نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. آبان 1394 - 3:11
فعالان، متخصصان و زنان خانه‌دار در میان بیش از هزار زنی که برای شرکت در انتخابات شورای عربستان سعودی نامزد شده‌اند حضور دارند. این اولین انتخاباتی است که زنان در آن امکان شرکت یافته‌اند.

به گزارش آفتاب جنوب ،برگه‌های تبلیغاتی انتخاباتی آنها نباید حاوی عکس باشد و در جریان کارزار انتخاباتی مجاز نیستند که مردان را به طور مستقیم خطاب قرار دهند. 

 

اما با این وجود، لحظه‌ای تاریخی در عربستان سعودی فرا رسیده است. اینجا کشوری است که تاکنون نه از رای دادن زنها در آن خبری بوده و نه از ترقی آنها. 

 

انتخابات شوراهای محلی که در ماه آینده برگزار می‌شود، سومین انتخابات در تاریخ مدرن این کشور است، اما اولین انتخاباتی است که در آن به زنان اجازه داده شده تا هم رای بدهند و نامزد شوند. این شرایط به لطف حکم ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان فراهم آمده است. 

 

شوراهای محلی در عربستان وظایف ساده‌ای از قبیل تعمیر و نگاهداری جاده‌ها را بر دوش دارد. اما برخی از مهمترین فعالان حقوق زنان در این کشور فرصت را غنیمت شمرده‌اند. 

 

بیش از 1000 زن در سراسر کشور نامزد انتخابات شده‌اند. رقمی که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌هاست. 

 

لوجین الهثلول اوایل امسال به خاطر شرکت در کمپین رانندگی زنان 73 روز در بازداشت بود. او می‌گوید: "تصور پیروزی در انتخابات من را هیجان زده نمی‌کند. تمرکز من بر افزایش تعداد زنانی است که در انتخابات نامزد می‌شوند." او کاندیدای شمارۀ 1 در منطقۀ 5 ریاض است.

پرتره‌هایی از اولین حضور زنان در انتخابات عربستان 

لوجین الهثلول

 

ملک عبدالله که در ماه ژانویه درگذشت، در سالهای آخر عمرش به عنوان چهره‌ای که به دنبال افزایش فرصتهای زنان در کشور است شناخته می‌شد. 

 

در این اواخر شمار زنان محصل در دانشگاه‌ها از شمار مردان پیشی گرفت و از طرف دیگر ملک عبدالله دستور داد تا به زنان اجازه دهند تا به عنوان دستیار در فروشگاه‌ها کار کنند. از آن زمان صدها هزار زن جذب نیروی کار کشور شده‌اند. 

 

عربستان سعودی در یک دهۀ گذشته همچنین 750000 بورس تحصیل در خارج به دانشجویان اعطا کرده است. بسیاری از کسانی که این بورس را دریافت کردند زنان بودند. آنها پس از بازگشت با تغییرات قابل توجهی در کشور خود روبرو شدند. 

 

حیفا الحلبی، آرشیتکتی که در لندن و گلاسکو درس خوانده و کار کرده و دو سال پیش به کشورش بازگشته، می‌گوید: "از زمانی بازگشته‌ام، کار کرده‌ام، مسافرت رفته‌ام و کسی هم از من اجازۀ سرپرست نخواسته است." 

 

او حالا در منطقۀ 4 ریاض نامزد شده است، و ستونی در روزنامۀ محلی دارد که عکسش را بدون حجاب چاپ می‌کند. 

 

اگرچه این دو زن هر دو تحصیلکردۀ خارج هستند، اما آرمانهای مختلفی دارند. خانم حلبی، 38 ساله است و با یک وکیل ازدواج کرده است. او می‌گوید که نامزد شده تا اصول معماریش را در شهر به اجرا بگذارد. 

 

پرتره‌هایی از اولین حضور زنان در انتخابات عربستان

حیفا حلبی

 

او کمپین‌هایی نظیر کمپین برای رانندگی زنان و پایان دادن به کسب اجازه از سرپرست را مربوط به "فمینیسم نسل پیش" می‌داند و معتقد است که این مسائل در حال حاضر که بسیاری از زنان تحصیلکرده و شاغل هستند دیگر محلی از اعراب ندارد. 

 

در طرف دیگر، خانم هثلول با یکی از مشهورترین کمدین‌های عربستان سعودی ازدواج کرده است و خودش یکی از مشهورترین فعالان این کشور است. 

 

او زمانی که قصد داشت با اتومبیل از امارات متحدۀ عربی، که به نسبت محدودیت‌های بسیار کمتری نسبت به زنها روا می‌دارد، از مرز عربستان عبور کند دستگیر شد. 

 

او می‌گوید به پشتیبانی پدر آزادی‌خواهش بوده است که توانسته کاری را که می‌کند دنبال کند. پدر او از کمپین او حمایت کرده و با وجود این که افسر سابق نیروی دریایی بوده، در هنگام ارتکاب "جرم" در صندلی شاگرد خودرو دخترش با او همراهی کرد. 

 

این دو زن نگرشهای متفاوتی نسبت به برخی از قوانینی که برای این انتخابات تعیین شده دارند؛ از جمله ممنوعیت استفاده از عکس و ممنوعیت خطاب مستقیم کاندیداها نسبت به کاندیداهای جنس مخالف. 

 

این قوانین مردان و زنان را در بر می‌گیرند، اما فعالان آن را راهی هوشمندانه علیه زنان می‌دانند؛ وقتی که اوضاع چنین باشد نامزدها تنها در محافل خصوصی به طور موثر امکان تبلیغ به نفع خود را خواهند یافت و در چنین شرایطی مردان با وجود شبکه‌های اجتماعی و شغلی گسترده‌ترشان، شانس بیشتری برای ابراز وجود خواهند داشت. 

 

اما خانم حلبی می‌گوید که ممنوعیت استفاده از عکس اتفاق خوبی است. به عقیدۀ او این روش باعث می‌شود تا افراد ریش‌دراز سعی نکنند تا با انتشار عکسشان تظاهر به دینداری کنند و آرای مسلمانان تندرو را جلب خود کنند. 

 

پرتره‌هایی از اولین حضور زنان در انتخابات عربستان

نسیمه اسدا

 

انتخابات برای نسیمه اسدا از این هم حساستر است. او یکی از 9 زنی است که در شهر قطیف در شرق عربستان نامزد شده است. در این شهر 62 کاندید بر سر کسب 12 کرسی رقابت می‌کنند. او جزو اقلیت شیعۀ عربستان است و قطیف نقطۀ ثقل تظاهرات شیعیان است. 

 

تظاهرات سالهای 2011 و 2012 در قطیف با واکنش تند دولت مواجه شد. طیف گسترده‌ای از فعالان جامعۀ مدنی عربستان دستگیر شده به حبسهای طولانی مدت محکوم شدند. 

 

خانم اسدا می‌گوید: "من در وهلۀ اول به حقوق بشر اهمیت می‌دهم. یکی از حقوق بشری، حقوق سیاسی است و حقوق سیاسی برای زنان اهمیت زیادی دارد." 

 

او دو بار توسط پلیس "فراخوانده" شده و از او خواسته‌اند تا در رابطه با دولت "ملایم صحبت کند." 

 

او قبول دارد که از لحاظی این انتخابات یک بازی است. برخی از فعالان این انتخابات را به کل بایکوت کرده‌اند. کسانی همچون عزیزه الیوسف، که یک فمینیست باسابقه است. خانم یوسف در رابطه با ترسهایی که در مورد تلاش ملک سلمانِ محافظه کار برای معکوس کردن اصلاحات ملک عبدالله فقید وجود دارد، می‌گوید: "وضعیت در حال بدتر و بدتر شدن است." 

 

"به نظر من، نیازِ ما تغییر کلی سیستم است. ما به انقلاب نیاز نداریم بلکه نیازمند تکامل هستیم تا بتوانیم ساختار دولت را تغییر دهیم." 

 

او می‌گوید که شمار زنانی که به دانشگاه می‌روند، تنها باعث شده تا کشور به "زندانی از تحصیلکردگان" بدل شود. 

 

اما خانم اسدا معتقد است که انتخابات ارزش شرکت کردن را دارد تا مردان و زنان ببینند چه کارهایی از طریق انتخابات ممکن است. 

 

او می‌گوید: "اینها تازه گامهای کوچک اولیه است و بعداً مردم بیشتر و بیشتر می‌خواهند. موضوع این نیست که آنها حقوق ما را به ما می‌دهند. بلکه روش خوبی است تا زنان و به طور کلی جامعه را نسبت به حقوقش آگاه کنیم." 

فرادید

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها