نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. مرداد 1400 - 14:51
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیشترین حجم خسارات سیل در استان مربوط به حوزه کشاورزی و زیر بخش های آن بوده است اگرچه باید تلاش شود راه های روستایی و عشایری استان هر چه سریع تر بازگشایی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بارش‌های تابستانی در هفته اخیر باعث خسارات زیادی به کشاورزان و مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد شده‌ است، اگرچه طی هفته گذشته نیز سازمان هواشناسی نسبت به طوفانی شدن هوا همراه با بارش های شدید باران و وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان هشدار داده بود.

باران تابستانی روزهای گذشته به مناطق مختلف استان همچون مارگون، کاکان بویراحمد ، طسوج ،سیلاب و کلوار،بوستان،روبال،دلی باریک و...خسارات زیادی وارد کرد و در این بین راه های عشایری و روستایی، باغات، مزارع کشاورزی ،مزارع پرورش ماهی و بعضا زیرساخت های کشاورزی و عمرانی برخی نقاط استان هم از این خسارت بی‌نصیب نماندند.

این در حالی است که معاون عمرانی استاندارکهگیلویه و بویراحمد در خصوص این خسارت ها در استان هم گفته است که سیلاب مناطق مختلف استان از جمله مناطق عشایری را تحت تاثیر قرار داد در همان ساعات قبل از ورود سامانه در آمادگی کامل به سر می‌بردیم و شبی که بارش‌های مناطق عشایری را تحت تاثیر قرار داد در همان مناطق مشغول به کار بودیم و تا پاسی از شب در کنار عشایر ماندیم که بازگشایی راه‌های عشایری را به کمک دستگاه‌های مختلف داشتیم.

کیامرث حاجی‌زاده درادامه تصریح کرده که همکاران ما در منطقه مارگون به مناطق سیل زده رفتند و اقلام امدادی زیادی به منطقه اعزام شد، بازگشایی جاده ها را توسط راهداری و امور عشایر انجام دادیم، اگرچه در باشت طوفان رخ داد و به باغات صدمات فراوانی وارد کرد که مسئولان ورود کردند در منطقه طسوج نیز فرماندار و مسئولان حاضر شدند و کارهای خوبی انجام دادند.

وی بازهم افزوده است که در آن منطقه بیشتر باغداران آسیب دیدند که برق در منطقه پایدار شد قسمتی از آب پایدار شده و در منطقه کوهستانی هم لوله‌ها را فرستاده‌ایم هر چند اکنون مشکل آب در طسوج وجود ندارد.

اگرچه آذرفر، مدیرکل امور عشایر استان هم در خصوص خسارت های طوفان و سیلاب در این استان گفته است که تعداد ۱۰ منطقه عشایری تحت تاثیر سیلاب و طوفان قرار گرفتند که حدود ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده و مهمترین مشکل بازگشایی جاده‌های عشایری بوده است، هرچند در آبرسانی مشکلی نداریم در برخی مناطق مشکل برطرف شده که هلال احمر و راهداری بیشترین کمک را به امور عشایر برای کمک به عشایر خسارت دیده از سیلاب تاکنون داشته‌اند.

این در حالی است که نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز بیان کرده است که شبانه روز در حال بازگشایی محورهای روستایی و عشایری هستیم و فراتر از وظیفه‌ اقدام می‌کنیم، بنابراین در حوزه راه‌های روستایی ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

با این وجود نیز مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفته است که تاکنون به ۹۷۳ خانوار امدادرسانی صورت گرفته است؛ درحال حاضر نیز ۹ هزار و ۳۶۷ تخته پتو، ۶۷۰ متر موکت، ۵۷ تخته چادر و ۳ هزار و ۴۷۰ کیلوگرم پلاستیک  و همچنین ۷هزارو 309 مورد بسته های غذایی توزیع شده است.

به گفته جهانبین ۱۲ دستگاه خودروی هلال احمر در جلاله و مارگون حضور پیدا کرده و ۶۳ دستگاه خودروی دیگر در طول طرح نیز انجام وظیفه کره اند.

اگرچه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم بیان کرده که مثل همه دستگاه ها در همان ساعات اولیه اکیپ‌ها آماده و  هشدارهای لازم داده شد در بعضی مزارع ماهی هشدارها جدی گرفته نشد ۲۲ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۴۰۰ تنی دچار خسارت شدند که ۲ مزرعه پرورش ماهی از لحاظ زیربنایی آسیب دیدند.

به گفته تاج الدینی در برآوردهای اعلام شده بیشترین خسارت به باغات در مناطق گرمسیری و به ۲ هزار هکتار بوده که بر اثر طوفان و تندباد درخت‌های ۲۰ تا ۲۵ ساله زیتون از ریشه کنده شده و درختان مرکبات آسیب دیده‌اند،با این وجو نیز یک هزار و ۴۰۰ هکتار زراعت آسیب دیده و ۲۰۰ دام سبک تلف شد و به ۳۰۰ کلونی زنبور آسیب واردش و ۳۰ کیلومتر از جدول ها و ۲۰ کیلومتر از جاده‌های عشایری ما آسیب دیدند و ۲۵ پمپاژ آب آسیب جدی دیدند که برآورد اولیه ما ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت است.

این در حالی است که مدیرعامل برق استان هم از خسارات ۱۰ میلیارد تومانی به شبکه برق خبر داده است و بیان کره که برق در هیچ کجای استان  هم قطع نیست.

هرچند فرماندار گچساران هم  از خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی به بخش های مختلف این شهرستان خبر داده و گفته است که تندباد و باران های شدید به زیر ساخت های بخش های مختلف شهرستان از جمله کشاورزی،  برق،  راه و عمران روستایی و شهری خسارت هایی وارد کرده است.

اتابک با اشاره به خسارت ۳۰۰ میلیاردی به بخش کشاورزی این شهرستان هم بیان کره است که این میزان خسارت در زمینه محصولات باغی، زراعی، منابع آب و خاک و امور زیر بنایی وارد شد، بر اثر بارندگی و باد شدید نیز ۲۲ هکتار از محصولات زراعی و ۵۰۰ هکتار از باغات این شهرستان نیزخسارت دید.

به گفته فرماندار گچساران ۱۱۰تن محصول زراعی و ۱۴۴تن محصولات باغی نیز خسارت دیدند، اگرچه در این بارش سیل آسا و باد شدید ۱۴ پایه برق در مناطق دیل و آرو ونیز ترانس برق روستای خنگ بنار و برق شهری  گچساران هم دچار خسارت شد.

با این تفاسیر نیز استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکید کرد که میزان خسارت به موقع و بر اساس واقعیت ها ارایه شود و تا روز شنبه همه دستگاه های اجرایی فرصت دارند تا خسارت های وارد شده را اعلام کنند.

کلانتری بر برآورد به موقع و با دقت خسارت های وارد شده به بخش های مختلف توسط دستگاه های مختلف اجرایی تاکید کرد و گفت: مدیران با سرعت خسارات وارده را براورد کنند تا میزان خسارت ها به تهران ارسال و تا پایان دولت مصوبه تامین اعتبار گرفته شود.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکنون ۷ منطقه در استان پس از سیل اخیر ساماندهی شده و سه منطقه دیگر نیز در دست ساماندهی هستند که باید تلاش شود راه های روستایی و عشایری استان هر چه سریع تر بازگشایی  شود.

کلانتری ر پایان تصریح کرد: یک هزار خانوار در مناطق مختلف در سیل توسط جمعیت هلال احمر استان امداد رسانی شدند،هرچند تمامی امکانات و نیروهای هلال احمر برای کمک به مردم سیل زده بسیج شدند و بیشترین حجم خسارات سیل در استان مربوط به حوزه کشاورزی و زیر بخش های آن بوده است وخوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی در سیل اخیر استان نبوده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها