نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. آذر 1399 - 11:50
روزهای اخیر تب و تاب انتخابات درحوزه گچساران و باشت بالا گرفته و شاهد تحرکات بسیاری از سوی جریان های سیاسی و کاندیداها بوده ایم که به فعالیت های انتخاباتی خود سرعت بیشتری داده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ارسالی مخاطب_حدود ۷ ماه مانده به انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه گچساران و باشت فضای سیاسی این دو شهرستان از چندماه پیش  تاکنون تحت تاثیر این انتخابات قرار گرفته و هر چه جلوتر می رویم فضای این دو شهرستان بیشتر رنگ و بوی انتخابات به خود می گیرد.

در روزهای اخیر تب و تاب انتخابات در حوزه گچساران و باشت بالا رفته و شاهد تحرکات بسیاری از سوی جریان های سیاسی و کاندیداها بوده ایم و کاندیداهای انتخابات میان دوره ای در روزهای گذشته به فعالیت های انتخاباتی خود سرعت بیشتری داده اند.

هرچند انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه گچساران و باشت همواره حساسیت های بسیاری داشته و به طور قطع انتخابات پیش رو نیز با حساسیت های بسیاری همراه خواهد بود و تعدد کاندیداها از جریان های سیاسی و قومیت های مختلف این حساسیت ها را نیز افزایش خواهد داد.

در منطقه باشت وباوی "سید قدرت الله حسینی پور" ، "ساسان تاجگردون"، "ریحان محمدپور" و "عبدالرحیم رحیمی" کاندیداتوری خود را برای انتخابات میان دوره ای رسما اعلام کرده اند و در این میان رقابت اصلی در این منطقه به نوعی میان "سید قدرت الله حسینی" و "ساسان تاجگردون" است.

حسینی در روزهای اخیر بروی بویراحمد گرمسیر تمرکز کرده و دیدارهایی با برخی بزرگان این منطقه داشته و به نظر می رسد در این دوره برنامه ویژه ای روی این منطقه دارد اگرچه وی در بویراحمد گرمسیر رقیبان سختی به نام "علیمراد جعغری" و "اردلان زینل زاده"(در صورت ورود به انتخابات) دارد.

حسینی که در انتخابات اسفند ماه سال گذشته با ۲۱ هزار رای بعد از "غلامرضا تاجگردون"، دوم شد خوب می داند برای پیروزی در انتخابات پیش رو نیاز بسیاری به آرای بویراحمد گرمسیر دارد و در صورتی که بتواند به اهداف و برنامه های خود در این منطقه دست یابد می تواند امیدوار به پیروزی در انتخابات آینده باشد.

"ساسان تاجگردون" از دیگر کاندیدای انتخابات میان دوره ای مجلس بوده که برای نخستین بار قرار است در انتخابات مجلس در حوزه گچساران و باشت و در غیاب برادر خود "غلامرضا تاجگردون" شرکت کند. تاجگردون که از معاونت وزارت میراث فرهنگی استعفا داده و خود را برای انتخابات میان دوره ای مهیا می کند در روزهای اخیر چند دیدار انتخاباتی در گچساران و باشت با قومیت های مختلف داشته که به اعتقاد تحلیل گران انتخابات، میزان استقبال از وی تاکنون مطلوب و در حد انتظار نبوده است.

هرچند "تاجگردون" امید به حمایت برادر خود و جریان اصلاح طلبی در شهرستان های گچساران و باشت دارد اگرچه وی در انتخابات میان دوره ای کار بسیار سختی دارد. تاجگردون در منطقه باوی رقیبان سختی دارد و در بویراحمد گرمسیر نیز کاندیداهای مطرحی حضور دارند و در اردوگاه قشقایی ها هم خبرها حکایت از وحدت آنها و اجماع روی یک گزینه دارد.

به نظر می رسد همه امیدواری "ساسان تاجگردون" حمایت هواداران برادر خود غلامرضا در گچساران و باشت باشد، در صورتی که ساسان تاجگردون به هر دلایلی در صحنه انتخابات میان دوره ای مجلس نباشد به احتمال فراوان "عبدالرحیم رحیمی" گزینه نهایی جریان اصلاح طلبی باشد.

 رحیمی فرماندار سابق گچساران و بروجرد در صورت حضور در صحنه انتخابات می تواند روی حمایت غلامرضا تاجگردون و جریان اصلاح طلبی و بخشی از آرای باوی ها حساب کند ولی رحیمی می داند برای پیروزی به آرای بویراحمد گرمسیر و قشقایی ها نیز نیاز دارد که به نظر می رسد در بویراحمد گرمسیر و قشقایی ها برای جذب آرای آنها کار سختی دارد و برای پیروزی باید برنامه ای روی این دو منطقه داشته باشد.

در منطقه باوی "ریحان محمدپور" کاندیدای دیگری بوده که اعلام آمادگی کرده و در چند ماه اخیر فعالیت ها و تحرکاتی نیز داشته و در روزهای اخیر چند دیدار انتخاباتی در گچساران و باشت داشته است،محمدپور تاکنون در هیچ انتخاباتی حضور نداشته و برای اولین بار قصد حضور در انتخابات در حوزه گچساران و باشت دارد و وی در مصاحبه ای اعلام کرده که تا آخر در صحنه می ماند و قصد کناره گیری هم ندارد،اگرچه محمدپور در انتخابات پیش رو کار دشواری برای پیروزی دارد ولی می تواند با کسب یک پایگاه رای برای دوره های بعدی انتخابات مجلس در حوزه گچساران و باشت برنامه ریزی کند.

بنابراین در بویراحمد گرمسیر "علیمراد جعفری" چند ماهی بوده که فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده و جلسات انتخاباتی برگزار کرده ولی در هفته های گذشته تیم انتخاباتی وی بیشتر در فضای مجازی فعالیت داشته اند. جعفری که پس از دو دوره غیبت قرار است در انتخابات میان دوره ای شرکت کند این روزها  شاهد حضور "سید قدرت "و حمایت برخی بزرگان اصلی ترین پایگاه رای خود یعنی بویراحمد گرمسیر از "حسینی " است و این نگرانی هایی را برای "جعفری" به همراه داشته است.

جعفری در بویراحمد گرمسیر به تنهایی کاندیدا نیست و به احتمالی بسیار ضعیف اگر "اردلان زینل زاده" نیز قصد کاندیداتوری در انتخابات میان دوره ای داشته باشد ، "جعفری" در بویراحمد گرمسیر برای جذب حداکثری آرا کار دشواری نیز خواهد داشت و در منطقه باوی با توجه به حضور کاندیداهای مطرح شانس کمی دارد ولی "جعفری" هنوز امیدوار به آرای بویراحمد گرمسیر و اصولگرایان است.

در اردوگاه قشقایی ها اگرچه هنوز شاهد تحرکات سیاسی رسمی برای انتخابات میان دوره ای نبوده ایم ولی براساس شنیده ها برخی بزرگان قشقایی تاکنون جلساتی برای وحدت این ایل برگزار کرده اند و خبرها حکایت از این دارد که قشقایی ها برای انتخابات پیش رو به دنبال اجماع روی یک گزینه قوی هستند!.

اگرچه خبرهایی مبنی بر حضور مجدد "هومان عسکری" و "زهره فولادی" در صحنه انتخابات منتشر شده ولی این روزها در ایل بزرگ قشقایی از "یوسف باقری" هم بسیار یاد می شود و براساس برخی شنیده ها به زودی "باقری" به عنوان گزینه اصلی قشقایی ها معرفی می شود. هرچند به نظر می رسد قشقایی ها به این نتیجه رسیده اند که برای پیروزی در انتخابات مجلس راهی جز انتخاب یک گزینه قوی و حمایت از وی ندارند و در صورت انتخاب واحد این گزینه کسی جز "باقری" هم نخواهد بود.

"یوسف باقری" که برای اولین بار قصد دارد در انتخابات کاندیدا شود از محبوبیت مطلوبی در بین قشقایی ها و سایر اقوام در گچساران و باشت و همچنین در مجموعه صنعت نفت برخوردار بوده و به نظر می رسد بر  اساس همین فاکتورها و معیارها بوده که قشقایی ها بخواهند به وی روی بیاورند.

بنابراین قشقایی ها امیدوار هستند با "یوسف باقری" در انتخابات میان دوره ای پس از سال ها به بهارستان برسند، و تحلیل گران انتخابات اعتقاد دارند باقری پدیده انتخابات میان دوره ای مجلس در حوزه گچساران و باشت خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها