نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. آذر 1393 - 19:09
همایش بزرگداشت روز جهانی معلولین با حضور جامعه معلولین و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات بهزیستی گچساران برگزار شد.

به گزارش آفتاب جنوب،سید مهران کشاورز پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی معلولین در گچساران اظهارکرد: روز جهانی معلولان یک فرصت مناسب برای حضور این قشر در جامعه و ارائه توانمندی های خود به مردم و مسوولان است.

 

 

وی افزود:نامگذاری روزی به نام معلولان، تأکید بر احیا حقوق این قشر و تغییر نگرش مردم و جامعه به آنان است.

 

رییس اداره بهزیستی گچساران تصریح کرد:تصمیم سازی در حوزه معلولین باید به گونه ای باشد که بستر استقلال نسبی این قشر از جامعه فراهم شود. 
 

این مسئول با بیان اینکه باید زمینه حضور معلولین در بخش های مختلف جامعه فراهم شود تا آنان بتوانند با سهولت به امور خود رسیدگی کرده و همچنین توانمندی های خود را به اقشار مختلف جامعه نشان دهند،اظهارکرد:به منظور تقویت روحیه معلولین باید خدمات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی است.

 

کشاورز یادآورشد:معلولان استعداهای خوبی دارند که با اعتماد به نفس و دوری از انزوا وگوشه گیری از جامعه، شکوفا می شود.

 

وی تصریح کرد:ارج نهادن به توانایی ها و خلاقیت های معلولان و تکریم و باور آنان همواره باید مورد توجه آحاد مردم باشد.

 

 بسترهای لازم برای شکوفا کردن استعدادهای معلولان فراهم شود

 

این مسئول در ادامه با بیان کرد: یک معلول ممکن است دارای نقص عضو باشد اما از بسیاری جهات هم دارای خلاقیت هایی است که در افراد سالم کمتر دیده می شود.

 

رییس اداره بهزیستی گچساران گفت:امروزه شاهد این مسئله هستیم که معلولان در پاره ای موارد مهارتهایی دارند که حتی یک فرد سالم هم نمی تواند به آن بپردازد و این جای بسی خوشحالی است.

 

کشاورز با تاکید بر اینکه باید زیرساخت ها و بسترهای لازم برای شکوفا کردن استعدادهای معلولان فراهم شود که این مهم نیز نیازمند برنامه ریزی ها و تمهیدات کاربردی و کارشناسی است.

 

وی افزود:بهبود کیفیت زندگی توانخواهان ومعلولین در گروی تلاش های یک دستگاه خاص نیست بلکه نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه های دولتی و خصوصی است.

 

این مسئول با بیان اینکه معلولیتها محدودیتی برای انسان ایجاد نمی کنند و مانعی برای پیشرفت نیستند،گفت:همیشه تاکیدمان بر آن است که مسئولان باید هر آنچه که از دستشان برمی‌آید برای جامعه معلولان انجام دهند.

 

رییس اداره بهزیستی گچساران یادآور شد:انسان ها بطور معمول به نداشته هایشان فکر می کنند و به داشته هایی که خداوند به ما داده است فکر نمی کنیم.

 

روحیه خودباوری را بین معلولان فرهنگ سازی کنیم

 

کشاورز افزود: معلولیت، عامل غفلت زدایی از جامعه است و انسان را به یاد نعمت های خدا می اندازد که موضوع کم اهمیتی نیست.

 

وی با اشاره به این که بهزیستی یک سازمان حمایتی و تخصصی است که سعی دارد جامعه هدف خود را که بخشی از آن معلولان هستند برای زندگی بهتر حمایت کند،تصریح کرد:یکی از راه های کاهش فاصله این است که روحیه خودباوری را بین معلولان فرهنگ سازی کنیم.

 

رییس اداره بهزیستی گچساران در ادامه با انتقاد از نامناسب بودن برخی فضاهای اداری و عمومی این شهرستان برای معلولان ،گفت: با وجود تلاش های انجام شده هنوز در بسیاری از اماکن عمومی به علت عدم مناسب سازی تردد برای معلولان دشوار است که باید این موضوع مورد توجه خاص قرار گیرد.

 

کشاورز تصریح کرد:متاسفانه معلولین به لحاظ مبلمان شهری نامناسب توانایی حضور در جامعه را ندارند و حتی برای انجام کوچکترین امور اداری باید یک همراه با خود داشته باشند بنابراین مسئولان باید برای مناسب سازی معابر و مبلمان شهری در این شهرستان بیش از پیش تلاش کنند.
 

وی توانایی ها و استعدادهای شگفت انگیز معلولان و نابینایان تحصیلکرده گچسارانی را یادآور شد و گفت: اینکه معلولان در صحنه اجتماع و کار حضور ندارند، به این دلیل است که بستر کار و فعالیت برای آنها در جامعه فراهم نشده است.

 

 اعتماد به نابینایان را باور نکرده ایم

 

رییس اداره بهزیستی گچساران تصریح کرد:اشکال کار اینجاست که هنوز اعتماد به نابینایان را باور نکرده ایم و به این عقیده نرسیده ایم که اگر خداوند نقصی را بنا به حکمت در وجود کسی قرار می دهد، به جای آن استعدادهایی را در وجود او قرار می دهد که باید آنها را باور داشت.

 

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از مسئولان به فکر معلولان و به ویژه نابینایان نیستند، گفت: اگر ادارات دیگر حتی به اندازه ی درصد ناچیزی نسبت به فعالیت های بهزیستی از وظایف خود در قبال معلولان و نابینایان را انجام می دادند امروز وضعیت معلولان بسیار بهتر از این می بود. 

 

وی خاطرنشان شد: ما مسئولین باید خود را به جای خانواده های محروم و معلول بگذاریم و از دید آنها به جامعه نگاه کنیم تا بتوانیم درد آنها را بفهمیم و در جهت رفع مشکلاتشان قدمی برداریم.

 

کشاورز در ادامه با بیان اینکه قانون اشتغال سه درصد معلولین در دستگاه های اجرایی استان و شهرستان اجرا نمی شود،تصریح کرد:برخی دستگاه ها در خصوص اجرای این قانون سهل انگاری می کنند و متاسفانه دیدگاه بسیاری از مسئولین در زمینه اجرای این قانون مطلوب نیست.

 

این مسئول بیان کرد: این قانون اگر ۱۰۰ درصد هم اجرا شود مشکل اشتغال معلولین راحل نخواهد کرد.

 

 مرثیه خوانی و اجرای مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین از دیگر برنامه ها در این همایش بود.

 

 

ادامه تصاویر را مشاهده نمایید.

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

مسئولین محترم خواهشا"به این قشر از اجتماع توجه بیشتری کنید

نظرات کاربران

تازه های سایت