نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. آذر 1397 - 13:21
فرماندار گچساران: دراین ۶سال توهین شنیدم اما زمین الکی به احدی برای طرح های بی فایده ندادم، جز برای طرح های عام المنفعه و عموم؛ طرف می خواهد تالار عروسی بزند زمینش را از بنده مطالبه می کند، هم فحش خوردم و هم تهدید شدم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نخستین گردهمایی کشاورزان گچساران و باشت و شرکت هربی فارمد با عنوان الگوی کشت گیاهان دارویی در سالن جلسات دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد.

گفتنی است در ۲روز اینده هم کلاس های اموزشی برای کشاورزان در محل مرکز آموزش کشاورزی امامزاده جعفر نیز برگزار خواهد شد.

نماینده شرکت هربی فارمد و مدیر اجرایی پروژه احداث کارخانه گیاهان دارویی در منطقه سربیشه گچساران گفت: این پروژه در انتهای سال ۹۵به تصویب رسید و در ستاد فرمان حضرت امام در سال ۹۶ اجرایی شد، این پروژه در شهرستان گچساران و بین روستاهای امامزاده جعفر و سربیشه واقع شده است.

بختیاری بیان کرد: اولین رسالت ستاد استفاده از نیروهای بومی است و در شرایط کارگاهی از نیروهای بومی بهره خواهیم برد، در این خصوص هم می توانیم صادرات گیاهان دارویی و فراوری محصولات مختلف و دسترسی به بازارهای خاورمیانه و بین المللی را هم داشته باشیم، 10هزار هکتار را برای احداث این زمین در نظر گرفته ایم، این کارخانه با نیرو و دانش بومی توسعه خواهد یافت.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام همت داشت که این پروژه ها را برای مناطق محروم و کمتر برخوردار داشته باشد و در این همت نباید از تلاش های خوب نماینده گچساران و باشت غافل شد، برای اینکه تک تک این اقدامات صورت گرفت فرماندار گچساران تلاش های فراوانی هم انجام دادند.

 

بختیاری ادامه داد: مدیرکل جهاد کشاورزی استان هم در خصوص این پروژه و عملیاتی شدن آن تلاش های زیادی انجام دادند، با کارخانه گیاهان دارویی در بودجه بیت المال صرفه جویی کردیم و درساخت کارخانه سبک سازی صورت گرفت، چرخه تولیدی برای این کارخانه درنظر گرفتیم که انواع گیاهان دارویی چه خشک و چه تر را به بهترین نحو وارد این کارخانه کنیم، این کارخانه در ۲۵مرداماه ۹۷ آغاز شد و ۲۶درصدپیشرفت داشته که امیدواریم تا سال اینده این پروژه به بهربرداری برسد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: از همه عزیزانی که در حوزه کشاورزی در این شهرستان تلاش و فعالیت می کنند تقدیر و تشکر می کنم و اگر تلاش های نماینده گچساران نبود انصافا در این پروژه ها به جایی نمی رسیدیم، اهمیت گیاهان دارویی بر هیج کسی پوشیده نیست که هم از نظر اقتصادی و دیگر عرصه ها حائز اهمیت است، کیفیت گیاهان دارویی در استان ما بسیار مرغوب است و اطلاعاتی که از این گیاهان دارند بیشتر از مواد شیمیایی است اما شناخت انچنانی از نظر علمی ندارند و خیلی از منابع ما یا از بین رفته اند و یا درحال تخریب هستند.

الیاس تاج الدینی بیان کرد: در خصوص کشت گیاهان دارویی در خیلی از مراتع ما در حال انجام است و قریب به ۲۳۰هکتار در حال انجام است، اینکه فقط دنبال این باشیم که به صورت سنتی کار کنیم چندان خوشایند نیست و باید پیگیر طرح های اقتصاد مقاومتی و کشت گیاهان دارویی باشیم، اکثر گیاهان دارویی به آب کمی نیاز دارند و کشاورزان هم نیاز به منابع درامدی پایدار و خوب دارند.

وی افزود: کاری که باید انجام دهیم تغییر نگرش برای تغییر الگوی کشت در استان است که با این نگاه خیلی از مشکلات حل خواهند شد، الان به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و شرکت هربی فارمد در استان بتوانیم بحث فراوری را در محصولات دارویی داشته باشیم که کار بسیار ارزشمند و بزرگی در منطقه است، باید از تنوع گیاهان دارویی در استان و ظرفیت های موجود به نحو مطلوب بهره ببریم، اگر این کارخانه راه اندازی شود کشاورزان این منطقه باید این نگرش را داشته باشند که بیش از ۴۰۰هکتار را زیر کشت گیاهان دارویی ببرند.

در ادامه این نشست فرماندار گچساران گفت: دوستان مطالب را گفتند و اگر می خواهید تا ما هم سیاسی صحبت کنیم، خواهش داریم که روزی در کارخانه گیاهان دارویی حضور به هم برسانیم و استارت راه اندازی کارخانه را ببینیم، هرانچه که در راه اندازی این پروژه انجام شد وظیفه بود و امیدواریم در پروژه ها و حوزه های دیگر هم شاهد احداث چنین کارخانجاتی هم در این شهرستان و دیگر نقاط استان باشیم.

عبدالرحیم رحیمی در ادامه گفت: در سد چمشیر که در مرحله پیشرفت ۹۰درصد است یک لیتر اب برای استان و شهرستان ما در نظر گرفته نشده بود همچون سد کوثر که پیشتر درنظر گرفته نشده بود، تنها سود این سد کارگران اهل این شهرستان بودند که الان به ۳۰۰نفر رسیده اند و خیلی ها تسویه حساب کرده اند.

وی افزود: احداث سد برای استان های پایین دست است و این طلسم را بازهم تاجگردون شکست و ۱۲۵ میلیون متر مکعب نیز از این سد تخصیص گرفتیم و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مطالعات زمین های کشاورزی در حوزه سد چمشیر کنار گذاشته ایم.

 

رحیمی بیان کرد: یکی از ایرادهای استان و شهرستان این است که کارها را با مطالعه انجام نمی دهیم و افق را یکساله می بینیم، دانشکده نفت و گاز ساخته شد اما فضا را برای توسعه دانشکده درنظر نگرفته ایم و الان با مشکل مواجه شده ایم، الان کارخانه گیاهان دارویی درحال احداث است و خوراک این کارخانه گیاهان دارویی است که باید فضا برای کشت این گیاهان فراهم شود.

فرماندار گچساران در پایان گفت: دراین ۶سال توهین خوردم اما زمین الکی به احدی برای طرح های بی فایده ندادم، جز برای طرح های عام المنفعه و عموم؛ طرف می خواهد تالار عروسی بزند زمینش را از بنده مطالبه می کند، هم فحش خوردم و هم تهدید شدم.
 

وی افزود: سرمایه گذار هرجایی پا نمی گذارد و تلاش های زیادی صورت گرفت تا چنین کارخانجاتی در این شهرستان راه اندازی شوند، 500 میلیون تومان برای طرح مطالعه نقاط مستعد اراضی کشت حومه سد چمشیر درنظر گرفته شده است، ۱۲۵میلیون متر مکعب آب تخصیص از سد چمشیر برای کشاورزی و صنعت گچساران از طریق وزارت نیرو ابلاغ شده است.

 

در ادامه تصاویر بیشتری از این نشست را مشاهده می کنید:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها