نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. فروردين 1397 - 21:27
در حالی که غالبا قوانین جنسیتی سفت‌وسخت عربستان به عنوان امتدادی برای ارتباط عمیقش با تفسیر فوق‌محافظه‌کارانه‌اش از اسلام دیده می‌شوند، این قوانین، به اشکال گوناگون، هنجارهای اجتماعی هستند که عمیقا تثبیت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به نقل از نیویورک‌تایمز؛ برای مدت طولانی، عربستان سعودی به عنوان یکی از محدودکننده‌ترین محیط‌های جهان برای زنان شناخته می‌شد. جایی که آنها نمی‌توانستند به تنهایی سفر کنند، طیف وسیعی از شغل‌ها را داشته باشند، موهای خود را در انظار عمومی نشان دهند یا رانندگی کنند. این‌ها در حال تغییر است. 

سلسله‌ای از تصمیمات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد، حاکم جوان و بالفعل این کشور ممکن است انقلابی در زندگی زنان سعودی ایجاد کند. آنها به زودی اجازه خواهند داشت تا در مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌های عمومی حاضر شوند. آنها برای سمت‌های برجسته، نامزد شده‌اند. دولت می‌گوید، در ژوئن، آنها اجازه راندن ماشین و حتی موتورسیکلت خواهند داشت. احتمالا زنان حتی قادر خواهند بود به پلیس راهنمایی و رانندگی ملحق شوند. 

اما اینکه این تصمیمات گیج‌کننده چقدر بر افراد تاثیر خواهد گذاشت، به عوامل چندی مانند اینکه کجا زندگی می‌کنند، سن‌شان، اعتقادات شخصی‌شان و تمایل خویشاوندان مذکرشان برای دادن کنترلی که بسیاری آن را حق ویژه مذهبی می‌دانند، بستگی دارد. 

 
 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری
زنان و مردان به طور جداگانه در پارکی در ریاض در خلال تفریح نشسته‌اند. در اماکن عمومی، مردم مایل‌اند از قوانین محدودکننده تعامل مردان و زنان غیرخویشاوند پیروی کنند. اما در اماکن خصوصی، سعودی‌ها هرکاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.

 

 

در حالی که غالبا قوانین جنسیتی سفت‌وسخت عربستان به عنوان امتدادی برای ارتباط عمیقش با تفسیر فوق‌محافظه‌کارانه‌اش از اسلام دیده می‌شوند، این قوانین، به اشکال گوناگون، هنجارهای اجتماعی هستند که عمیقا تثبیت شده‌اند. علیرغم سرعتی که ممکن است تصمیمات رسمی با آن زندگی زنان را آزاد کند، فرهنگ به شکل آهسته‌تری تغییر خواهد کرد. 

اکثر اماکن عمومی در عربستان سعودی، برای جدا نگه‌داشتن زنان و مردان طراحی شده‌اند. رستوران‌ها ورودی جداگانه‌ای به نام "خانواده‌ها" دارند که برای ورود گروه‌های متشکل از زنان است. ورودی "مجردها" در واقع برای مردان است.

یک مال در ریاض، پایتخت، طبقه کاملی به نام "پادشاهی بانوان" دارد. به جز چند استثنا، مدارس و دانشگاه‌ها تفکیک شده‌اند. بسیاری از مردان و زنان که خودشان را به طور ویژه مذهبی نمی‌دانند، اغلب با جنس خاص خودشان رابطه اجتماعی برقرار می‌کنند. 

 
 زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری
زنان عربستانی در افتتاح نمایشگاه کتاب در (منطقه) سیهات. از انجا که این اتفاق در یک فضای خصوصی اتفاق افتاده، حاضران آزادی درآوردن حجابشان را داشته اند.

 

 

در محافل محافظه‌کار، مردان به ندرت با خویشاوندان مونث‌شان که مادر، دختر یا خواهرشان نیست، مختلط می‌شوند. برخی از مردان، در تمام زندگی‌شان، صورت همسران برادران‌شان را نمی‌بینند. 

با این حال، قوانین به اندازه گذشته سخت‌گیر نیستند. در اماکن بسیاری، تغییر از قبل شروع شده است. عربستان سعودی، دارای جمعیت جوان بزرگی است. تقریبا دو سوم جمعیت ۲۲ میلیونی‌اش زیر ۳۰ سال است. جوانان سعودی، در مقایسه با نسل‌های قدیمی، در معرض تماس بی‌سابقه با سایر جهان بزرگ شده‌اند. 

صد‌ها هزار نفر از آنها در خارج از کشور، از جمله در آمریکا، تحصیل کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای حتی کسانی که در داخل کشور هستند را با سایر جوامع آشنا ساخته‌اند. 

بسیاری از جوانان سعودی، قوانین خاص خودشان را ابداع کرده‌اند. برخی از زنان جوان، عبایه (چادر)، جامه گشاد زنانه مشکی برای پوشاندن شکل زن، را به باکیفیت‌ترین ابزار زینتی تبدیل کرده‌اند. 

 

 زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری

محوطه پارکینگ در یک مال در ریاض. زنان در ژوئن اجازه رانندگی خواهند یافت. آنها باید به یک خویشاوند مذکر تکیه کنند یا راننده استخدام کنند. (در حال حاضر)
 
برخی دیگر، شکل حجاب آشکارکننده‌تری را اتخاذ کرده‌اند. روسری که بسیاری از زنان مسلمان می‌پوشند، آن را به شکلی می‌پوشند که توجه مردان را جلب - نه دفع - کند.

در اماکن عمومی، مردم مایل‌اند از قوانین معمول درباره پوشش متواضع و تعامل بین زنان و مردان غیرخویشاوند را مراعات کنند. اما در اماکن خصوصی، سعودی‌ها هرکاری که می‌خواهند انجام می‌دهند. 

بسیاری از جوانان؛ از این فضا برای ایجاد اماکنی استفاده کرده‌اند که در آن‌ها مختلط و درگیر فعالیت‌هایی می‌شوند که دیگران در جامعه به آن فعالیت‌ها اعتراض می‌کنند. آنها برای دوستان‌شان در زیرزمین‌ها کنسرت‌هایی برگزار یا در قالب گروه‌های مختلط بازی‌های رومیزی بازی می‌کنند یا فیلم‌های سانسور نشده هالیوودی مشاهده می‌کنند. دیگران، کلاس‌های رقص سالسا سازماندهی می‌کنند که در آن‌ها زنان به شکلی لباس می‌پوشند که هرگز در خیابان نمی‌توانستند بپوشند. 

تغییرات در وضعیت زنان، در دوره پادشاه قبلی، به آهستگی انجام می‎شد. در دهه ۱۹۶۰، ملک فیصل به خاطر فراهم کردن تحصیل عمومی برای دختران، با واکنش شدید محافظه‌کاران مواجه شد. او با منتقدان با بیان اینکه این امر، اجباری نیست، مماشات کرد. ظرف چند سال، حتی محافظه‌کارترین شهروندان عربستان هم دختران‌شان را به مدارس فرستادند.

 
 

زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری

رویدادی برای خانواده ها به همراه موسیقی زنده در (منطقه) خُبر. اکثر اماکن عمومی در عربستان سعودی برای جدا کردن زنان و مردان طراحی شده‌اند

 

 

در دوران ملک عبدالله، که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، برای اولین بار به زنان اجازه داده شد تا به عنوان کارمند فروش در خطوط بازرسی سوپرمارکت‌ها کار کنند. علاوه بر این، او ۳۰ زن را به شورای مشورتی عربستان - نهاد انتصابی که به شاه مشورت می‌دهد - اضافه کرد. در دهه‌های اخیر، دولت دانشگاه‌های زنانه بسیاری احداث کرد. ثبت‌نام اوج گرفت.

با این حال، در دوره شاهزاده محمد ۳۲ ساله، تغییرات برای زنان تسریع شد. شاهزاده‌ای که از زمان به قدرت رسیدن پدر سالخورده‌اش در سال ۲۰۱۵، به عنوان قدرتمندترین و پرجنب‌وجوش‌ترین رهبر کشور ظاهر شد. 

جوانان سعودیِ هیجان‌زده از این تغییرات، ولیعهد را با عناوین "قهرمان"، "شجاع" و "پهلوان جوان" توصیف کردند.

 

 زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری

دخترانی در سواحل عربستان.  یک دختر 6 ساله گفت: "من به یاد خواهم داشت که اینجا نمی توانم شنا کنم."

 

 

سال گذشته، او پلیس مذهبی کشور - نهاد مسئول بازداشت و تعقیب افراد - را حذف کرد. این پلیس، زمانی قدرت عظیمی برای نظارت بر رفتار عمومی داشت و بر تحمیل پوشش متواضع به زنان و منع اختلاط مردان و زنان غیرخویشاوند تمرکز می‌کرد.

علاوه بر این، دولت اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌های عمومی بازی‌های فوتبال را داده و زنان را به سمت‌هایی منصوب کرده که در سابق منصوب نمی‌شده‌اند.

شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود، در المپیک ریو دی ژانیرو چهار ورزشکار زن سعودی را همراهی کرد و اکنون بر کرسی ریاست کمیسیون دولتی ورزش تکیه زده است. سخنگوی سفارت عربستان در واشینگتن نیز یک زن به نام فاطمه باعشن است.

 
هنگامی که در سال جاری دولت اعلام کرد که منع طولانی رانندگی زنان را در ژوئن ۲۰۱۸ رفع خواهد کرد، فعالان زن گفتند این اقدام پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت.

آنها گفتند این امر، تردد روزانه زنان به محل کار و گرفتن مسئولیت ترددشان را تسهیل خواهد کرد.

 
 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 
زنانی که چای و قهوه  سرو می کنند و ضمن هلهله کردن و آواز خواندن در یک عروسی در ریاض از عروس استقبال می کنند.به دلیل قوانین سخت گیر در محافل محافظه کار، مردان با زنان خویشاوند به ندرت مختلط می شوند. برخی از مردان عربستانی هرگز صورت همسران برادران شان را نمی بینند

 

 

با این حال، بسیاری از محدودیت‌ها همچنان پابرجاست. آموزشگاه‌های رانندگی زنان هنوز باز نشده‌اند و مردان محافظه‌کار احتمالا هنوز قادر خواهند بود همسران و دختران‌شان را از رانندگی منع کنند. 

فعالان حقوق زنان می‌گویند جبهه بعدی تلاش‌شان علیه به اصطلاح قوانین سرپرستی خواهد بود. قوانینی که همه زنان را ملزم به داشتن یک سرپرست مرد - معمولا پدر یا شوهر و حتی گاهی اوقات فرزند- می‌کند.
 

زنان عربستان هنوز برای گرفتن پاسپورت، ترک کشور و پیگیری برخی شغل‌های مشخص یا معالجه پزشکی به اجازه سرپرست مردشان نیاز دارند.
 
 
 
 زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری
 دختران ساقدوش وارد تالار عروسی می شوند. قبل از رسیدن داماد، مهمانان در بخش زنان خود را می پوشانند.  برخی کامل و برخی تا حدودی.
 

زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 

 
 مردانی درحال کباب کردن گوشت در پارکی در (منطقه) دیریه، زنان از دور نگاه می کنند. بسیاری از جوانان؛ اماکنی ایجاد کرده‌اند که در آن‌ها مختلط و درگیر فعالیت‌هایی می‌شوند که دیگران در جامعه به آن فعالیت‌ها اعتراض می‌کنند

 

 زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری
مردی که لباس مردانه در یک لباسفروشی مردانه امتحان می کند. تغییرات برای زنان در دوره شاهزاده محمد بن سلمان سرعت یافته است

 

 

 

زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری
 گروهی از زنان در یک خانه ای در قطیف جمع شدند تا آخرهفته ای باهم سپری کنند

 

 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 زنانی در چاه زمزم در مسجد اعظم مکه. هنگامی که دولت گفت در سال آینده به زنان اجازه رانندگی خواهد داد  فعالان گفتند این اقدام پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت.

 

زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 مردانی در حال فروش گل در بزرگراه منتهی به فرودگاه بین المللی ملک فهد. بسیاری از محدودیت های زنان هنوز پاربرجا هستند.مردان محافظه کار احتمالا هنوز قدرت خواهند داشت تا همسران و دختران شان را از رانندگی منع کنند

 

 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
هنوز در بسیاری از رستوران ها، مردا و زنان بخش های جداگانه ای دارند

 

زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 کلاس (رقص) سالسا در خانه ای در جده. عربستان جمعیت جوان بزرگی دارد. تقریبا دو سوم جمعیت 22 میلیونی اش، زیر 30 سال هستند. انها در مقایسه با نسل بزرگترشان در معرض تجربه بیشتری با سایر جهان بوده اند
 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 اکثر مدارس و دانشگاه ها تفکیک شده اند. در این استودیو هنری شخصی، دوستان برای نواختن و گوش دادن به موسیقی جمع شده اند
 
 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
  کارگران محلی از فیلیپین در جشن عروسی  خانواده یکی از کارفرمایانشان

 

 
زنان عربستان از کنج خانه تا موتورسواری 
 مردان یمنی در حوالی یک بزرگراه در ریاض فوتبال بازی می کنند. به زودی زنان اجازه حضور در مسابقات فوتبال در ورزشگاه های عمومی خواهند یافت 
 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها