نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. دى 1402 - 10:19
معاون فرماندار گچساران گفت: کهگیلویه و بویراحمد آن‌قدر سنت‌های پسندیده و خردمندانه‌ دارد که با ترویج و تبلیغ آن می‌توان بدعت‌هایی نظیر تیراندازی در مراسمات مختلف را به حاشیه برد و یا منسوخ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، جهانگیر علیزاده، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به‌رسم غلط تیراندازی در مراسمات عزا و جشن‌های عروسی در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رسم غلط تیراندازی در مراسم‌های عروسی و عزا موضوعی است که بارها خسارت‌های جانی غیرقابل جبرانی به بار آورده است و در سال‌های اخیر نه‌تنها رنگ نباخته بلکه هرچه جلوتر می‌رویم این رسم غلط بیشتر جان می‌گیرد، رسمی که متأسفانه امروز به یک معضل فرهنگی _اجتماعی تبدیل‌شده و واقعاً هیچ توجیه منطقی برای آن نداریم.

وی افزود: البته این رسومات در دوره‌های گذشته به شکل‌های دیگری برگزار می‌شده که بیشتر هم جنبه اطلاع‌رسانی داشته است و با توجه به مقتضیات زمانی در آن ادوار به‌نوعی قابل‌قبول بوده ولی امروز فضای اطلاع‌رسانی آن‌قدر گسترش‌یافته است که دیگر مجالی برای برگزاری این‌گونه رسوم وجود ندارد.

معاون فرماندار گچساران تصریح کرد: البته برخی هم معتقد بودند وقتی بزرگی از دنیا می‌رود به نشانه احترام، بایستی اقدام به تیراندازی در مراسم تشییع و خاک‌سپاری کرد که این رسم غلط تاکنون بار و هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای خانواده‌ها و طوایف مختلف در برداشته است.

علیزاده تصریح کرد: بنابراین می‌توان به‌جای سنت غلط تیراندازی برای شخصیت‌ها در مراسمات عزا که هیچ سودی برای فرد متوفی ندارد، خیرات دهند که بهترین خیرات نیز ادای دین و حقوق واجب متوفی است. نکته دیگر اینکه چنین رسم غلطی در بسیاری از مراسمات فاجعه به بار آورده و موجب درگیری و تفرقه بین طوایف و قبایل مختلف استان هم شده است که این موضوع نیز تا سال‌ها ادامه داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: اقدام به تیراندازی چه در مراسم عزا و چه در جشن‌ها خود نیازمند آسیب‌شناسی جدی است، بااین‌حال مردم باید عمیقاً درک کنند که این‌گونه رسوم غلط است و خود مردم برای حذف آن پیش‌قدم شوند اگرچه برخورد قاطع با هنجارشکنان و افراد خاطی شاید تا حدودی مؤثر واقع شود اما چاره کار نخواهد بود و مهم‌تر از آن کار فرهنگی است.

 معاون فرماندار گچساران بیان کرد: فرهنگ‌سازی بهترین راهکار برای حذف این رسم غلط است که دراین‌بین نقش ریش‌سفیدان، معتمدین و متنفذان طوایف استان بسیار حائز اهمیت است. لازم است که این مسائل در جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی و دیگر محافل فرهنگی مطرح شوند و آثار زیان‌بار آن برای جامعه نیز تبیین شود و به‌عنوان یک اقدام ناهنجار و یک آسیب اجتماعی مدنظر همه مسئولان و فعالان فرهنگی قرار گیرد.

علیزاده در پایان گفت: کهگیلویه و بویراحمد آن‌قدر سنت‌های پسندیده و خردمندانه‌ دارد که با ترویج و تبلیغ آن می‌توان بدعت‌هایی نظیر تیراندازی در مراسمات مختلف را به حاشیه برد و یا به‌طورکلی منسوخ کرد؛ از همین رو انتظار می‌رود رسانه‌ها، افراد بانفوذ، فعالان فرهنگی و اجتماعی و... بیش‌ازپیش آداب‌ورسوم پسندیده این استان را تبلیغ کنند تا دیگر مجالی برای بروز رفتارهای غلط و نادرست نماند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها