نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. تير 1402 - 8:25
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: آمریکا علاوه بر نقض حقوق بشر به بهانه دفاع از آن در کشورهای دیگر به خشونت دامن می‌زنند تا به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: طبق مبانی دین و برخی اصول و قواعد بین‌المللی، تمامی ابناء بشر آزاد به دنیا می‌آیند و ازلحاظ منزلت و حقوق باهم برابرند و به همه انسان‌ها موهبت عقل و وجدان عطاشده است و باید نسبت به یکدیگر روحیه برادری داشته باشند.

وی افزود: اهمیت حقوق موجودات و بشر تا آنجاست که امیر بیان، حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: به خدا سوگند اگر همه آنچه در زیر هفت‌آسمان و زمین است را به من بدهند تا پوست دانه جوی را به ظلم از مورچه‌ای بگیرم این کار را نکنم. بنابراین از مفاهیم پرتکرار دنیای کنونی  در رابطه با حقوق انسان‌ها، بحث حقوق بشر است هرچند درگذشته این مفهوم با عناوین و تعابیر دیگری نیز کاربرد داشته است.

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: بااین‌حال حقوق بشر  ازلحاظ سطح و نوع به سطوح ملی و بین‌المللی و به انواع حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل‌تقسیم بندی است و تاریخچه حقوق بشر به بلندای تاریخ خلقت بشر است به‌طوری‌که در طول تاریخ در حکومت‌ها، ملیت‌ها، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف با توجه به شرایط و اقتضائات گوناگون سخن رانده‌شده و رعایت این حقوق دارای فراز و نشیب‌هایی است.

زارعی پور تصریح کرد: اما چالش اصلی پیش روی حفظ سلطه در برابر دنیا خصوصاً در برابر اسلام‌گرایان و به‌طور ویژه جمهوری اسلامی ایران، که هردو فقط از طریق «رسانه‌ها» عینیت پیدا می‌کند می‌توان به جنگ روایت‌ها و جنگ ایده‌ها اشاره کرد. در جنگ روایت‌ها تمام تلاش نظام سلطه این است که روایتی که آن‌ها از جهان و وقایع آن ارائه می‌دهند در پایان روز روایت غالب باشد که این امر فقط از عهده رسانه‌ها برمی‌آید. آمریکایی‌ها به کمک جریان رسانه‌ای توانستند حمله نظامی به افغانستان و عراق را هموار کنند و اهداف خود را در پس پرده روایت‌های کاذبی همچون دفاع از حقوق بشر، ره‌آورد آزادی برای مردم عراق و افغانستان و رهایی آن‌ها از چنگال دژخیم عراق که به تسلیحات کشتارجمعی مجهز است، بر دنیا غالب کند.

وی افزود: البته اشغال سرزمین فلسطین توسط اسراییل نمونه بارز دیگری از نقض  و ادعای کاذب  حقوق بشر توسط صهیونیسم جهانی است. «دفاع از خود» کلیدواژه‌ای است که صهیونیست بین‌الملل و طرفداران بی‌قیدوشرط آن‌ها، پشت سرهم تکرار می‌کنند که هیچ دولتی نمی‌پذیرد، دست روی دست بگذارد و از خود در برابر تهاجم بیگانه دفاع نکند. قریب هفتادسال است که اسراییل با تأکید بااینکه «چاره دیگر ندارد» وارد جنگ با فلسطینیان شده است. نباید از یاد برد که اگر صهیونیست‌ها حق دفاع از خود رادارند، فلسطینی‌ها نیز دارای چنین حقی هستند.

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: باید توجه کرد که مصداق‌های بارز نقض حقوق بشر توسط نظام سلطه کم نیستند؛ از هزینه‌های میلیون دلاری توسط آمریکا با شعارهای بشردوستانه جهت نابودی افغانستان و زدن دو اتهام بین‌المللی مانند وجود سلاح‌های کشتارجمعی شیمیایی در عراق ارتباط دولت عراق با تروریست‌های القاعده گرفته تا رفتار وحشیانه آمریکایی‌ها با زنان و کودکان عراق که گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است که سالانه بیش از ۴۰ هزار زن عراقی ربوده‌شده و توسط پیمانکاران آمریکایی به مقصدهای نامعلومی فروخته می‌شدند اگرچه ترور فرماندهان‌ بزرگ جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس مصداق‌های دیگر نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی‌ها به شمار می‌رود.

زارعی پور ادامه داد: نکته دیگر اینکه اگر آمریکا کوچک‌ترین اهتمامی به حقوق بشر داشت، در سوریه با ساده‌ترین حقوق آن‌ها یعنی غذا، بهداشت و درمان و... مبارزه نمی‌کرد و کودکان سوریه را از شیر خشک محروم نمی‌کرد. جنگ علیه یمن با تصمیم واشنگتن به راه افتاد و میلیاردها دلار تسلیحات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی آمریکا به سعودی‌ها و امارات بر کسی هم پوشیده نیست. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه ملت ایران در ۴ دهه گذشته و آثار آن‌ها ازجمله عدم واردات دارو، مواد غذایی و جلوگیری از فروش نفت و جلوگیری از سوخت‌گیری پروازهای هوایی نمونه‌های دیگری از نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکاست در صورتی طبق ماده ۱۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۷ میثاق بین‌المللی حقوق هرکسی حق دارد در مقابل این‌گونه حملات و مداخلات مصون باشد و موردحمایت قانونی قرار بگیرد.

وی افزود: بنابراین ادعای کاذب حقوق بشر آمریکایی متوجه خود جامعه آمریکا و شهروندان این کشور هم شده است حقوق شهروندان آمریکایی ازجمله رنگین‌پوستان، مسلمانان و یا آسیایی‌ها در خاک خودشان هم نقض می‌شود، مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس خود مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها است.

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: ازاین‌رو هر وجدان آگاه و بیداری در شرق و غرب عالم وقتی به موضوع حساس حقوق بشر در جهان می‌نگرد، نمی‌توانند چشم خود را به روی موارد نقض و سوءاستفاده از آن توسط آمریکا و درواقع سیستم نئولیبرال امروزی ببندند، چون به‌خوبی می‌دانند که آمریکا علاوه بر نقض حقوق بشر به بهانه دفاع از آن در کشورهای دیگر به خشونت دامن می‌زنند تا به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست یابد.

وی در پایان هم گفت: مقام معظم رهبری دستور جهاد تبیین و حتی آتش به اختیار را بارها فرمودند و تأکید نمودند که فضای مجازی مکانی برای سیلی زدن به دشمن تبدیل شود و از مصداق‌های سیلی زدن به دشمن، برملا کردن موارد جنایت‌ها و خشونت‌ها علیه حقوق بشر با زبانی هنرمندانه و مخاطب پسند است که این مهم بر همه دلسوزان اسلام و انقلاب تکلیف است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها