نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. تير 1399 - 13:21
مسعود منصور با بیان این که برای احقاق حق البرز زارعی از ظرفیت های قانونی استفاده می کنیم ادامه داد: امید است وی به عنوان شهید راه خدمت معرفی شود که یاد و نامش همیشه باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با  این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به سفر قبلی خود به استان گفت: آن زمان اطفای حریق کوه دیل در حال انجام بود در جریان آن البرز زارعی جوان طبیعت دوست دچار حادثه شد، همه تلاش مان را برای درمان این جوان انجام دادیم اما متاسفانه تقدیر بر این قرار گرفت و از دنیا رفت.

مسعود منصور عنوان کرد: اولین پنجشنبه ای که برای من امکان پذیر بود تصمیم گرفتم که از طرف سازمان خدمت خانواده این عزیز در شهرستان گچساران برسم و با حضور بر مزار وی حاضر و دیدار به خانواده اش این مصیبت را تسلیت بگویم و اعلام کنیم که مسئولان کشور و ما به عنوان خادمان آن ها در سازمان منابع طبیعی قدردان این جوانان رشید هستیم؛ جوانانی که داوطلبانه و بی ادعا برای حفظ طبیعت که انفال و سرمایه بین نسلی است تلاش می کنند.

وی با بیان این که برای احقاق حق البرز از ظرفیت های قانونی استفاده می کنیم ادامه داد: امید است وی به عنوان شهید راه خدمت معرفی شود که یاد و نامش همیشه باقی بماند، ما مرکزی را در سازمان به نام " البرز زارعی " نامگذاری کردیم و پیگیر شهید نامیده شدن وی  هستیم، امروز نیز وظیفه داشتیم بر سر قبر وی حاضر و تسلیتی به خانواده این جوان عرض کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: متاسفانه امسال تعداد زیادی حریق داشتیم البته همه آن ها در جنگل ها نبوده  و عمده این حریق ها  یعنی 80 درصد آن در  اراضی مرتعی بوده است.

منصور ادامه داد: از ابتدای سال  تا دو روز پیش 800 مورد آتش سوزی در کشور داشتیم که حدود 8 هزار هکتار مرتع و جنگل درگیر حریق شدند اما بیش از 97 درصد آن ها در روز و کمتر از یک روز اطفا شده است، 6 مورد نیز به دلیل صعب العبور بودن و اینکه مشکل اعزام بالگرد و مسائل دیگر بود طولانی شد و یکی از آن همین منطقه کوه دیل بود که سبب فوت این عزیز شد.

وی بیان کرد: بقیه آتش سوزی ها را سعی کردیم اطفا کنیم وقتی زود اطفا شود فقط پوشش علوفه ای و مرتعی از بین می رود که البته این نیز حائز اهمیت است اما در جنگل ها نیز سعی کردیم که به تنه و تاج درختان آسیبی وارد نشود هر چند از بین رفتن حتی یک درخت دردناک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن توصیه به مردم برای مراقبت از طبیعت بیان کرد: عامل 90 درصد آتش سوزی ها انسانی است که حدود 10 درصد عمدی و 90 درصد هم خطای انسانی است که با کارهایی از جمله آتش زدن مزارع، اختلافات شخصی و یا روشن کردن آتش در طبیعت این اتفاقات رخ می دهد، ما فقط  دو مورد حریق طبیعی داشتیم که در اثر رعد و برق بوده و بقیه عامل انسانی بوده است.

منصور افزود:  آتش سوزی های امسال نسبت به سال گذشته 2 و نیم درصد افزایش داشته است البته  در این راستا تعدادی نیز دستگیر شده اند که پرونده آن ها در حال بررسی است.

وی به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از اتش سوزی ها و اطفای حریق به موقع اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از آتش سوزی ها تامین تجهیزات را در برنامه داشتیم که  به تدریج در حال ارسال به استان هاست، تجهیزات اطفای حریق در اختیار جوامع محلی و کوهنوردان قرار داده می شود، 10 دستگاه بسکت حمل آب  برای مواقعی که از بالگرد استفاده می شود، خریداری شد.

منصور ادامه داد: در نقاط بحرانی از ظرفیت بسیجیان استفاده شود با تامین اعتبار مشکلی برای اعزام بالگرد نداریم، دوره آموزشی مدیریت میدانی حریق برای یازده مدیر استان های زاگرس نشین برگزار شد.

وی در پایان گفت: با شرکت های دانش بنیان هماهنگی شد که همکاری لازم را داشته باشند، از جمله محلولی که در همین دوره اطفای حریق معرفی شد و باعث می شود آتش توسعه پیدا نکند، آزمایش آن موفق بود در حال بررسی توجیه اقتصادی آن هستیم که در صورت تایید به استان ها ارسال می کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها