نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مرداد 1399 - 17:32
رئیس منابع طبیعی گچساران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴۳ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی ها دچار آسیب جدی شده که میزان جنگل ها و مراتع خسارت دیده نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مجید نظری،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در نشست با خبرنگاران گفت:دولت هم در کنار مردم تلاش می کند تا با کاشت درختان جنگلی سازگار با اقلیم منطقه به افزایش سرانه عرصه های طبیعی کمک کند.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰ هزار نهال در عرصه های طبیعی این شهرستان کاشته می شود.

زراعت چوب تجارتی سودآور

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران تصریح کرد: زراعت چوب از دیگر راهبردهای دولت در سال جاری برای توسعه جنگل ها در سال جهش تولید است که می تواند به اشتغالزایی کمک کند.

نظری تاکیدکرد: امسال یکهزار هکتار زراعت چوب برای کاشت در گچساران پیش بینی شده است.

وی افزود: در این طرح سرمایه گذاران متقاضی برای دریافت زمین به اداره منابع طبیعی درخواست و پس از تشکیل پرونده و بررسی شرایط نسبت به واگذاری زمین اقدام می شود.

وی هدف از اجرای زراعت چوب را علاوه بر تامین چوب مورد نیاز واحدهای صنعت چوب کشور ، برداشتن فشار از روی جنگل ها برشمرد.

نظری گفت: زراعت چوب به عنوان تجارتی سودمند می تواند سرآغازی برای احیای عرصه های جنگلی باشد.

آتش سوزی بلای جان جنگل ها و مراتع

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴۳ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی ها دچار آسیب جدی شده است.

نظری افزود: میزان جنگل ها و مراتع خسارت دیده بر اثر آتش سوزی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی درادامه تاکید کرد:این میزان جنگل و  مراتع در۳۰ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

وی بیان کرد: آتش سوزی های امسال در مناطق پلاک انبار شاهی، دیل، پشه کان اولیا، نارک، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون، سراب ننیز ،کوه پهن و... رخ داد.

نظری تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی های امسال در این شهرستان عمدی بوده که در این زمینه تاکنون چهار نفرشناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی  اظهارکرد: آتش سوزی ها با کمک نیروهای یگان حفاظت، بسیجیان، شوراها و دهیاری ها و همچنین جوامع محلی خاموش و از گسترش آن به مراتع دیگر جلوگیری شده است.

برخورد با متخلفان قطع درختان

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: امسال ۱۱ پرونده تخلف قطع درختان در این شهرستان تشکیل و برای پیگیری های قانونی به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی بیان کرد:  این متخلفان اقدام به قطع  درختان بلوط جنگلی ،کهور و انجیر دست کاشت کرده بودند.

بازپس گیری زمین های ملی از دست سودجویان

نظری گفت: ۳۵۴ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از سال ۹۲ تاکنون از دست افراد سود جو رفع تصرف شد.

وی افزود: این مقدار اراضی ملی با صدور احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی از دست سودجویان خارج شد.

نظری بیانکرد: مناطق پربالی شهر دوگنبدان،لیشتر، باباکلان،امامزاده جعفر، کلاغ نشین، انبار شاهی، تلخاب شیرین و خیرآباد از مهمترین مناطقی است که زمین‌های ملی در آنها رفع تصرف شده است.

وی افزود: چهار ماهه نخست امسال ۳۵ هکتار زمین ملی از دست سودجویان خارج شده است.

وی بیان کرد:۱۷۸ پرونده تخلف و تصرف زمین های دولتی در مناطق مختلف این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون تشکیل و بررسی شده است.

نظری اظهار داشت: با هوشیاری و پیگیری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان این افراد متخلف شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و حکم قطعی برای آنان صادر شد.

طرح ممیزی

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: طرح ممیزی در۲۸۰هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان به منظور ساماندهی بهره برداران و مرتعداران و حفاظت از این زمین ها اجرا شده است.

نظری تصریح کرد: با اجرای طرح ممیزی از تخریب و تجاوز به این اراضی نیز جلوگیری شده و زمینه برخی سوءاستفاده از این اراضی و مراتع طبیعی و ملی برچیده می‌شود.

گفتنی است در پایان این نشست خبری، به مناسب روزخبرنگار از خبرنگاران تجلیل شد.

در ادامه تصاویر این نشست را مشاهده کنید.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها