرومیت واستضعاف را چشیده باشند.فقرا ومتدینین بی بضاعت گردانندگان و برپا دارندگان واقعی انقلاب ها هستند.ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هرصورتی که شده خط دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.(صحیفه امام ج 21 ص 86،87)

مقام معظم رهبری نیز همین نگاه دارندو می فرمایند مبارزه‌ى با استبداد، با فساد، با وابستگى، با عقب‌افتادگى و فقر و تلاش براى بهسازى زندگى انسان‌ها و رفع فقر از زندگى فقرا و مستضعفان، چیزهایى است که مورد رضاى الهى است. خداى متعال انسان‌ها را به این چیز‌ها امر کرده است.

با مرور قرآن وسیره ائمه معصومین وسخنان امام (ره )ومقام معظم رهبری نکات زیر درمورد نقش وجایگاه مستضعفین قابل برداشت است.

اولا این گروه صاحب اصلی یاهمان وارثان زمین اند. ثانیا صاحب اصلی انقلاب ها ونگهدارنده اصلی نیز هستند.ثالثا وظیفه امام زمان (عج) برپایی عدل وحاکم کردن مستضعفین و فقرا می باشد. رابعا درجمهوری اسلامی ولی نعمت وصاحب اصلی وبیشترین تلاش ومجاهدت ها را نموده اند. خامسا وظیفه تمام مسئولین باید در راستای خدمت به این قشر باشد.

حالا بعد از گذشت حدود چهاردهه از انقلاب اسلامی ، انقلابی که رسالت اصلی ونهایی آن هموار کردن وبستر سازی برای ظهور امام عدل و مستضعفان می باشد می بینیم فقرا ومحرومین دربدترین شرایط ممکن زندگی می کنند.هنوز وضع زندگی آنها نسبت به قشر مرفه جامعه مثل دوران قبل از انقلاب می باشد.

مسئولین رساندن آب وبرق وگاز که از امکانات اولیه زیست می باشد و مرفهین سال ها پیش ازآنها بهره مند بودند را شاهکار خود توصیف می کنند وقیاس می کنند باقبل انقلاب ، که آن زمان ازاین خبرا در بین قشر مستضعف نبود و بر صاحبان اصلی انقلاب منت می گذارند.

راستی باخود اندیشیده ایم چرا وضع این قشر درکشورما هیچ تغییری نمی کند وروز به روز ما شاهد شکاف طبقاتی شدید درجامعه هستیم؟. یعنی شاهد ضعیف تر شدن ضعفا وغنی تر شدن اغنیا هستیم.

انقلاب که باید در خدمت ودست این قشر قرار می گرفت الان به ابزاری علیه این قشر تبدیل شده است. به نظرم علت اصلی این مسئله نداشتن سازوکار مناسب در جمهوری اسلامی جهت ارتقا مستضعفین ونداشتن سهم درقدرت سیاسی است. امروز در کشور ما که الگوی نظام سرمایه داری ولیبرالی در فرهنگ و اقتصادمان حاکم شده است. آنچه قدرت سیاسی را در کشور تقسیم می کند سرمایه وپول است. یعنی هرکس پول وسرمایه بیشتری دارد در مناصب سیاسی بالایی هم قرار می گیرد یا افراد خودشان را دران مناصب قرارمی دهند.

امام راحل این خطر را احساس می کردند و می فرمایند خداوند نیاورد آن روز که سیاست ما وسیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روی آوردن به سرمایه دارها گردد واغنیا و ثروتمندان از اعتبار وعنایت بیشتری برخوردارشوند(صحیفه امام ج 20ص 341).

امام 0ره )در خصوص انتخاب کارگزاران ومسئولین نظام اسلامی نیز توصیه هایی داشته اند.ثروتمندان هرگز به خاطر تمکین مالی خود نباید در حکومت و حکم رانان واداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند ومال وثروت شان را به بهانه فخرفروشی ومباهات قراردهند وبه فقرا ومستضعفان وزحمت کشان ،افکار وخواسته های خودرا تحمیل کنند.(صحیفه امام ج 20ص 340)و امروز دقیقا عکس این مسئله درجامعه ماساری وجاریست وپشتوانه مالی اکثرسیاستمداران، ثروتمندان ومولتی میلیاردهای جامعه هستند.

امروز سازوکار تقسیم قدرت سیاسی طوری طراحی شده است که مستضعفین هیچ گونه نقش و سهمی از آن ندارند. ونقش شان تقسیم آن در بین ثروتمندان جامعه است. در انتخابات مردم مستضعف فقط باید ازبین افراد میلیاردر که شرکت کرده اند یا ازپشتوانه میلیاردی ها برخورددارند انتخاب کنند.یعنی خودشان به خاطر مسائل اقتصادی همیشه انتخاب کننده هستند نه انتخاب شونده.

اگر صاحبان اصلی این انقلاب مستضعفان هستند و این انقلاب جهت زمینه سازی به قدرت رسیدن مستضعفین بوجود آمده سازوکاری جهت مشارکت مستضعفین درقدرت سیاسی تعریف نمی شود.

واقعا نمی شود شورای نگهبان فیلتری بگذارد که افراد میلیاردی نتوانند در انتخابات شرکت کنند. یا چاره ای برای نخبگان مستضعف بیاندیشد تا آنها بتوانند در قدرت سیاسی سهیم شوند تا شاهد انتخابات عادلانه درجامعه باشیم. مگر همین محرمان وفادارترین وچرخاننده انقلاب به فرموده امام نیستند.

بترسیم ازآن روزی که این گروه اعتماد خودرا نسبت به نظام وانقلاب در اثر ظلم و بی عدالتی فرسایشی ازدست بدهند وبخواهند چرخ را طوردیگری بچرخانند وبه فرموده امام یوم الله دیگری رقم زنند.

تا زمانی این چرخه تقسیم قدرت سیاسی برمبنای پول وسرمایه ، در جامعه ما حاکم است و سازوکار مناسبی جهت مشارکت مستضعفین در تقسیم قدرت سیاسی اندیشیده نشود، آش همان آش است وکاسه همان کاسه.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها