نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. شهريور 1396 - 12:22
احساس تبعیض و بی عدالتی در مباحثی مثل اشتغال و بیکاری از اصل بیکاری دردناک تر است،وقتی جوان بیکار در مناطقی مثل گچساران این وضعیت را می بیند و از طرفی آینده ای نیز برای خود متصور نیست بنابراین بعید نیست که به قول معروف به سیم آخر زده و عقده گشایی کند و این قبیل جنایات را مرتکب شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-هفته گذشته در بازار مرکزی گچساران حادثه دلخراشی اتفاق افتاد.در این حادثه متاسفانه یکی از بازاریان قدیمی به همراه پسرش در روز روشن در مغازه طلا فروشی  خود به دست سارقان مسلح کشته شدند و سارقان هم با سرقت موجوی مغازه از محل متواری شدند.

در حادثه دیگری تعدادی از اهالی یک طایفه با چوب و چماق به یکی از کارمندان بانک تجارت حمله ور شده و بهانه عدم همکاری در زمینه بخشش یک قاتل نامبرده را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.این قبیل حوادث  و برخی موارد مشابه در گذشته برای شهری مثل گچساران به هیچ عنوان زیبنده و پسندیده و قابل قبول نیست.در باب حوادث اخیر گچساران مطالب متفاوتی در این چند روز در سایت های مختلف گفته شده است.حقیر در اینجا ضمن همدردی با کشته شدگان این حادثه و تسلیت به خانواده های داغ دیده نکاتی را خدمت خوانندگان و مردم شریف گچساران عرض می کنم.

در سلسله مراتب نیازهای بشری نیاز به امنیت بعد از نیازهای جسمانی و حیاتی نظیر خوردن و آشامیدن قرار گرفته است.به طوری که افراد حاضرند حتی نان شب هم نداشته باشند و گرسنه بمانند اما با خیال راحت بخوابند.از نگاه حقیر علل وقوع این قبیل حوادث به چند موضوع بر می گردد.

اولین و مهمترین علت این حوادث  عوامل اقتصادی بوده و ریشه در فقر و بدبختی و نداری مردم و به خصوص جوانان دارد.شرایط منطقه گچساران به گونه ای است که علی رغم برخورداری از منابع نفت و گاز و سایر منابع طبیعی در ردیف یکی از بیکارترین شهر های کشور قرار دارد و با توجه به شرایط موجود هم حل این مشکل در کوتاه مدت متصور نیست.که البته این موضوع یک موضوع ساختاری و ملی است و مختص گچساران نیست. اما به هر حال در شهری با این همه منابع این میزان بیکاری درد اور و نگران کننده و دارای عوارض و تبعات ناخوشایند است  است.

وقتی افراد به خصوص جوانان به سرخوردگی  و ناکامی  برسند طبیعی است که روی به خشونت و پرخاشگری روی  بیاورند.دومین علل این قبیل حوادث به بحث تبعیض و بی عدالتی بر می گردد.گفته می شود احساس تبعیض و بی عدالتی در مباحثی مثل اشتغال و بیکاری از اصل بیکاری دردناک تر است.پدیده تبعیض پدیده شومی است که دامن کشور را فرا گرفته است .بر همین اساس سالهاست مقام معظم رهبری فریاد مبارزه با فقر و فساد و تبعیض سر داده اند و مدام بر مبارزه با این پدیده ها ی شوم تاکید دارند.

متاسفانه در کشور پدیده های شومی مثل اختلاس های کلان ،حقوق های نجومی و  اخیرا پدیده ژنهای برتر را شاهدیم.شاهدیم که برخی افراد در این کشور یک شبه و بدون هیچ گونه خلاقیت و هنری و ابتکار  و صرفا با برخورداری از رانت  به ثروتهای کلانی دست یافته اند  که در شرایط عادی ونرمال امکان پذیر نبوده است. متاسفانه هیچ گونه بررسی  و  حسابرسی دقیقی هم در این خصوص انجام نمی شود که از کجا اورده اند.وقتی جوان بیکار در مناطقی مثل گچساران  این وضعیت را می بیند و از طرفی اینده ای نیز برای خود متصور نیست بنابراین بعید نیست که به قول معروف به سیم اخر زده و عقده گشایی کند و این قبیل جنایات را مرتکب شود.

البته این موضوع به معنی تایید این حرکت  و خدای ناکرده دفاع از سارقان مسلح نیست.معتقدم  با مرتکبین این گونه اعمال باید به شدت و به فوریت  برخورد شود. هدف این است که  برای جلوگیری از وقوع این حوادث در اینده باید ریشه های آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد و به عبارتی در راستای  اصل تقدم پیشگیری بر درمان این نکات گفته می شود.متاسفانه عادت کرده ایم منتظر بمانیم حادثه ای رخ دهد بعد دنبال علت وقوع بگردیم.

به عنوان نمونه حادثه دلخراش پلاسکو  در بازار تهران را همه شاهد بودیم که خسارت مادی و معنوی زیادی به بار آورد.همین امروز در تهران اعلام شده چندین ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد که حادثه در کمین آنهاست.اما ایا اقدامی برای پیشگیری انجام می شود.امروز روشهای قهری و بگیر و ببند  واقعا جوابگو نیست.سالهای سال برای مبارزه با مواد مخدر مجازات سنگین از جمله حبس طولانی مدت  و اعدام اجرا شده است و جوانان زیادی در سراسر کشور از جمله در منطقه ما  به دار اویخته شدند اما امروز نا کار امدی آن اثبات شده است به طوری که  امروز مجلس شورای اسلامی در قالب مصوبه ای حذف  مجازات اعدام را برای این قبیل جرائم  را تصویب کرده است.

موضوع سوم نحوه برخورد با مرتکبین جرم است.در این خصوص بهترین کار اجرای بی کم و کاست قانون و بدون افراط و تفریط  برای همه افراد در هر سطحی از جرم  است. در مناطقی مثل گچساران که ساختار قومی وقبیله ای حاکم است و به عبارتی همه همدیگر را می شناسند اگر خدای ناکرده در اجرای قانون سستی صورت پذیرد سنگ روی سنگ بند نمی شود.مسئولان محترم منطقه باید در مسیر اجرای قانون قوه قضائیه را یاری دهند نه اینکه با برخی فشار ها مانع اجرای قانون شوند.ناپسند ترین کار این است که برخی افراد که دارای مقام ومرتبه و احیانا عزت و ابرویی در میان مردم هستند واسطه حمایت از متخلف و مجرم باشند.

محکمه و دادگاه باید برای مجرم نا امن باشد و در اینجاست که اقتدار نظام جمهوری اسلامی باید به رخ مخلان نظم و امنیت کشور  کشیده شود .در خاتمه باید گفت طبق قانون متولی امنیت در هر شهر شورای تامین شهر است و این موضوع تعارف بردار و قابل پاس کاری هم نیست. باید همه تلاش کنند امنیت مردم تامین گردد و خدشه ای که به امنیت شهر گچساران وارد گردیده جبران گردد .امیدوارم همانطور که مسئولان امنیتی و قضایی و انتظامی منطقه  وعده داده اند هر چه سریعتر عوامل حادثه اخیر گچساران شناسایی و به اشد مجازات برسند.    

انتهای پیام/م                                                          

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها