نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. فروردين 1397 - 6:55
فرسودگی تجهیزات صنعت نفت به گونه ای است که هر لحظه حادثه ای در کمین کارگران این صنعت است ،کارگرانی که هر روز از خانه خود به قصد کار خارج می شوند امیدی به بازگشت ندارند و گو اینکه روی بمب ساعتی می روند و به قولی غزل خداحافظی خود را می خوانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-با کمال تاسف یک فروند هلی کوپتر متعلق به شرکت نفت فلات قاره ایران در آب های خلیج فارس سقوط کرد و تعدادی از همکاران زحمت کش و بی ادعا و گمنام صنعت نفت، مظلومانه جان خود را از دست دادند و داغ بزرگی بر دل خانواده خود و همکارانشان در صنعت نفت نشاندند.

روند صعودی حوادث درصنعت نفت

البته این اولین حادثه نیست و قطعا آخرین حادثه هم نخواهد بود و آنگونه که پیداست روند آن در صنعت نفت صعودی نیز هست.طبیعی است در صنایعی مثل نفت و گاز چنین حوادثی روی دهد و از طرف دیگر به عبارتی مرگ دست خداست  اما تعداد این حوادث در صنعت نفت ما به دلیل فرسودگی تجهیزات و بی توجهی به منابع انسانی و برخی برون سپاری های کارشناسی نشده و واگذاری امور به برخی افراد نا آشنا به ضوابط و مقررات ایمنی خاص صنعت نفت ، از روند طبیعی و عادی  برخوردار نیست.قطعا سوئ مدیریت و برخی سهل انگاریها هم در این موضوع دخیل است.

مسابقه ارسال پیامکی عرض تسلیت

شاهد این مدعا تعداد زیاد حوداث در سالهای اخیر در این صنعت است و آنچه مسلم است از فردا مسابقه ای برای ارسال پیام تسلیت از طرف مقامات و مدیران نفتی و غیر نفتی انجام خواهد شد و پیام های تسلیت و هم دردی پر مغذ و متنوعی از طرف مقامات و افراد سرشناس و غیر شناس و کاندیداهای احتمالی مجلس و شوراها و…. صادر خواهد شد و احیانا کار گروهی برای بررسی علل حادثه هم تشکیل خواهد شد .

 پس از مدتی با مقصر شناخته شدن کاپیتان  مرحوم، موضوع به بایگانی خواهد سپرده خواهد شد ،اما این اقدامات چه فایده ای دارد .آیا این عزیزان زنده خواهد شد؟آیا این خسارت جبران پذیر است ،آنچه می ماند چندین خانواده بی سرپرست و رها شده که باید تا ابد با درد خود بسوزند و بسازند.

فرسودگی تجهیزات درصنعت نفت

موضوع فرسودگی تجهیزات و ادوات در صنعت نفت ایران اعم از تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی ،خطوط لوله و ….   موضوع جدیدی  نیست .این موضوع بارها از زبان وزرای محترم نفت و دلسوزان این صنعت  مطرح شده است .

فرسودگی تجهیزات به گونه ای است که هر لحظه حادثه ای در کمین همکاران شاغل در این صنعت است و همکاران نفتی هر روز که از خانه خود به قصد کار خارج می شوند امیدی به بازگشت ندارند و گو اینکه روی بمب ساعتی می روند و به قولی غزل خداحافظی خود را می خوانند.

در همین ابتدای سال جدید شاهد چندین مورد حادثه در این صنعت بوده ایم. آتش سوزی در تاسیسات ۱۶۷ گچساران،سقوط مینی بوس حامل کارکنان ملی حفاری  در منطقه گچساران و این آخری هم سقوط هلی کوپتر در منطقه لاوان شرکت فلات قاره.

بی توجهی به منابع انسانی درصنعت نفت

در کنار فرسودگی تجهیزات یکی از عواملی دیگری که باعث تشدید این حوادث در صنعت نفت گردیده بی توجهی به منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع سارمانی است.در سنوات اخیر مقالات  و تذکرات متعددی در خصوص اهمیت منابع انسانی متخصص و با انگیزه  به خصوص در صنعت معظم نفت و گاز مطرح شده است اما متاسفانه در عمل مورد توجه قرار نگرفت و آنچه به جایی نرسید فریاد است.

 بارها تذکر داده شد بی توجهی به منابع انسانی و زاید پنداشتن آن در صنعت نفت و برخی برون سپاری های کارشناسی نشده حوادث جبران ناپذیری در صنعت نفت به دنبال دارد اما هیچ گوش شنوای پیدا نشد.

کارگران نفت شایسته بی توجهی نیستند

بارها مطرح شد کارکنان صنعت نفت به تعداد محدودی نیروهای ستادی ختم نمی شود وبارها مطرح شد کارکنان صنعت نفت که در دریا و خشکی به طور شبانه روزی در خط مقدم جبهه اقتصادی در حل مبارزه هستند شایسته برخی بی توجهی و بی احترامی نیستند.

نمک برزخم کارگران صنعت نفت

بارها گفته شد در خصوص کارکنان صنعت نفت اگر مرحمی بر زخم آنان نیستیم حداقل نمک بر زخم آنان نپاشیم،اما کو گوش شنوا.تنها موردی که در سطح کلان به شدت مورد توجه کارگزاران نظام قرار گرفت و به اصطلاح به خوبی شنیده شد برخی ادعاهای واهی در خصوص بحث حقوق و مزایا و پاداش همکاران شاغل در صنعت نفت بود.

گویی اینکه علل همه نا به سامانی های اقتصادی موجود در کشور حقوق و مزایایی کارکنان صنعت نفت بوده است و در یک قیاس غیر منطقی  و مع الفارق پرسنل نفت را با پرسنل  برخی از دستگاههای دولتی مقایسه می کردند در حالی که شرایط کاری از زمین تا آسمان تفاوت داردودر نهایت با برخی توجیهات عوام فریبانه کاری را کردند که نباید می کردند .

حق و حقوق مسلم کارکنان نفت محدودتر می شود

جای گلایه است که حتی مسئولان وزارت نفت نیز دفاع مورد انتظار را از همکاران به عمل نیاوردند،امروز شرایط به گونه ای است که  هر روز به بهانه های مختلف حق و حقوق مسلم کارکنان نفت محدودتر می شود.

وقتی تذکر داده می شد که این اقدامات برای صنعت نفت خطرناک است موضوع را به تمسخر می گرفتند و بیان می کردند نفت هم ماند بقیه ادارات،شاید فردا هم ما را متهم به طرفداری از افزایش حقوق همکاران نفتی نمایند اما ابعاد موضوع فراتر از این است وصنعت نفت در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

کارکنان نفت پول خون خود را می گیرند

امروز با توجه به شرایط حاکم بر صنعت نفت کشور،  بهترین تعبیر در خصوص حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت این است که آنها پول خون خود را می گیرند.

بی انگیزگی درپرسنل صنعت نفت

نمی دانم چگونه باید این موضوع را به متولیان امر تفهیم کرد.شاید با مرگ همکاران .معتقدم خسارات مادی و معنوی که در نتیجه بی انگیزگی پرسنل صنعت نفت متوجه این صنعت در حال و آینده خواهد شد به هیچ عنوان با این قبیل سخت گیری ها  و مضایق قابل جبران نیست.

اما به مسئولان یادآور می شود هر کجا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است،وضعیت صنعت نفت در دو حوزه منابع انسانی و تجهیزات در وضعیت مناسبی قرار ندارد و اگر بگوئیم در حالت بحرانی قرار دارد سخنی به گزاف نگفته ایم.

حجت بر مسئولان نفت تمام است

در این زمینه حجت بر مسئولان امر تمام است و لازم است به منظور جلوگیری از خسارت بیشتر  در این رابطه اقدامات اورژانسی انجام شود و این صنعت را دریابند در غیر این صورت شاهد افزایش این قبیل حوادث در صنعت نفت و پرپر شدن همکاران نفتی خواهیم بود.

به قول سعدی:ای که دستت می‌رسد کاری بکن        پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها