نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. ارديبهشت 1400 - 13:11
هر ساله سطح زیادی از محیط طبیعی، جنگل‌ها و مراتع گچساران در اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی و انسانی خسارت می‌بینند که چالش ها و نگرانی هایی از دیدگاه زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و... را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یکی از کلیدواژه‌هایی که از اردیبهشت ماه جاری میان اخبار مختلف کهگیلویه و بویراحمد بار‌ها تکرار شد، همین کلمه "آتش‌سوزی" جنگلها و مراتع این استان بود، هرچند وقوع آتش‌سوزی های مختلف در طبیعت کهگیلویه و بویراحمد نیز به نوعی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

این در حالی است که حوادث آتش‌سوزی جنگل های زاگرس، هر سال به علت‌های مختلف بویژه در فصول گرم سال رخ می‌دهد، اما گستردگی آتش‌سوزی های سال های اخیر در جنگل‌ها و مراتع این استان و بازتاب آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بوده است.

بنابراین تعدد و توالی آتش‌سوزی‌های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی را درباره غیرطبیعی بودن و عمدی بودن بسیاری از این حوادث را قوت بخشید که به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، اصولا ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها به خاطر عوامل انسانی رخ داده و فقط ۱۰درصد آن‌ها منشأ طبیعی مانند وقوع رعد و برق ،گرمای هوا و موارد دیگر را داشته است.

براین اساس هم، در خصوص درصد موارد غیرعمدی هم به نوعی پای سهل‌انگاری شهروندانی در میان است که برای تفریح در جنگلها و مراتع حاضر می‌شوند، از وجود شیشه‌هایی که در طبیعت رها می‌شود، تا  آتش‌هایی که برای طبخ غذا روشن می‌شود، خود می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کند هرچند انداختن ته سیگار می‌تواند با توجه به پوشش خشک و متراکم گیاهی در این مناطق نیز باعث آتش سوزی شود.

مجید نظری، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران درگفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات لازم این نهاد در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع این شهرستان گفت:باید توجه کرد که اداره منابع طبیعی در مناطق شمالی شهر گچساران ، منطقه ماهور باشت و برخی مناطق دیگر که احتمال آتش سوزی می رود آتش بُرهایی به جهت پیشگیری نیز ایجاد کرده است.

وی افزود: در حال حاضر 15 نیروی واکنش سریع به عنوان "دیدبان" برای هرگونه آتش سوزی در مناطق مختلف گچساران آماده باش کامل هستند که پنج نفر به عنوان دیدبان فقط در منطقه حفاظت شده دیل فعالیت می کنند.

نظری ادامه داد:در بحث پیشگیری نیز دوره های آموزشی توسط انجمن سبزگامان گچساران برای روستاییان ،کشاورزان و دیگر گروه هایی که با طبیعت بیشتر سروکار دارندبرگزار می شوند که این کلاس ها بیشتر در مناطق بحرانی و پرخطر همچون روستاهای دیل، آرو، اسپر، مارین، نارک و ...برگزار شده اند.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:در بحث تجهیزات و امکانات اطفای حریق نیز اقدامات لازم صورت گرفته است و در کنار این موضوعات نیز بحث تهیه آب معدنی، خشکبار و مواد غذایی به صورت جیره خشک برای نیروهای اطفای حریق نیز تدارک دیده شده است.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:در سال گذشته بالغ بر 606 هکتار از جنگل ها و مراتع گچساران طعمه حریق شد که این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق دیل، آبریگون،آرو، انبار شاهی، خنگ بنار، کوه پهن، سرآب ننیز و ماهور باشت صورت گرفته بود.

نظری در ادامه گفت:متاسفانه نیز از دو روز گذشته ارتفاعات کوه سیس پنج(نارک) در این شهرستان نیز طعمه حریق شده است و همچنان ادامه داشته و با وجود تلاش نیروهای محلی و بسیج بیش از چندین هکتار از مراتع و جنگل های ارتفاعات "نارک" همچنان در حال سوختن است.

وی ادامه داد: هم اینک نیروهای منابع طبیعی، مردمی، هلال احمر، محیط زیست و نیز نیروهای بسیج در این منطقه در حال مهار آتش هستند،هرچند به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن، مهار آتش به دشواری صورت می گیرد.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها