نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. فروردين 1398 - 11:18
سردار ارشادی:صبح عملیات درگیری ها شدت پیدا کرد و در یکی از پاتک های دشمن حدود۲۰نفربودیم که به محاصره دشمن درآمدیم و تاحدود ساعت ۳بعدازظهرمقاومت کردیم ودر این مقاومت نفس گیر فرمانده گردان "خدامراد مرادی" به شهادت رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ایام نوروز ،یادآور حماسه ای به یادماندنی و جاویدان مردان بی ادعایی است که برای دفاع از سرزمین خود در برابر تجاوز دشمن ایستادگی کردند و مجال بودن به آنها ندادند و پیروز میدان شدند،این روزها مصادف با افتخارات بزرگی برای ایران اسلامی است ایامی که وطن بر فرزندان خود می بالد که این چنین بی ادعا جان در راه میهن باختند و حماسه ساز تاریخ شدند.

اولین روزهای فروردین ماه 1361 در حالی که رزمندگان اسلام برای حمله آماده و بی ‌صبرانه در انتظار شنیدن رمز عملیات بودند روزی سرنوشت ساز برای تغییر مسیر جنگ بود، سلحشوران اسلام شجاعانه و استوار منتظر دستور برای شروع عملیات بودند. 

پیام رمز شروع عملیات "فتح المبین" از سوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وقت" محسن رضایی"ˈ و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران " شهید صیاد شیرازی"ˈ صادر و عملیات با رمز یا زهرا سلام الله علیها در منطقه عملیاتی غرب کرخه شوش و دزفول آغاز شد.

آزادسازی بخش های وسیعی از خاک میهن اسلامی بویژه ارتفاعات و مناطق جنوب از اشغال ارتش بعثی عراق از جمله جاده دهلران، دشت عباس، عین خوش و مناطق دشت چنانه و زمین ‌های سرخه؛ مناطق شمال غربی خوزستان و خارج کردن شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک، پایگاه چهارم هوایی، جاده سراسری اندیمشک- اهواز و صدها روستا ازتیر رس آتش دشمن، دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه و دیگر مناطق استراتژیک از اهداف اجرای این عملیات غرور آفرین بود. 

در عملیات غرور آفرین فتح المبین؛ 18 فروند هواپیما،3 فروند هلی‌کوپتر، 361دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودرو نظامی و مقدار قابل توجهی از انواع سلام سبک و سنگین توسط رزمندگان اسلامی منهدم ضمن اینکه 150 دستگاه تانک، 170 دستگاه نفربر، 500 دستگاه خودرو، 165 قبضه توپ 182، 130 و 152 میلیمتری، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین، یک عدد کامل موشک سام 6به همراه 3 فروند موشک توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.


سردار محمد ارشادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص رشادت های رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد دراین عملیات ،گفت: قبل از عملیات فتح المبین تیپ المهدی (عج) بافرماندهی "حاج علی فضلی" تشکیل شد واکثر نیروهای سپاه گچساران جهت خدمت درتیپ به جبهه اعزام شدند.

وی افزود:قبل از عید بود وهمه داشتندبرای این عملیات بزرگ آماده می شدند،بسیجیان زیادی از گچساران اعزام شده بودندودر منطقه شوش و روستاهای ابوذر و خلخال وملحه مستقر ودرحال آموزش و تمرین برای عملیات بودند.

ارشادی تصریح کرد:شب عیدسال۶۱ همه آماده انجام عملیات شدندولی بنا به دلایلی انجام نگرفت و یک شب بعد دردوم فروردین عملیات شروع شدمنطقه کاملا سرسبزشده بودواین پوشش بسیارخوبی برای استتارنیروها بودکه ازموانع وسیم خاردارها و کانالهای دشمن گذشته وبا شکستن خطوط اولیه دشمن وارد مواضع آنها شدند.

وی درادامه تصریح کرد:صدای الله اکبر رزمندگان سکوت شب را شکسته ورعب و وحشت به دل دشمن بعثی انداخته بود و سنگرهای مستحکم آنها یکی پس از دیگری سقوط می کرد به همراه پاسداران سپاه گچساران؛"عزیزالله زارعی"،"علیرضانظرپور"،"جلال محمدپور"،"احمدتاجگردون" ،"باقررضایی" و"جانی پور"در گردان خط شکن به فرماندهی "خدامراد مرادی" بودیم .

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود:صبح عملیات درگیری ها شدت پیدا کرد و در یکی از پاتک های دشمن حدود۲۰نفربودیم که به محاصره دشمن درآمدیم و تاحدود ساعت ۳بعدازظهرمقاومت کردیم ودر این مقاومت نفس گیر فرمانده گردان "خدامراد مرادی" به شهادت رسیدند.

ارشادی درادامه بیان کرد:در روز دوم فروردین وایام عیدهرچندشهدای گرانقدری تقدیم کردیم ولی فتح بزرگی نصیب ما شد وحضرت امام دراین عملیات خطاب به رزمندگان فرمودند:"من دست وبازوی قدرتمند شما را که دست خدابالای آن است می بوسم وبراین بوسه افتخارمی کنم".

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه گفت:روح همه شهدای عملیات غرورآفرین فتح المبین که درایام نوروزبه شهادت رسیدند،شادویادشان گرامی باد.

این درحالی است که نوروز و فروردین 61 با این پیروزی‌ها به کام ملت ایران شیرین شد و از همه بیشتر مردم شهرهای اندیمشک، دزفول و شوش دانیال خوشحال بودند،عملیات فتح‌المبین تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام تا آن روز بود و تقریبا سه لشکر خود را در جریان آن از دست داد. 

اجرای عملیات فتح المبین 7 روز به طول انجامید که در این عملیات حدود 25 هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و 15 هزار نفر از آنان بدست نیروهای سلحشور اسلام به اسرات گرفته شد و 650 کیلومتر مربع از خاک ایران اسلامی آزاد شد. 

23 فروردین هم سوریه با ایران توافق کرد تا لوله‌های صادرات نفت عراق را ببندد،با این آزادسازی‌ها، فقط خرمشهر اشغال شده در اوج مظلومیت، تشنه شنیدن نوای هموطنان ایرانی بود.

در پی این شکست و ترس آمریکا از موفقیت‌های ایران، در اولین اقدام، در فروردین 61، عراق را از فهرست کشورهای مظنون به حمایت از تروریسم خارج کردند تا راحت تر به آن کمک کنند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها