نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. آذر 1395 - 13:22
افرادی اعتقاد دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و کوچک، یعنی زمستانی که در پیش دارند، سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن های ایرانی است  در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری بادیوان حافظ  رایج است.

افرادی اعتقاد دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و کوچک، یعنی زمستانی که در پیش دارند، سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد..

 

از سال های گذشته مصرف هندوانه در شب یلدا مرسوم شده است و در بین بسیاری از مردم کشور و استان رایج شده است اما این درحالی است که در میان پزشکان طب سنتی یا همان حکیم ها مصرف این میوه که میوه فصل تابستان است در زمستان را رد می کنند و آن را قابل توجیه نمی دانند.

برخی از مردم شب یلدا را همچون سایر جشن ها ارج می نهند و برای خود سفره شب یلدا پهن می کنند و از میوه های مختلف بر روی این سفره استفاده می کنند.

 

برای آگاهی مردم پیرامون استفاده از هندوانه در شب یلدا با متخصص طب سنتی و پژوهشگر گیاهان دارویی در استان هم صحبت شده ایم و از وی مضرات و فایده های مصرف هندوانه در شب یلدا را پرسیده ایم.

پژوهشگر و محقق طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایل بانو،گفت: پیشرفت تکنولوژی،تجهیزات انبار داری و گلخانه ای سبب انبار شدن میوه ها در بیشتر فصول سال می شود میوه هایی که مربوط به فصل های دیگری هستند ذخیره می شود و در بقیه فصل ها استفاده می شوند.

سید حامد گوهری فر بیان کرد: این کار صرفا برای کسب در آمدهای سرسام آور توسط گروهی از مردم است تا در فصلی مثل زمستان میوه هایی از جمله هندوانه که میوه فصل تابستان است را به قیمت های گزاف وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که طب سنتی مصرف میوه های هر فصل را برای همان فصل  مفید دانسته و استفاده غیر از آن فصل می تواند عوارض زیادی دربر داشته باشند.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: چند دهه است که رسم غلط مصرف هندوانه در زمستان و شب یلدا در بین مردم کشورمان رواج یافته است در حالی که بر طبق سفارش حکما در شبهای طولانی زمستان مصرف انار, آجیل و خشکبار گرم و کدو حلوایی توصیه می شود.

---

گوهری فر تصریح کرد: هندوانه دارای مزاجی سرد و تر است و مصرف آن با این مزاجی که دارد در فصل زمستان آن هم در شب که مزاجی سرد دارد کاری کاملا اشتباه است استفاده از هندوانه در شب سرد زمستان باعث افزایش سردی در بدن به ویژه در افراد با سنین بالا و افرادی که خود مزاجی سرد و تر دارند می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی مصرف غذاهای با طبع سرد که از دیدگاه طب سنتی غذاهای تابستانه هستند مثل هندوانه، لبنیات و ترشی جات در فصل های سرد پاییز و زمستان مضر است و باعث افزایش سردی  در بدن و کاهش سیستم دفاعی بدن می شود.

این محقق عنوان کرد: توصیه می شود جهت افزایش سیستم دفاعی بدن در فصول سرد سال هر صبح ناشتا شربت عسل(عسل+آب جوش+آب لیموی طبیعی و تازه) استفاده شود.

گوهری فر گفت: معمولا افراد در مهمانی های شب چله پرخوری می کنند توصیه می شود شام را در اول شب و با حجم کم میل کنند و دو ساعت بعد از مصرف شام، میوه های متناسب با فصل ها را استفاده کنند.

وی در پایان افزود: شب یلدا فرصتی مناسب برای دورهم بودن است و ایجاد صله رحم در شب یلدا موجب افزایش صمیمیت نزد اعضای خانواده و رفع کدورت ها همچنین ایجاد حس و حال مثبت در روح و جسم افراد می شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها