نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. آبان 1402 - 23:18
جزئیات نشست شورای فرهنگ عمومی در گچساران؛
19 آبان روز استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود
نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با دستور کار «ارائه برنامه‌های اعتلا فرهنگی گچساران» در دفتر امام‌جمعه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اورنگ نارکی، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در ابتدا ضمن اشاره به دستور کار این نشست به بیان وظایف شورای فرهنگ عمومی شهرستان پرداخت.

حجت‌الاسلام سید عنایت هاشمی منش، امام‌جمعه گچساران در این نشست گفت: از حضور باشکوه مردم گچساران در راهپیمایی باشکوه ۱۳ آبان تشکر و قدردانی می‌کنم. آنچه می‌تواند فضای فرهنگی خوبی در سطح شهرستان و کشور به وجود بیاورد همان اتحاد، همدلی و هم‌افزایی مسئولان برای خدمت به مردم و نظام اسلامی است و الحمدالله امروز این وحدت و همدلی وجود دارد.

وی افزود:14 آبانماه، روز فرهنگ عمومی نام‌گذاری شده است و یاد و خاطره همه عزیزانی که جهت اعتلای فرهنگ عمومی در کشورمان تلاش کردند را گرامی می‌داریم و از همه‌کسانی که در جبهه فرهنگی تلاش و فعالیت دارند نیز تشکر می‌کنم.

امام‌جمعه گچساران گفت: خداوند در قرآن وظیفه هر انسانی را مشخص کرده است اگر خداوند مسئولیتی به انسان داد پس به‌تبع انسان وظایفی هم بر عهده‌دارد. اولین وظیفه انسان اقامه نماز است چون اساس کارهای انسان همین است بنابراین نماز شعار اسلام و پرچم توحید است اگرچه زکات هم موردتوجه است و قدرتی است که خداوند به انسان‌ها داده است تا در خدمت دیگر مردمان باشند.

شورای رصد و احصا ارزش‌های دینی

حجت‌الاسلام هاشمی منش ادامه داد: وظیفه سوم اینکه انسان امربه‌معروف و نهی از منکر داشته باشد و پس امری که انسان را به خدا نزدیک کند معروف است. این مهم در قانون اساسی نیز آمده است و اساس کار جمهوری اسلامی امربه‌معروف و نهی از منکر بوده است. شورای فرهنگ عمومی شورای رصد و احصا ارزش‌های دینی و تقویت سنت‌های خوب است و همچنین اصلاح سنت‌های غلط در جامعه را عهده‌دار است.

امام‌جمعه گچساران در ادامه اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی جایگاه ولایی دارد و این حضور شما مسئولین نشان از وزن بالای این نشست دارد پس جلسات شورا بایستی وزین باشد چراکه اساس کار ما در همین شورا است و باید راه را برای رسیدن به هدف دنبال کنیم.

نسبت به فضای فرهنگی شهرستان بی‌خیال نباشیم

وی افزود: امروز نباید نسبت به فضای فرهنگی شهرستان بی‌خیال باشیم و برای اعتلای فرهنگی شهرستان باید بسیار تلاش کرد. خواهش دارم از همه عزیزان که در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشیم و هم آیین نام این نشست را موردتوجه قرار دهیم و وظیفه خودمان را در این‌گونه جلسات ببینیم و آنچه مربوط به مسئولیت خودمان است را رصد کنیم.

خودمان را وابسته به یک جناح خاص سیاسی نکنیم

حجت‌الاسلام هاشمی منش تصریح کرد: موضوع اعتلای فرهنگی شهرستان در ۱۴ محور اساسی تدوین، مسئله یابی و بومی‌سازی شده است اما در خصوص اعتلای سیاسی شهر همه هم باید کمک کنند و در معرفی هویت تاریخی_انقلابی شهرستان گچساران باید تلاش کنیم و نباید تنها خودمان را وابسته به یک جناح خاص سیاسی کنیم.

کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین دغدغه است

امام‌جمعه گچساران گفت: حل مشکلات گچساران در نشست شورای فرهنگ عمومی باید کلید بخورد به‌طوری‌که کاهش آسیب‌های اجتماعی این روزها مهم‌ترین دغدغه ما خواهد بود. از همه عزیزان خواهش می‌کنم که با رصد دقیق و احصا موارد فرهنگی ما را دررسیدن به اهدافمان یاری کنند چراکه نشست شورای فرهنگی باید تخصصی و کارشناسانه به حل مشکلات جامعه اقدام کند.

محمدرحیم الهیان رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران در ادامه این نشست نیز گزارشی از عملکرد این نهاد را ارائه داد. احداث مجتمع فرهنگی مذهبی در کنار گلزار شهدای گچساران با زیربنای یک هزار متر توسط فرد خیر (آقای بخشایی) خبری بود که شهردار دوگنبدان در این نشست مطرح کرد.

احداث مجتمع بزرگ فرهنگی گچساران

رضا قشقایی گفت: این زمین در جوار گلزار مطهر شهدای گچساران قرار دارد که مراسمات عزاداری روز عاشورا در این مکان انجام می‌شود و ملک شخصی به‌حساب می‌رود که طبق درخواست فرد واقف یک مجتمع فرهنگی با هزینه شخصی احداث خواهد شد.

برخی مساجد شادابی لازم را ندارند

حجت‌الاسلام هادی خادمی، رئیس تبلیغات اسلامی گچساران در ادامه هم گفت: گچساران به‌این‌علت که خیلی طلبه بومی ندارد، متأسفانه خلأهایی در برگزاری نمازهای جماعت صبح و ظهر داریم و بسیاری از مساجد آن شادابی لازم را ندارند که همکاری بیشتر هیأت امنا و ائمه جماعات را می‌طلبد.

طیف‌های سیاسی هیأت امنا را اداره می‌کنند

وی افزود: هیأت امنا باید حرف نسل جوان را بفهمد و متأسفانه بعضاً از طیف‌های سیاسی هیأت امنا را اداره می‌کنند. مسجد مکانی برای انجام کارهای فرهنگی است نه جولانگاه مسائل باندی و جناحی (سیاسی). البته افراد کاردانی هم در هیأت امنا مساجد شهرستان وجود دارند اما باید مشکلات در این خصوص هم حل شود.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: متأسفانه در مسجد امام جماعت فرصت زیادی جهت ارتباط با مردم و پیگیری مشکلات را ندارد و نکته دیگر اینکه ظرفیت آموزش‌وپرورش عظیم است و می‌تواند کارهای فرهنگی بسیاری با دعوت از طلبه‌ها در این نهاد انجام داد و نکته دیگر اینکه نباید از ظرفیت شرکت‌های بزرگ در گچساران همچون پتروشیمی تنها برای راه‌اندازی ایستگاه صلواتی بهره برد و باید از ظرفیت به‌درستی استفاده کرد.

وظیفه شهرداری کار فرهنگی است

محمدعلی کرمی فرد، رئیس شورای شهر دوگنبدان هم گفت: هر برنامه‌ای که در این شهر برگزار می‌شود با همراهی شهرداری است و اما درجاهایی شهرداری هم باید حمایت شود شهرداری وظیفه دارد کار فرهنگی انجام دهد اما سایر دوستان هم در دفاع از حقوق شهرداری و شهروندی نیز همکاری کنند.

کتاب زیاد داریم ولی کتاب‌خوان نداریم

انوشیروان قیطاسی، رئیس آموزش‌وپرورش گچساران هم در این نشست گفت: کتاب زیاد داریم ولی کتاب‌خوان نداریم و باید فرهنگ کتابخانی و مطالعه را ترویج دهید و بتوانیم افرادی را مشخص کنیم که در مدارس کتاب را برای دانش آموزان به‌صورت مختصر و مفید شرح دهند. امروز لازم است که بیشتر از هر زمان دیگری با توجه به جنگ شناختی دشمن، به نسل نوجوان و جوان جامعه توجه شود و حوزه‌های علمیه نیز پای‌کار بیایند و ما نیز استقبال خواهیم کرد.

بودجه کارهای فرهنگی شفاف اعلام شود

ملک حسین شیخ ممو، مسئول روابط عمومی شرکت نفت و گاز گچساران در این آیین سخنانش را با شعری درباره شهدا آغاز کرد و گفت: از شهیدان مانده تنها جامه‌ای/ نام و امضا وصیت‌نامه‌ای/ گر وصیت‌نامه‌ها را خوانده‌ایم /پس چرا بین دوراهی مانده‌ایم.

وی افزود: بایستی بودجه کارهای فرهنگی شفاف اعلام شود و ادارات و دستگاه‌ها این موضوع را اعلام کنند اینکه تنها بنشینم صورت‌جلسه کنیم و هزینه‌ها مشخص نشود فایده‌ای ندارد. ردیف‌های بودجه برای کارهای فرهنگی اعلام تا درجاهایی که کارها می‌لنگد، سایر دستگاه‌ها نیز یاری کنند.

یدالله مرادی، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات هم در ادامه گفت: در راستای حفظ ارزش‌های فرهنگ عمومی یادمان‌ها و مناسبت‌های ملی مذهبی و تاریخی پاس داشته شوند و به نسل‌های بعدی نیز ترویج داده شود. جمعه ۱۹ آبان ماه سالروز قیام ۱۹ آبان 57 است و روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح یادمان شهدای شهرستان و گرامیداشت این قیام 19 با سخنرانی سردار حاجتی پور جانشین سپاه خوزستان در سالن اجتماعات شهید سلیمانی شرکت نفت و گاز گچساران برگزار خواهد شد. لذا همه در نقش یک رسانه ظاهر شویم و از همه آحاد مردم نیز دعوت کنیم.

قیام 19 آبان روز استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود

مرادی تصریح کرد: باید این مناسبت از حالت محدود و تنها یک همایش بیرون بیاید و تبدیل به یک نماد از رشادت‌ها و دین‌خواهی مردم گچساران شود. شایسته است قیام ۱۹ آبان گچساران در تقویم رسمی ثبت شود. چراکه در این روز 6 نفر از جوانان این شهرستان در مبارزه با رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسیدند و چه خوب است که به‌عنوان روز استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود و دبیرخانه قیام ۱۹ آبان نیز تشکیل شود و دیدار مردم گچساران با مقام معظم رهبری نیز صورت بگیرد.

مهم‌ترین مشکلات شهرستان مباحث اجتماعی است

وی در پایان هم تأکید کرد: همایش گرامیداشت شورای فرهنگی باید از مباحث روزمره دستگاه‌ها بیرون بیاید و به‌عنوان شورای سیاست‌گذاری شهرستان باشد چراکه باید ریل‌گذاری کند و سایر دستگاه به‌تبع آن کار کنند و آسیب شناسایی و معضلات اصلی شهرستان را در دستور کار قرار دهند. مهم‌ترین مشکلات شهرستان مباحث اجتماعی است و اینجاست که باید این آسیب‌ها احصا و کارشناسی شود و موارد نیز مرتفع شود و بعدازآن ترویج اندیشه‌های انقلاب را داشته باشیم.

انتهای خبر/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها