نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. دى 1402 - 13:21
رونمایی از تألیفات فرهنگیان و تقدیر از رتبه‌های برتر مسابقات عرصه پژوهش و فناوری در سطوح مختلف کشوری و استانی از مهم‌ترین برنامه‌های این همایش بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، در راستای بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری، همایش پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، محققان و پژوهشگران و دانش آموزان در سالن جلسات تالار فرهنگیان گچساران برگزار شد.

این همایش با تلاوت آياتی از کلام‌الله مجيد و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ابتدا «انوشیروان قیطاسی» مدیر آموزش‌وپرورش گچساران، ضمن تشریح سیاست‌های پژوهشی، مسائل پیش روی  آموزش‌وپرورش در حوزه پژوهش را به اطلاع حضار رسانید.

وی در ادامه نیز در خصوص  جایگاه و اهمیت پژوهش در پیشبرد اهداف سازمان‌ها و تربیت دانش آموزان پژوهش محور نکاتی را ارائه داد و افزود: امروزه تقویت روحیه پژوهشگری و تحقیق و جستجوی علمی برای جامعه بسیار ضروری و ارزشمند است. اولین کار در امر پژوهش شناخت مسئله است و اینجاست که می‌طلبد اقدام به کار پژوهشی کنیم.

وی اظهار کرد: به‌عنوان خدمت‌گزار در آموزش‌وپرورش، معتقدم که درزمینهٔ پژوهش آن‌چنان‌که شایسته است کارنکرده‌ایم و همچنان عقب هستیم و شاید در کشور باید بیش از این تلاش کرد و باید در میدان عمل ببینیم که چه‌کار کرده‌ایم. البته می‌طلبد عزیزان ما در این حوزه تلاش بیشتری کنند و همچنین از دانش‌آموزانی که با عشق و علاقه پای‌کارند حمایت کنیم.

قیطاسی تصریح کرد: ما یک‌وقت‌هایی آن‌طوری که باید به مسئله پژوهش اهمیت بدهیم، کار نکردیم بنابراین ساختمان و فضای پژوهش سرای گچساران باید خاص و ویژه دیده شود و درگذشته بارها مکان پژوهش سرا تغییریافته که خیلی کار قشنگی نیست و باید تلاش کنیم فضای بسیار مجهزی را برای پژوهش سرا مشخص کنیم.

مدیر آموزش‌وپرورش گچساران ادامه داد: بایستی تلاش کنیم که ساختمان مشخصی را با کمک نوسازی احداث کنیم و از ظرفیت‌های ارزشمندی که در شهرستان وجود دارد به‌خوبی بهره ببریم لذا باید در این خصوص زیرساخت‌ها هم فراهم شود.

امام‌جمعه گچساران در این آیین هم گفت: در گام دوم انقلاب مسئله علم و پژوهش یکی از سرفصل‌های مهمی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره‌کرده‌اند. قبل از انقلاب از جوانان به‌عنوان افراد سرگردان نام می‌بردند اما انقلاب اسلامی امروز به جوانان نگاه ویژه‌ای دارد نگاه انقلاب به آینده‌سازان است، نگاه به افرادی است که می‌توانند در فضای تمدن سازی نقش‌آفرین باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عنایت هاشمی منش افزود: علم و پژوهش یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در عرصه پیشرفت و امیدآفرینی جامعه است، قبل از انقلاب رژیم پهلوی که سرسپرده آمریکا و انگلیس بود تلاش می‌کرد که مردم به سمت پژوهش و علم نروند اما امروز انقلاب اسلامی در عرصه‌های علمی در سطح جهان رتبه‌های برجسته‌ای دارد و این هم به‌واسطه تلاش همه عزیزان عرصه پژوهش و فناوری است.

امام‌جمعه گچساران تصریح کرد: اگر بخواهیم در آینده محتاج و وابسته نباشیم باید اهل علم باشیم. اگر غربی‌ها ادعای سلطه و کدخدایی برجهان رادارند مهم‌ترین ابزارهایشان همین علم است چراکه علم سلطنت و قدرت می‌آورد و ما باید هم عالم باشید و هم تولید علم کنیم و هم اهل تحقیق و پژوهش باشیم.

حسین‌علی فاتحی، رئیس اداره تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم در ادامه این همایش اظهار کرد: انسان‌ها ذاتاً جستجوگر هستند و فطرت آدمی با فطرت پژوهشگری آغازشده است و اولین گامی که در رابطه با انسان وجود دارد بحث پژوهشگری است.

وی افزود: باید توجه کرد که 93 درصد آیات قرآن کریم در رابطه با علم و مباحث پژوهشی است و اولین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل‌شده در رابطه با علم‌آموزی است. پس امروزه اگر بخواهیم دریک کشور شاخصه‌های توسعه را بررسی کنیم به سرانه تحقیقات می‌رسیم که در این عرصه نسبت به برخی کشورها عقب هستیم.

فاتحی ادامه داد: کشورهایی که امروزه احساس قدرت و پیشرفت می‌کنند با پژوهش به این جایگاه رسیده‌اند چراکه پژوهش قدرت آفرین است و از شاخص‌های توسعه در یک کشور نگاه به عرصه پژوهش است.

رئیس تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: رسالت معلمان عزیز این است که روحیه پرسشگری را در وجود دانش آموزان نهادینه کنند و برای پاسخ به سؤالات دانش آموزان تحقیق کنند، بنابراین یکی از روش‌هایی که در کلاس درس باید توجه کرد نیز بهره‌گیری از روش‌های تدریس فعال و نوین است تا دانش آموزان به‌درستی یاد بگیرند و پژوهش کند.

فاتحی اظهار کرد: باید خودمان را بروز رسانی کنیم و از تجربیات هم‌درس بگیریم اگرچه برای پیشرفت باید تغییر ایجاد کنیم و اهل‌قلم و نوشتن باشیم و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و نکته مهم اینکه رسالت همه ما معلمان این است که ذهن دانش آموزان را شکوفا کنیم.

رونمایی از تألیفات فرهنگیان (10 کتاب تألیفی) و نیز تقدیر از رتبه‌های برتر مسابقات عرصه پژوهش و فناوری در سطوح مختلف کشوری و استانی از مهم‌ترین برنامه‌های این همایش بود.

ادامه نیز تصاویری از این همایش را مشاهده کنید.

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها