نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. مهر 1401 - 11:36
اشتغال و تشکیل خانواده دغدغه جدی پیش روی جامعه نابینایان است و ضرورت دارد دستگاه های اجرایی استان بیش از پیش نسبت به اهمیت این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،وقتی از مشکلات جامعه حرف به میان می‌آید همچنان فقر، گرانی، کمبود امکانات و موضوعات نظیر آن به ذهن متبادر می شوند هرچند مشکلات بدون اولویت بندی خود به مثابه وزنه سنگینی است که بر گرده مردم سنگینی می کند و گفتن از مشکلات هم آنقدر طبیعی جلوه می کند که مسئولین از یک گوش می شنوند و از گوش دیگر نیز بیرون می کنند.

با این وجود مشکلاتی دیگری هم وجود دارند که زمان و مکان خاصی در آن متصور نیست و آنقدر هم تاریخ مصرفشان گذشته که بازگو کردنش هم خجالت آور است ،مشکلاتی که مربوط به جامعه نابینایان است و همچنان غبار فراموشی روی کمبودهایش جاخوش کرده است.

از این رو ارائه خدمات به جامعه نابینایان یکی از مهمترین دغدغه های این قشر به شمار می رود افرادی که با وجود توانایی های منحصر به فرد، بعضا هم ناچار می شوند که در انزوا روزگارشان را سپری کنند و به تبع هم از اجتماع دوری کنند،اگرچه از طرفی نیز وعده های مسئولین هنوز برای آنها به بار ننشسته و شرایط رفاه و امنیت برای این قشر از جامعه به حد مطلوب هم نرسیده است.

علی شیوا مهر،مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به مشکلاتی که جامعه نابینایان با آن مواجه است، می گوید:نابینایان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که در این خصوص می توان به بحث ازدواج، اشتغال،مناسب سازی مبلمان شهری و... اشاره کرد .

وی می افزاید:هرچند در بحث مناسب سازی اقداماتی نیز در برخی ادارات و سازمان ها صورت گرفته، اما کوتاهی و قصور برخی ادارات در این خصوص نیز همچنان پابرجاست، در بحث ازدواج هم بعضا مشکلاتی در پیش روی جوانان شهرستان وجود دارد اما این مشکل برای معلولین و نابینایان صدچندان است .

شیوا مهر بیان می کند:به عنوان نمونه مسئولین می توانند در بحث اشتغال زایی نابینایان توجه ویژه ای داشته باشند و با پرداخت تسهیلات کم بهره برخی مشکلات این قشر را مرتفع کرد،باید توجه کرد که کمک های حمایتی سازمان بهزیستی چندان مشکلی از پیش پای جامعه نابینایان برطرف نمی کند، و این می طلبد که سایر دستگاه ها و نهادها هم به کمک بیایند.

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران می گوید:متاسفانه 270فرد نابینا و کم بینا در شهرستان گچساران مشغول زندگی هستند که این تعداد شناسایی شده اند ،هرچند سالانه نیز تعدادی بیشتری هم شناسایی می شود اما افرادی هم هستند که فاقد پرونده هستند و یا با توجه به دسترسی نه چندان مطلوب به مناطق روستایی این افراد نیز با مشکلاتی بسیاری روبرو هستند.

وی می افزاید:البته در برخی مناطق روستایی افرادی کم بینا و یا نابینا وجود دارند که حتی در بحث های اولیه آموزش با مشکلاتی مواجه هستند با این حساب بسیاری از نابینایان از تحصیل ،از خدمات اولیه و نیز از امکانات و وسایل توانبخشی زیربنایی محروم هستند که خود معضل بزرگی است.

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران ادامه می دهد:با این وجود نیز در بحث برگزاری اردوهای فرهنگی _ورزشی و نیز تفریحی حمایت چندانی از جامعه نابینایان نمی شود،و نکته دیگر اینکه به جهت برگزاری کلاس های آموزشی نیازمند دعوت از  مربیانی از استان های دیگر هستیم که مستلزم هزینه است و از توان ما هم خارج است که لازم دستگاه های اجرایی استان و شهرستان باید پای کار بیایند و حمایت کنند.

وی می افزاد:متاسفانه مکان خاصی برای برگزاری نشست ها و برنامه های جامعه نابینایان منظور نشده است و تنها مکانی در اداره بهزیستی وجود دارد که مربوط به چند هیات از جامعه معلولین است که چندان هم مطلوب ارزیابی نمی شود و جهت برگزاری کلاس ها با مشکلاتی هم روبرو می شویم،با این تفاسیر تنها سازمانی که همکاری خوبی با جامعه نابینایان داشته است سازمان فنی حرفه ای بوده و باقی ادارات نیز همکاری لازم را نداشته اند.

شیوا مهر ادامه می دهد:البته شرکت نفت تا حدودی نیز با ما همکاری کرده است و امیدوارم که مسئولین ما را دریابند چرا که نابینایان هم حق زندگی دارند و دارای حقوق شهروندی هستند،و طبیعتا هم نیازمندی هایی دارند که همانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از تمامی امکانات را دارند ،اگرچه از نعمت بینایی بی بهره هستند اما می توانند همپای دیگران به فعالیت بپردازند و از حقوق حقه خویش استفاده کنند .

براین اساس،جامعه نابینایان گچساران صبور هستند و امید که این صبوری به معنای فراموش‌شدن آن‌ها و مشکلاتشان نباشد،چرا که نابینایان می توانند در پرتو توجه و امکانات کافی، قابلیت ها و توانمندی های خویش را شکوفا سازند و به جایگاه شایسته ای در جامعه دست یابند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها