نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. شهريور 1393 - 21:09
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برخی دلایل نمایندگان ملت برای کاهش قیمت خودرو گفت: اگر دولت می‌خواهد با قدرت و زور خودش از این کاهش قیمت جلوگیری کند، نمی‌تواند بگوید من دولت مردمی هستم چرا که دولت نماینده و منتخب مردم است و باید به نفع مردم کار کند.

به گزارش آفتاب جنوب،محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی شبکه اطلاع رسانی دانا، در خصوص همراهی نکردن خودروسازان و شورای رقابت در راستای کاهش قیمت خودروها، اظهار داشت: مجلس و کمیسیون صنایع در این باره یک کار کارشناسی، شفاف همراه با منطق و مستندات انجام داد که در همین راستا جلسه ای نیز با حضور اعضای شورای رقابت و مدیران عامل شرکت های خودرو سازی تشکیل شد.

وی افزود: در جلسه بین شورای رقابت، خودرو سازان و نمایندگان مجلس تمامی اعضا و حاضران پذیرفتند که این افزایش قیمتی که صورت گرفته خلاف محاسبات است و به همین دلیل همه نتیجه گرفتند که باید قیمت خودرو کاهش پیدا کند اما تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده است.

سلیمانی گفت: سال گذشته که خودرو گران شد استدلال خودرو سازان این بود که دلار افزایش قیمت پیدا کرده است و متناسب با آن باید قیمت خودرو گران شود. اما امسال به خودروسازان ارز مبادله ای داده شد که حدود 2600 تومان بود.

عضو کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: چطور آن زمانی که دلار گران می‌شود بلافاصله قیمت ها را افزایش می‌دهند، ولی هنگامی که دلار ارزان می‌شود قیمت خودروها را کاهش نمی‌دهند؟

سلیمانی تصریح کرد:‌ مسئله ای دیگر اینست که خودرو سازان خودشان معتقدند که حدود 50 الی 80 درصد افزایش تولید داشته اند. وقتی تولیدات یک مجموعه افزایش پیدا می‌کند طبیعتا هزینه های بالاسری آن تقسیم می‌شود. وقتی هزینه های سربار تقسیم می‌شود قیمت ها هم باید کم شود والبته تورم نیز مقداری کاهش پیدا کرده که همه این موارد باید در کاهش قیمت خودرو تاثیر گذار باشد که متاسفانه نیست.

وی بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر اینست که قیمت قطعه‌هایی که خودروسازان خریداری می‌کنند افزایش چشم گیری نداشته و اگرهم بوده بسیار ناچیز است که متناسب با این افزایش قیمت خودروها نیست. قطعه های اضافی و آپشن ها نیز که بعضا وارد می ‌شود قیمت مشخصی دارد و نباید این قیمت ها به صورت ناعادلانه و به شکل چند برابری به مردم تحمیل شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت : به هرحال ما در آن جلسه به نتیجه ناعادلانه بودن قیمت ها و کاهش آن در اسرع وقت رسیدیم ولی اگر دولت می‌خواهد با قدرت و زور خودش از این کاهش قیمت جلوگیری کند، نمی‌تواند بگوید من دولت مردمی هستم چرا که  دولت نماینده و منتخب مردم است و باید به نفع مردم کار کند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: چرا رئیس جمهور و مسئولان وزارت صنعت عملیاتی وارد میدان نمی‌شوند و جلسه بگذارند و جواب روشن و قانع کننده به مردم بدهند! در آن جلسه شورای رقابت که بنده نیز حضور داشتم اعضای شورای رقابت متوجه شدند که حتی خودروسازان  بر سر آن ها نیز کلاه گذاشته اند و فرمول های محاسباتی متفاوت با اصول بوده است.

این نماینده مجلس افزود: من به دولت توصیه می‌کنم که مردم را نچزاند. در این شرایط اقتصادی نباید به مردم فشار وارد کرده و در حقشان اجحاف کنیم.  اعضای شورای رقابت که اکثرا دولتی هستند باید این موضوع را در اولویت خود قرار داده و دولت با کار کارشناسی تصمیم بگیرد. 

وی ضمن اشاره به این موضوع که مردم و بازار بلا تکلیف هستند و در این وضعیت رونق اقتصادی محقق نخواهد شد، گفت: رکود در  بخش صنعت خودرو حتی به خود خودرو سازان نیز ضربه زدهاست و همین تولید کنندگان خودرو نیز دچار ضرر شده اند و باید به زودی این مشکل برطرف شود. 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت