نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. شهريور 1400 - 15:37
به گفته کارشناسان عبور از این وضعیت نیازمند همراهی و همکاری جدی مردم در رعایت‌ شیوه نامه های بهداشتی است و به همین دلیل باید هوشیار بود که هرگونه سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه روزهای سیاه کرونایی در گچساران را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، با انتشار جدید ترین نقشه کرونایی کشورمان، تعداد شهرستان‌های قرمز در کشور به عدد ۲۴۶ رسید که نسبت به آخرین رنگ‌بندی منتشر شده در ابتدای شهریورماه، کاهش ۶۰ عددی را نشان می دهد،هرچند شیوع گسترده ویروس کرونا دلتا در موج پنجم باعث شد تا شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز قرار گیرند و شمار مبتلایان به بیماری کرونا ،بستری ها و فوتی ها نیز نسبت به ماه های قبل به چند برابر افزایش یابد.

اگرچه همواره مسئولان بهداشتی و درمانی استان مان بر ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و آیین‌ها و مراسم‌ مختلف تاکید دارند،اما همچنان از دورهمی های خانوادگی و حضور در مراسمات ترحیم و عزا به عنوان جدی ترین عوامل افزایش مبتلایان کرونایی نام می برند.

هم اکنون شهرستان گچساران از نظر رنگ بندی ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و این عفریت مرگبار تنها در مردادماه امسال 38خانواده گچسارانی را عزادار کرد،و این درحالی است که فرماندار گچساران گفته است که حتی پیش گیری از مرگ یک نفر هم برای ما حایز اهمیت است اما این موج دلتا جوانان ما را به کام مرگ کشانده است.

به گفته اتابک با وجود تمامی مشکلات اما خیلی از شهروندان هم در بحث کرونا بهبود یافته اند و به آغوش خانواده ها بازگشته اند که این اقدامات را هم باید مورد نظر داشت، متاسفانه برخی افراد خیلی دیر به پزشک مراجعه می کنند،هرچند هر بیماری هم در مراکز درمانی مراقبت فوری و ویژه ای می خواهد که کادر درمانی 18ماه است که درگیر این موضوعات هستند.

فرماندار گچساران نیز تصریح کرده است که زنجیره کرونا حتی با زدن یک ماسک ساده هم قطع می شود، اما خیلی ها همچنان باور ندارند درحالی که هر روز مرگ اطرافیان مان را شاهد هستیم و آمارها هم حکایت از شرایط سخت کرونایی می دهند، بنابراین چرا عادت به مردن کرده ایم به هرحال خطراتی هستند که با آنها مواجه هستیم و نباید عادی انگاری شود.

بنابراین به گفته کارشناسان عبور از این وضعیت نیازمند همراهی و همکاری جدی مردم در رعایت‌ شیوه نامه های بهداشتی است و به همین دلیل باید هوشیار بود که هرگونه سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه روزهای سیاه کرونایی درگچساران را به دنبال خواهد داشت.

این درحالی است که معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در این شهرستان نیزگفت:اول اینکه در بحث بهداشت و درمان وظایف مشخصی تعریف شده است، در خصوص همه گیری بیماری کرونا نیز بحران جدیدی برای کشور بوجود آمد که مستقیما کادر بهداشت و درمان نیز درگیر این بحران شدند.

رضایی افزود:شهرستان گچساران در حال حاضر به شدت درگیر این بیماری است و در حال حاضر هم طبق رنگبندی ها جزو شهرستان های قرمز به شمار می رود ، اگرچه همکاران ما هم در دو حوزه بهداشتی و درمانی درحال مقابله به این بیماری هستند.

وی تصریح کرد:در بحث عملکرد بهداشت و درمان گچساران نیز اولین کاری که مد نظر است بحث آموزش است که روزانه از طریق ابزارها و زیرساخت هایی که وجود دارد با جدیدت  تمام نیز توسط کارشناسان ما و تا آخرین مناطق روستایی این شهرستان هم توسط بهورزان انجام می شود.

رضایی ادامه داد:موضوع دوم هم بحث بیماریابی است که به صورت فعال و غیر فعال انجام می شود، در گام سوم نیز بحث درمان را داریم که درمان سرپایی در مراکز منتخب پس از مراجعه بالینی و مثبت بودن تست صورت می گیرد که اگر بیمار نیاز به دارو و آموزش های لازم داشته باشد توسط پزشک انجام می شود واگر هم نیاز به بستری داشته باشند با تشخیص پزشکان متخصص هم بستری می شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:تا الان هم حدود 50هزار تست در شهرستان گچساران گرفته شده که 15هزار از نمونه ها مثبت بوده است، در حال حاضر 134بیمار در مراکز درمانی این شهرستان نیز بستری هستند که 763نفر در قرنطینه خانگی حضور دارند و بالغ بر 14هزارو 500 نفر هم بهبود یافته اند.

وی درادامه تصریح کرد:کل موارد فوتی از ابتدای کرونا تاکنون 196نفر در شهرستان است اگر چه تمام تلاشمان براین است که مرگ و میری نیز اتفاق نیافتد.شاخص فوت در شهرستان گچساران نصف میانگین کشوری است بنابراین این موضوعات نشان می دهد نسبت به کشور در حال حاضر شاخص فوت کمتری هستیم.

رضایی افزود:در بحث واکسیناسیون تاکنون 36هزار نفر از جامعه هدف نوبت اول را دریافت کرده اند که در نوبت دوم هم 14هزار نفر واکسیناسیون را انجام داده اند که با این حساب تاکنون 50هزار نفر در شهرستان واکسن دریافت کرده اند.

وی در ادامه گفت:اما در بحث مراکز درمانی شهرستان نیز بعد از پرشدن تخت های بیمارستان و مواجهه با بحران کرونا در این شهرستان ،خوشبختانه از ظرفیت بیمارستان نرگسی استفاده کردیم و در این مکان 6 تخت آی سی یو اضافه شد که تقریبا 70درصد به ظرفیت تخت های ما اضافه شد و درادامه هم دو بخش داخلی و عفونی هم در این بیمارستان ها راه اندازی شد تا با کمبود جا هم مواجه نشویم.

رضایی ادامه داد:در حال حاضر هم پرسنل بهداشت و درمان علاوه بر وظایف ذاتی شان در بحث پیشگیری و درمان بیماری های غیر واگیر همچون بیماران دیابتی، فشار خون، قلبی و عروقی و... که عدد قابل توجهی است و نیز مراقبت هایی که توسط کارشناسان و بهورزان از دورافتاده ترین نقاط روستایی تا سطح شهر انجام می شود در کنار این موارد باز هم در جبهه مقابله با کرونا فعال هستند و نیز بحث بیماریابی و واکسیناسیون را دنبال می کنند.

وی تصریح کرد:با این وجود نیز کادر درمان در بیمارستان ها هم بیش از ظرفیت و توانایی شان در حال خدمت به شهروندان هستند که صادقانه و مجدانه پای کار مردم هستند اگرچه تحت فشار هستند چرا که هجم بیماران و مراجعین کرونایی در این شهرستان به شدت افزایش پیدا کرده است و در این شرایط بی سابقه که کل کشور را فرا گرفته سختی های زیادی را متقبل می شوند.

رضایی گفت:متاسفانه برخی از عزیزان کادر درمان هم مبتلا به کرونا می شوند و کار را هم برای ما سخت تر می کنند، اگرچه راه اصلی قطع زنجیره همین بحث واکسیناسیون است که درشهرستان گچساران دو مرکز تجمعی واکسیناسیون یکی در کانون جوانان بسیج و دیگری هم در محل مصلی نماز جمعه راه اندازی کرده ایم که به همشهریان نیز خدمات می دهد.

معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:علاوه براین مراکز نیز سه مرکز واکسیناسیون در مناطق کوی کارکنان، پانصد دستگاه و محله کیامرثی شهر نیز فعال هستند، و چهار مرکز روستایی  درمناطق دیل ، باباکلان، امامزاده جعفر و لیشتر هم خدمات ارائه می شود.

 وی افزود:طرح واکسیناسیون نیز به صورت تجمعی در شرکت نفت و گاز گچساران، سد چمشیرو پتروشیمی این شهرستان نیز دنبال می شود که به صورت روزانه واکسیناسیون در این شرکت ها نیز انجام می شود اگرچه به طور میانگین روزانه یکهزار دوز واکسن در این شهرستان تزریق می شود.

رضایی درادامه اظهارکرد:در حال حاضر از همه ظرفیت ها برای کاهش آمار مبتلایان و قطع زنجیره کرونا در این شهرستان استفاده می کنیم  که با همکاری برخی نهادها و ادارات هم درچندین جبهه درگیر این موارد هستیم، اما متاسفانه برخی افراد به علت عدم آگاهی ، یا نداشتن اطلاعات کافی و یا هم نگاه مغرضانه، گاها به جای اینکه در کنار ما باشند و کادر درمان را یاری کنند اقدام به حاشیه سازی و سیاه نمایی از وضع موجود را دارند و حتی مانع ایجاد می کنند که درنهایت هم هیچ سودی برای مردم شهر ندارد.

وی افزود:پس انتظار داریم هم مردم و هم مسئولین همه و همه در کنار کادر درمان باشند تا هرچه زوتر از این پیک پنجم هم عبور کنیم درحالی که دوری از تجمعات ، مراسمات عزا، دورهمی ها از عوامل قطع زنجیره این ویروس درکنار استفاه از ماسک و انجام واکسیناسیون است.

با این وجود نیز حدود 18ماه است که پزشکان، پرستاران و مجموعه کادر بهداشت و درمان گچساران خط‌شکن نبرد با بیماری کرونا شده اند و برای حفظ سلامت جامعه و جان همشهریان با این بیماری هزار رنگ و خطرناک می‌جنگند‌.

 بنابراین کار درمان این روزها با تمام توان پای کار مردم ایستاده‌اند و مشقت‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرند تا از بیماران  کرونایی مراقبت کنند و هم خود را برای در امان ماندن از این بیماری مهلک به چالش بکشانند، اما آنچه که باید در این شرایط مورد توجه همه همشهریان قرار گیرد، رعایت منظم دستورالعمل های بهداشتی و استقبال مردم از تزریق واکسن برای ایجاد ایمنی است تا اسیر پیک پنجم این ویروس که به مراتب کُشنده تر از پیک های قبلی است،نشویم.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها