نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. فروردين 1395 - 11:28
گره زدن سبزه ها، گرفتن عکس های یادگاری، طنین نوای موسیقی محلی، بازی بومی کل کل برد، رقص دستمال و چوب بازی، پخت کباب و آش دوغ محلی حال و هوای وصف ناشدنی به آیین روز طبیعت در گچساران بخشیده است.

به گزارش آفتاب جنوب،سيزده‌بدر يكی از بهترين روزهای نوروز است و گچسارانی ها پس از انجام 12‌روز برگزاری دیدو بازدیدها،جشن ها،و مراسمات مختلف سال نو، روز سيزدهم را در دل طبيعت می گذرانند.

مناطق زیبای گردشگری وجاذبه های طبیعی گچساران هم اینک پذیرای تعداد پرشماری از مسافران نوروزی واهالی سرزمین بام نفت ایران است و هزاران چادر رنگارنگ در پهنای دشتک دیل، قلات گناوه، آبریگون ، امامزاده جعفر(ع) ،منطقه نارک و دیگر نقاط تفرحی و زیبای این شهرستان برپا شده است.

 

گچساران

 

سیزده بدر برای مردمان دیار زرخیز بسیار با اهمیت است گروهی از آنها معتقدند كه برای دور‌كردن نحسی اين روز بايد از خانه خارج شوند و سيزده بدر كنند تا نحسی روز در طبيعت به در شود.

 در اين روزگچسارانی ها سبزه‌های سبز شده را كه چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سين بوده به آب ها روان می‌سپارند وخوراكي های باقيمانده نوروزرا به مصرف می‌رسانند، در این روز بساط بازيهای وزشی محلی و دسته‌جمعی پهن است.

 

گچساران

 

مردمان این دیار در روز سيزدهم کمتر در منزل می‌ماندو در ساعات اولیه صبح این روز جاده ها شلوغ و پر‌رفت و آمد است و مناظر طبيعی اطراف گچساران پذيرای هزاران زن و مردم و جوان و پير و كودک است.

روز سیزده بدر در گچساران خانواده‌ها با صفا و صميميت در كنار هم می‌نشينند و گل می‌گويند و گل می شنوند،در این روز همه مهربان و شادمان هستندکه گويی بهترين روز سال همين روز است ودر اين روز همه چيز و همه كس رنگ شادی دارد.

 

گچساران

 

طنین نوای موسیقی محلی،گرفتن عکس های یادگاری،گره زدن سبزه ها، بازی بومی کل کل برد، رقص دستمال و چوب بازی، پخت کباب و آش دوغ محلی حال و هوای وصف ناشدنی به  آیین روز طبیعت در گچساران بخشیده است.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها