نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. تير 1393 - 13:19
رئیس کل بانک مرکزی در حالی خواستار رسیدگی شورای رقابت به موضوع پرونده رانت 650 میلیون یورویی شده است که رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه شورا در صورت نیاز وارد بررسی این پرونده می‌شود، گفت: شورای در هر بازاری که تشخیص بدهد فضای رقابتی ندارد، ورود می‌کند و بازار تجارت هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از مهر،  پرونده رانت 650 میلیون یورویی در حالی در دیوان محاسبات و کمیسیون اقتصادی مجلس محرز شده و گزارش آن به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی خواستار رسیدگی این پرونده در شورای رقابت شده است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه اقدام بانک مرکزی در مورد پرونده 650 میلیون یورویی کاملاً موجه و منطقی بوده است، گفت: به نظر می رسد به موجب قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی مرجع صالح برای رسیدگی به این پرونده شورای رقابت باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه خلافی در کلیه فرآیندهای تصمیم گیری و اجرائی این موضوع وجود ندارد، گفت: از ابتدا خلافی رخ نداده است که بانک مرکزی بخواهد آن را بپذیرد یا نپذیرد.

بر این اساس رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد که شورا در صورت نیاز به پرونده "رانت 650 میلیون یورویی" ورود می کند و در ادامه گفت: به طور حتم شورای رقابت در هر بازاری که تشخیص بدهد فضای رقابتی ندارد به منظور رقابتی‌ کردن فضا وارد آن می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه بازار تجارت هم از این قاعده ( بازار رقابتی) به هیچ عنوان مستثنی نیست، تصریح کرد: در صورت نیاز و ارجاع مدارک شورای رقابت وارد موضوع رانت 650 میلیون یورویی وزارت صنعت می‌شود.

این در حالی است که موضوع پرونده رانت 650 میلیون یورویی در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و احمد توکلی نماینده مردم تهران و تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی بررسی و وجود این رانت محرز شد و گزارش کمیسیون اقتصاد برای رئیس مجلس جهت ارسال به قوه قضائیه و قرائت در صحن علنی ارسال خواهد شد.

نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که روش وزارت صنعت برای ترخیص کالاها اقدام مناسبی است اما اینگونه امتیازات باید به تمام واردکنندگان ارائه شود و فقط فرد یا شرکت خاصی از چنین رانت هایی استفاده نکند.

البته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیته ویژه مذکور اعلام کرده اند که به موارد مشابه و شرکت های دیگر هم این امتیازات داده شده است اما به گفته نمایندگان مجلس مستندات دقیق و قوی حاکی از آن است که این امتیازات تنها به شرکتی خاص داده شده است.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت