نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. دى 1402 - 8:26
نظام سلطه به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بود، اما سردارسلیمانی عمق استراتژی ایران را تا شرق مدیترانه گسترش دادند تا امنیت را در کشور و منطقه برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امـروزه یکـی از دغدغه‌های اصلـی حکومت‌ها، داشـتن مدیـران و فرماندهـان کارآمـد و لایـق اسـت تـا تـوان توسـعه و بالندگـی را افزایـش دهنـد و بتواننـد در میـدان نبـرد قـدرت کشـور را افزایـش دهنـد. جامعـه اسـلامی ایـران از پیـروزی انقـلاب و به‌ویژه در دوران هشـت سـال دفـاع مقـدس و بعدازآن، فرماندهـان و مدیـران لایقـی بـه خـود دیـده اسـت کـه همـواره سـعی در اجـرای اصـول فرماندهـی و مدیریـت اسـلامی در جامعـه داشته‌اند و مدیریـت جهـادی به‌عنوان الگـو و مظهـر بـرای آنـان قلمـداد می‌شده اسـت.

 تدویـن مکتـب این‌گونه فرماندهـان و مدیـران اهمیـت بسـزایی دارد و باعـث الگو گیری دیگـر فرماندهـان و مدیـران در سـبک زندگـی شـخصی و سـبک زندگـی سـازمانی خواهـد شـد. رهبر معظم انقلاب دربـاره شـهید سـلیمانی می‌فرمایند: بـه شـهید حـاج قاسـم بـه چشـم یـک فـرد نـگاه نکنیـم؛ بـه چشـم یـک مکتـب، یک‌راه و یـک مدرسـه درس‌آموز نـگاه کنیـم. درواقع ســردار ســلیمانی بــا مدیریتــی کــه در بحران‌های منطقــه انجــام داد، جایــگاه جمهــوری اســلامی ایــران را در منطقه ارتقـا بخشـید.

رویکردهـای حاج قاسـم سـلیمانی در تحـولات منطقه‌ای بـر مبنـای مفاهیـم گفتمـان انقـلاب اسـلامی ایـران اسـت کـه غـرب و به‌ویژه آمریـکا را منبـع شـیطان در جهـان دانسـته و آن را عمـده تهدیـد علیـه امنیـت ملــی و منافــع خــود می‌داند. بــر ایــن اســاس، خصومــت بــا آمریــکا و اســرائیل در مرکــز تفکــرات عقیدتــی جمهــوری اسـامی ایـران قـرار دارد و سردار سلیمانی معتقـد اسـت کـه ایـران پیشـگام و راهبـر مبـارزه علیـه آمریـکا و کشـورهای متحـد آن اسـت درنتیجه لازم اسـت متحـدان ایـن کشـور در منطقـه، تلاش‌های آمریـکا را بـرای سـلطه بـر خاورمیانـه و ایـران خنثـی سـازند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بـا کمـک راهبردهـای سـردار قاسـم ســلیمانی موفـق شــده موقعیـت و نفـوذش را در منطقـه افزون‌تر کنـد کـه حضـور در عـراق، سـوریه و حمایـت از حوثی‌های یمنـی از آن جملـه آن اسـت. همچنیـن حضـور مستشـاران سـپاه پاسـداران انقـلاب اسـلامی درنبرد سـوریه موجـب شـده سردار سـلیمانی در مرکـز توجـه قـرار گیـرد و رسانه‌ها، جراید و شبکه‌های اجتماعـی، تصاویـر و فیلم‌های ویدئویـی او را به نمایـش گذارنـد.

در ایــن میــان ســردار ســلیمانی نقــش گسترده‌ای در تغییــر مناســبات حاکــم برجهان در مســائل گوناگــون داشــت. آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، یکتاپرســتی، ایسـتادگی در برابـر ظلـم و قیـام علیـه سـتمگران، مبنـا قـرار دادن انسـان و توجـه بـه پیشـرفت و تعالـی مـادی و معنـوی همــه انسان‌ها و مهم‌تر دمیــدن روح امیــد و خودبــاوری، حرکــت بــه جلــو، هــدف گرفتــن قله‌های بلنــد و معرفــی یــک الگــوی زندگی حیــات طیبــه و... این‌ها همــه در برابــر نظــام ســلطه بـوده اسـت. حضـور سـردار سـلیمانی در منطقـه بارقه‌های امیـد را در منطقـه غـرب آسـیا در مبـارزه بـا اسـتکبار و تروریسـم روشـن کـرد و ایـن از منبـع لایـزال قـدرت و اقتدار جمهـوری اسـامی ایـران اسـت.

با این تفاسیر ایران یک چهارراهی جهانی است و خاک کشور می‌تواند شمال‌، جنوب، شرق و غرب جهان را به یکدیگر متصل کند. موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران سبب شده کریدورهایی که از خاک کشور می‌گذرند، نسبت به کریدورهای همسایه کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر باشند، اما کریدور سردار سلیمانی که ایران را از طریق خاک عراق و سوریه به دریای مدیترانه و سپس اروپا متصل می‌کند، به‌مثابه شاهراهی است که می‌تواند در میانه جنگ تمام‌عیار اقتصادی موقعیت کشورمان را به‌عنوان قدرت برتر منطقه تثبیت کند. به‌بیان‌دیگر کاری که سردار سلیمانی انجام داده این است که با بسط شبکه امنیتی نظامی در پیرامونی کشورمان، این مجموعه ریسک‌های سیاسی و امنیتی حضور اقتصادی در سایر کشورها را حل کرده است.

دکتر حیدر زارع، کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی؛ در خصوص ابعاد مکتب شهید سلیمانی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شهید سلیمانی امروز یک مکتب، یک‌راه و یک مدرسه درس‌آموز است، شخصیت بزرگی که در یک خانواده عشایری متولد شد و در دوران نوجوانی تلاش برای تأمین مایحتاج خانواده می‌کند و به‌تدریج نیز مسیر رشد و تعالی را می‌پیماید.

وی افزود: سردار سلیمانی در سال‌های پیروزی انقلاب فعالیت‌های ارزشمندی انجام می‌دهند، در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حاضر می‌شوند و چند بار هم جانباز می‌شوند که بعدها بر اساس توانمندی جسمی و تدبیری که داشته‌اند به فرماندهی لشکر 41 ثارالله کرمان منصوب می‌شوند.

مؤلف کتاب گسترش ناتو به شرق و مواضع چین و روسیه در قبال آن ادامه داد: سردار سلیمانی مدتی بعد از پایان جنگ تحمیلی  به‌عنوان فرمانده سپاه قدس معرفی می‌شوند و تا زمان شهادت این مسئولیت را بر عهده داشتند، امروز بیشترین مسائلی که درباره حاج قاسم نوشته و بیان می‌شود در خصوص نبوغ نظامی و فعالیت‌های امنیتی ایشان بوده است درحالی‌که شهید سلیمانی خصوصیات بارز دیگری هم دارند.

دکتر زارع تصریح کرد: امروز وقتی از مکتب شهید سلیمانی سخن به میان می‌آید باید به این مهم برسیم که حاج قاسم فرزند این آب‌وخاک بود  و در این کشور رشد و پرورش یافت و صادقانه به اسلام و انقلاب هم خدمت کرد. سردار سلیمانی از یک جامعه روستایی _عشایری به چنین جایگاهی رسیده بود که در مهم‌ترین مسائل استراتژیک دنیا حرف‌ها برای گفتن داشت.

کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا تصریح کرد: بنابراین تبیین ابعاد مکتب حاج قاسم بسیار ارزشمند است و انسان بایستی خیلی تلاش کند تا به چنین نقطه‌ای از اوج انسانیت، مردم‌داری و ولایتمداری برسد، رهبر معظم انقلاب خطاب به دشمنان فرمودند که شهید سلیمانی خیلی خطرناک‌تر از خود سلیمانی برای دشمن است چراکه با شهادت سردار سلیمانی پویشی در دنیا به وجود آمد که مکتب و راه شهید سلیمانی در دنیا ماندگار و الگو شد.

مؤلف کتاب گسترش ناتو به شرق و مواضع چین و روسیه در قبال آن افزود: با شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی در جهان پدیدار شد چراکه سردار سلیمانی‌ها زیادی ظهور خواهند کرد که طومار استکبار را در هم خواهد پیچید. سردار سلیمانی همواره در خط ولایت بودند و هر مسئولیتی که داشتند صادقانه و خالصانه انجام می‌دادند.

دکتر زارع ادامه داد: اخلاص سردار سلیمانی از شاخصه‌های ایشان به شمار می‌رود ایشان در پی مطرح‌شدن و مشهور شدن نبودند و تنها کار را برای رضای خداوند انجام می‌دادند بنابراین اگر شیوه و روش مدیریتی مسئولان کشور بر سیره و روش حاج قاسم باشد، مشکلی چندانی هم در این مملکت نخواهیم داشت.

کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا تصریح کرد: سردار سلیمانی مطیع محض امر ولایت بودند و هر کاری که انجام می‌دادند برای خداوند بود که اگر تمام مردم کشورمان این فرهنگ را نهادینه کنند می‌توانند قلوب سایر ملت‌های جهان را فتح کنند بنابراین آن چیزی که دین مبین اسلام از ما می‌خواهد در مکتب و سیره و روش شهید سلیمانی متبلور شده است.

وی افزود: وقتی سردار سلیمانی خطر داعش را حس کردند، می‌بینیم که بدون اینکه کوچک‌ترین توقعی داشته باشند در میدان حاضر می‌شوند و وظیفه خودشان را به بهترین شکل ادا می‌کنند تا مردم جهان را نجات دهند، شهید سلیمانی فاتح قلب بسیاری از مردم جهان بودند چراکه رابطه‌اش با خداوند را اصلاح‌کرده بود.

دکتر زارع اظهار کرد: داعش خطری بزرگی در منطقه به شمار می‌رفت  و هدف از تشکیل داعش در حقیقت نابودی ایران اسلامی بود؛ و شهید سلیمانی کشورهای منطقه را از خطر سیطره داعش نجات دادند. بااین‌وجود نقش سردار سلیمانی در توسعه کریدورهای ترانزیتی ایران بسیار حائز اهمیت است که می‌توان به ایمن‌سازی مسیر کریدور دریای مدیترانه، پاک‌سازی خاک عراق و سوریه از گروه‌های تکفیری، ایمن‌سازی مسیر کریدورها در خاک ایران، ایمن‌سازی مسیرهای هوایی برای برقراری پروازهای عراق و سوریه یادکرد، بنابراین فقط سردار سلیمانی در بعد امنیتی منطقه کار نکردند که توسعه کریدورهای ترانزیتی نیز برای محور مقاومت به‌عنوان یک قدرت اقتصادی محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا تصریح کرد: باید یادآور شد که حاج قاسم عمق استراتژی ایران را تا شرق مدیترانه گسترش دادند و توانست امنیت را در کشورمان و منطقه برقرار کنند. عمق استراتژی یعنی اینکه تمام دنیا می‌گویند بشار اسد باید برود اما رهبر انقلاب می‌فرمایند بشار اسد باید بماند و امروز بعد از گذشت سال‌ها حرف رهبرمان بر کرسی نشسته است.

مؤلف کتاب گسترش ناتو به شرق و مواضع چین و روسیه در قبال آن افزود: اما نظام سلطه داعشی را به وجود آوردند تا خاورمیانه جدیدی را شکل دهد و کشورهای اسلامی را به کشورهای خیلی کوچک تقسیم کنند، اما تیرشان به سنگ خورد و سردار سلیمانی با تشکیل گروه‌های مقاومت از سایر بلاد منطقه (زینبیون، فاطمیون،  حزب‌الله، حشد شعبی و...) یک ارتش مردمی آماده را تشکیل داد و به مقابله با استکبار جهانی پرداخت درحالی‌که امروز جبهه مقاومت لرزه بر اندام دشمنان انداخته است.

کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا تصریح کرد: تهدیدها را به فرصت تبدیل کردن از ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی بود، اگرچه این روزها هجمه رسانه‌ای دشمن بسیار سنگین است اما مردم کشورمان بازهم توانستند در مقابله با فتنه، دشمنان را مأیوس کنند. به‌عنوان نکته پایانی یکی دیگر از شاخصه‌های سردار سلیمانی باور و ایمان به خداوند بود لذا شایسته است که مکتب شهید سلیمانی در تمامی بخش‌های جامعه پیاده شود.

 بر این اساس استکبارسـتیزی کـه بـر اسـاس آن، جمهـوری اسـلامی ایـران بـه مقابلـه باقدرت هـای سلطه‌گر می‌پردازد. ایـن امـر بـرای مـردم کشـورهایی کـه سال‌ها تحـت ظلـم اسـتعمار و سـلطه داخلـی و خارجـی بوده‌اند، حائـز اهمیـت اسـت. درمجموع، نفـوذ منطقه‌ای جمهـوری اسـامی ایـران تهدیـدی بـرای هیچ‌یک از کشـورهای منطقـه نبـوده و نیسـت و هـدف اساسـی جمهـوری اسـلامی ایـران در منطقـه حسـن هم‌جواری بـا همسـایگان، افزایـش ثبـات و امنیـت در منطقـه، توسـعه اقتصـادی بـرای همـگان، مبـارزه بـا تروریسـم، ایجـاد صلحـی فراگیـر، محـو جنگ‌طلبی و آثـار مخـرب آن اسـت. بـه همیـن دلیـل هـم بهره‌مندی از قـدرت و نفـوذ در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بـه یکـی از دلایـل موفقیـت ایـران در بحران‌های منطقه‌ای در غـرب آسـیا مبـدل شـده اسـت.

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها