نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. تير 1394 - 9:59
به دنبال عدم پایبندی به سقف تولید؛
نفت در آتش سیاست می‌سوزد
در حال حاضر صنعت نفت، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و اوپک هم از این غافله عقب نمانده است.

به گزارش آفتاب جنوب، کاهش مداوم قیمت نفت این روزها دغدغه‌های بسیاری برای کشورهای تولیدکننده نفت به وجود آورده است، دغدغه‌هایی که از کاهش بودجه کشور تا صدمات وارد شده به اقتصاد کشورها در آن نقش دارند. برخی در ریشه‌یابی کاهش قیمت نفت، افزایش تولید نفت کشورهایی مانند عربستان و آمریکا را دخیل می‌دانند و برخی دیگر رنگ و بوی سیاسی به کاهش قیمت نفت می‌دهند. 

 
بنابراین، کاهش فروش نفت موجب کاهش درآمدها و درنتیجه افزایش قیمت دلار، افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی شد. زمانی که نرخ تورم کاهش پیدا کند و نرخ رشد نیز بالا رود در واقع تولیدات افزایش پیدا می‌کند. 
 
براساس تحلیل برخی از کارشناسان، مذاکرات اولیه هسته‌ای ایران با کشورهای غربی که منجر به آزاد شدن مقداری از درآمدهای نفتی شد، کاهش تورم و رشد اقتصادی را در پی داشت که این نشان می‌دهد رفع کامل تحریم‌ها به نفع اقتصاد خواهد بود. 
 
طبق این گزارش، رفع تحریم‌ها موجب گشایش اقتصادی می‌شود. اقتصاد ما از دولت قبل به‌خاطر اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها ضربه خورد و تحریم‌ها نیز این ضربه را بیشتر کرد. 
 
به هرحال با وجود رایزنی کشورهای طرفدار کاهش سقف تولید اوپک، عربستان سعودی همچنان بر موضع خود مبنی بر کاهش نیافتن سقف تولید اوپک (30 میلیون بشکه در روز)، پافشاری کرد، تا جایی که این تصمیم در نشست اوپک تصویب شد. 
 
عربستان و هم‌پیمانانش، تأکید بر تعیین تکلیف قیمت نفت بر اساس مکانیزم طبیعی بازار (عرضه وتقاضا)، و نه دستکاری آن از سوی سازمان اوپک و میدان ندادن به نفت شیل آمریکا را از جمله دلایل مخالفت خود با کاهش تولید نفت اعلام کردند. اما؛ کارشناسان بین‌المللی نسبت به دلایل اصلی مخالفت این کشورها با کاهش قیمت نفت به دیده تردید می‌نگرند. 
 
به نظر می‌رسد، با توجه به شواهد موجود دلیل اصلی مخالفت عربستان با کاهش سقف تولید اوپک، تمایل این کشور به تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای است. در این ارتباط باید گفت، عربستان سعودی تمایل دارد به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای مطرح باشد و در این راستا رقابت این کشور با ایران و روسیه قابل درک است، به این ترتیب عربستان تلاش می‌کند با کاهش ندادن میزان تولید نفت اوپک ایران و روسیه (که اکنون درگیر تحریم‌های بین‌المللی هستند) را بیش از پیش در تنگنا قرار دهد. 
  
به این ترتیب عربستان با استفاده از فرصت به دست آمده در مورد تحریم‌ها علیه ایران و کاهش تولید نفت جمهوری اسلامی، تلاش کرده است به نخستین تولید کننده نفت اوپک و یکی از قدرت‌های منطقه تبدیل شود. به بیانی بهتر، با گذر زمان و تغییر در شرایط، اکنون ایران، مترصد احیای جایگاه خود در دنیای انرژی بوده که این موضوع به مذاق کشورهای عربی اوپک از جمله عربستان،کویت و امارات متحده عربی خوش نیامده است. 
 
رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص بازار نفت اظهار داشت: در حال حاضر با ورود سیاست به اقتصاد صنعت نفت مشکلات این صنعت دو چندان شده است به طوری که اوپک گرفتار ورود سیاست به اقتصاد شده است. 
 
وی تصریح کرد: زمانی که سهمیه گروهی برای هر یک از اعضا تعیین می‌شود باید اعضای گروه به آن پایبند باشند متأسفانه در اثر لابی‌گری‌ها و محدودیت‌‌هایی که کشورها با همدیگر در منطقه پیدا کردند و ورود کشورهای اتحادیه عرب در حقیقت برای خودشان یک فراکسیون در اتحادیه اوپک درست کردند که تا سهمیه درست توزیع نشود. 
 
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تأکید کرد: در حقیقت در درون اوپک این اختلاف به وجود آمده است که اگر کشوری مثل ایران به دلیل مشکلات بین‌المللی سهمیه آن کاهش پیدا کرده و کشوری که جایگزین ایران شده و در آن سهمیه گروهی سقف را پر کرده حال باید ایران که شرایط مساعد خودش را دست یافته باید اجازه افزایش تولید به این کشور داده شود. 
 
وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز این تعامل منطقی عملیاتی اجرایی در اوپک به وجود نیامده است تصور بر این است که در مشکلاتی در دبیرخانه اوپک وجود دارد. 
 
پدیدار خاطرنشان کرد: در نشست اوپک وزیر نفت ایران با قاطعیت اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها دوباره سقف تولید را افزایش خواهد داد تا اقتدار از دست رفته خود را دوباره بازگرداند.
 
منبع:راه دانا
 
انتهای پیام/l

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها