نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. آذر 1399 - 12:06
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمدگفت:طرح توسعه پایدار منظومه روستایی از سال ۹۸ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در گچساران به صورت پایلوت کشوری آغاز که تاکنون 180 طرح جهت اجرا در روستاهای شهرستان برنامه ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،طرح توسعه منظومه روستایی، طرحی است که به منظور توسعه یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدار سکونتگاه های روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه در قالب شبکه های محلی و ناحیه ای و با تاکید بر روابط و پیوندهای روستایی شهری تدوین شده است که محتوای این طرح بر ترغیب حکم روایی محلی از طریق مشارکت مردمی و تقویت فعالیت ها، روابط و مناسبات کارآمد اجتماعی اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه، هم به لحاظ درونی و بین سکونت گاهی و هم از نظر برونی و بین منظومه ای تاکید می کند.

محدوده طرح توسعه منظومه روستایی، قلمرو تقسیمات سیاسی یک یا چند بخش است که هدف اصلی طرح، پیشرفت منظومه روستایی مبتنی بر اصول برنامه ریزی فضایی توسعه پایدار است و اهداف فرعی طرح نیز بهره برداری سازگار و پایدار از منابع طبیعی اکولوژیک محدود؛ تقویت شبکه تعامالت اجتماعی؛  تقویت مشارکت ذی مدخلان در فرایند توسعه منظومه؛ تقویت اقتصاد محلی در پیوند و همگرایی با توسعه منطقه ای و ملی؛ انتظام فضایی شبکه ای منظومه هماهنگ با منظومه های مجاور؛ تدوین چارچوب های الزم برای مدیریت کارآمد پیشرفت منظومه روستایی؛ و  هماهنگی فرابخشی و بین بخشی برنامه های دستگاه های مرتبط است.

 کارشناسان معتقدند که طرح توسعه منظومه روستایی یکی از راه های امید بخش تحول در معیشت روستائیان کشور خواهد بود،درحالی که  سرمایه گذاری فراوانی در روستاها انجام شده اما به دلیل نداشتن برنامه ریزی مناسب این سرمایه گذاری نتوانسته خروجی خوبی برای توسعه جوامع اجتماعی و اقتصادی روستاها داشته باشد.

بر اساس سرشماری ها ، سال 1395 جمعیت روستایی ایران در ادامه روند کاهشی خود به 20 میلیون نفر رسیده است وسالانه 700 هزار نفر از جمعیت روستایی کاهش می یابد که دلیل اصلی اینکه بنیان‌های اقتصادی برای فرصت های شغلی پایدار ایجاد نشده است،ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی،افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه ها موجب شده که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز و روستاها به مرور با کاهش جمعیت نیزمواجه شوند.

با این تفاسیر شهرستان گچساران در سال 98به عنوان یکی از پایلوت های اجرای طرح توسعه منظومه روستایی کشور انتخاب شد. هرچند معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در بهمن ماه سال گذشته با اشاره به آغاز این طرح در گچساران گفته بود: روستاهای گچساران که در گام نخست انقلاب شاهد انجام زیرساخت های مختلفی چون جدول گذاری،آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، پارک های تفریحی و تاسیسات زیربنایی چون آب،برق و گاز بوده در گام دوم انقلاب نیز با اجرایی شدن این طرح نیزشاهد تحول در معیشت مردم خواهد بود.

وی تصریح کرده بودکه مطالعات طرح توسعه منظومه روستایی با هدف توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال زایی در گچساران از سوی مشاوران انجام شده و تسهیل گرانی نیز برای شناسایی ظرفیت های توسعه و اشتغال در روستاهای گچساران انتخاب شده اند.

وی درادامه عنوان کرده بود که تسهیلگران در روستاهایی مانند دیل،آرو،مارین،اسپر،گبرستان، نازمکان و سرتیره کار شناسایی ظرفیت ها و افراد علاقه مند اجرای طرح های اشتغالزا را آغاز کرده وطرح های بومگردی، تولید و بسته بندی مواد غذایی از جمله ظرفیت های شناسایی شده در روستاهای بویراحمد گرمسیری است که افرادی نیز متقاضی انجام آن شده اند ودر قالب این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطبی تبدیل خواهند شد.

حسین جنتی،مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اجرای این طرح در این شهرستان گفت:طرح توسعه پایدار منظومه روستایی از سال 98 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران بصورت پایلوت کشوری آغاز که تاکنون 180 طرح جهت اجرا در روستاهای شهرستان برنامه ریزی شده است.

وی افزود:یکی از طرح ها که با تلاش همکاران پرتلاش بنیاد مسکن و همکاری ادارات مرتبط بخصوص جهاد کشاورزی شهرستان اجرا شده، کشت زعفران برای اولین بار در راستای منظومه روستایی بود  که اواخر آبانماه شاهد برداشت در بخش های مختلف شهرستان بودیم .

جنتی ادامه داد:جوابدهی خیلی خوب  باعث رضایت مردم در این زمینه شد و  استقبال بالایی جهت کاشت سطح بیشتری از اراضی در سال آینده نیز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد افزود:در حال حاضر پرورش کرم ابریشم و کاشت زعفران از جمله طرح هایی ست که برای اولین بار در شهرستان گچساران توسط منظومه روستایی اجرا شده است.

وی ادامه داد:انشاءالله با اجرای طرح های برنامه ریزی شده به صورت کامل شاهد توسعه همه جانبه در روستاهای شهرستان خواهیم بود.

بنابراین در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی، روستاها بر اساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌ها، به تفکیک نیز منظومه‌هایی را تشکیل می‌دهند که هر یک به قطب‌های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل خواهد شد هرچند شناسایی روستاهای دارای قابلیت در بخش‌های گردشگری، فرهنگی، کشاورزی و تولیدی در دستور کار قرار می‌گیرد تا با مدیریت واحد، زمینه لازم برای استفاده روستاهای همجوار از ظرفیت‌های یکدیگر در قالب یک منظومه نیزفراهم شود.

براین اساس؛ توسعه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و کالبدی منظومه روستایی، برنامه‌ریزی و تقویت اقتصاد روستایی، ایجاد اشتغال پایدار، رونق کسب و کار و تقویت اقتصاد محلی صادرات محور در روستاهای هدف، افزایش سطح درآمد روستائیان و تثبیت جمعیت روستایی از اهداف اصلی این طرح به شمار می رود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها