نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. آذر 1396 - 9:40
یک معلول گچسارانی گفت:نبود یک مدیریت توانمندبعضا از ضعف های بزرگ برخی نهادهای حمایتی در این شهرستان است ،همیشه سعی می کنم با مشکلات جامعه کنار بیایم تا با آنها به تعامل برسم اما متاسفانه خیلی از مسئولان خواسته های معلولان را نمی فهمند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،معلولیت، قصه پر غصه ای است که تنها کسانی با آن آشنایی دارند که خود یا عضوی از خانواده آنها معلول باشدو در این میان جمعی از معلولان با این مشکلات کنار آمده اند و افرادی درس آموز برای دیگران شده اند. 

بسیاری از ما وقتی با افرادی که با وجود محدودیت های فراوان در اوج امید زندگی می کنند و اطرافیان را نیز به سمت امیدواری سوق می دهند، روبرو می شویم از خودم خجالت می کشیم که با وجود سلامت کامل، از همه توان خود برای رسیدن به قله های موفقیت استفاده نمی کنیم و ناشکری لق لقه زبانمان شده است. 


تعداد این عده که توانمندی را به معلولیت گره زده اند در جامعه کم نیست و بسیاری از آنها قادرند با اندک یاری از سوی کسانی که باید یاری رسان آنها باشند و حداقل با اجرای قانون جامع معلولین، زندگی خود را اداره کنند و حتی دیگران را از کار خود منتفع کنند. 

به مناسبت روز جهانی معلولان به سراغ یکی از خبرنگاران معلول این شهر رفتیم تا بیشتر با فعالیت ها و مشکلات این خبرنگارگچسارانی آشنا شویم.

امین کاییدی 37ساله در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده و نزدیک به 13 سال است در عرصه خبر و رسانه فعالیت می کند از ناحیه هر دو پا معلولیت دارد ،متاهل و دارای یک فرزند دختر 7ساله است.

این خبرنگار گچسارانی در خصوص فعالیت ها و موفقیت های خود می گوید:تقریبا می شود گفت از تمامی مسئولان در این خصوص لوح های تقدیر بسیاری دریافت کرده ام و همچنین هم اکنون به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول چند سایت استانی و همچنین به عنوان خبرنگار در یک خبرگزاری  معتبر کشوری مشغول به فعالیت هستم.

خبرنگاری مساوی است با دوی ماراتن

کاییدی با اشاره به سختی های خبرنگاری با توجه به معلولیتش می افزاید:معلولیت خود سختی هایی دارد که نمی توان از آنها به سادگی گذشت و مشکلاتی در سطح جامعه ایجاد می کند وقتی مسئولی هم معنی کار رسانه را درک نکند آنوقت باید گفت این نوع خبرنگار، خبرنگاری است که در دوی ماراتن برای کل عمرش شرکت کرده است ودر یک کلام خبرنگاری همزمان با معلولیت حرفه بسیار سختی است .

وی درادامه با اشاره به رفتار مسئولان با خبرنگاران در شهرستان می گوید:به نظر می رسد هنوز برخی مسئولان جایگاه خود و خبرنگار را از هم تشخیص نمی دهند و فکر می کنند خبرنگار نیروی زیردستشان است و توقع دارندخبرنگار چادری برپا کرده و در اداره اش اقامت کند،بعضی از این مسئولان حتی پا را فراتر گذاشته و توقع لابی گری توسط خبرنگار را برای خود قائل شده و توقع چشم پوشی از عملکردهای ضعیفشان را دارند .

عرصه خبر اقیانوسی است به عمق یک میلیمتر

وی درادامه با اشاره به برخورد خانواده همسرش با حرفه اش بیان می کند:در روزهای اول حتی باورش هم برایشان سخت بود ولی با گذشت بیش از 9 سال از ازدواجم و با آشنایی خودشان در این عرصه متوجه مشقت های حرفه خبرنگاری شده اند ولی هنوز نه به معنای کامل و شاید بتوان گفت به آن علت است که فعالیت خبری اقیانوسی است به عمق یک میلیمتر .

این جوان خبرنگار در خصوص مشکلات معلولین اینچنین ادامه می دهد:مشکلات زیادی در حیطه معلولان به ویژه در گچساران وجود دارد که از آن بسیار زیاد حرف به میان آمده و تاکنون متوجه شده ام که در این حیطه هر چه قدر صحبت کنیم بر معلومات مسئولان افزوده که نمی شود هیچ ، بلکه از اطلاعاتشان در این زمینه نیزکمتر هم می شود .

وی ادامه داد:مشکل رفت وآمد ، نداشتن درآمد ثابت ، نداشتن هیچ نوع امتیاز برای رفع مشکلات در اجتماع از مسائلی است که باید گفت قابل رفع هستند ولی نمی دانم چرا پشت گوش مسئولان مانده اند.

کاییدی در پاسخ به سوالی درباره رعایت حقوق افراد دارای معلولیت می افزاید:اگر از صدرصد بررسی کنیم باید زیر یک درصد باشد و اگر هم عامیانه تر بگوییم، هیچ  .

مسئولان خواسته های معلولان را نمی فهمند

کاییدی می افزاید:همیشه سعی می کنم با مشکلات جامعه کنار بیایم تا با آنها به تعامل برسم و از مسئولان هم همین را می خواستم اما متاسفانه خیلی از مسئولان خواسته های معلولان را نمی فهمند.

وی با اشاره به نقش نهادهای حمايتی برای معلولان بیان می کند:ظرفیت پذیرش معلولان توسط نهادهای حمایتی محدود است و این محدودیت باعث شده است که نتوانند آنطور که می شود از معلولان حمایت کنندو شاید نهادهای حمایتی از لحاظ اجتماعی باعث رشد چشمگیری شوند ولی از لحاظ مالی حمایت قابل توجهی به معلولان نشده است.

ضعف مدیریت درنهادهای حمایتی

این جوان گچسارانی تصریح می کند:نبود یک مدیریت توانمندبعضا از ضعف های بزرگ برخی نهادهای حمایتی در این شهرستان است وقتی چنین ضعف هایی توسط معلولان دیده می شود کاملا از چنین نهاد حمایتی ناامید می شوندو حتی مطالبه گری خود را از دست می دهند.

کاییدی درباره عدم اشتغال معلولین درادارات و نهادها نیز اظهارمی کند:متأسفانه معلولان ما در زمينه اشتغال با مشکلات فراوانی مواجه اند،اشتغال معلولان تعریف خاصی ندارد و اگر به ادارات مراجعه کنید می توانید ضعف قوانین را در این مسیر ببینید ، قوانین بازنگری نیاز دارد که در لایحه جدیدی که در مجلس مطرح شده است این موارد لحاظ شده است و تعداد زیادی از معلولان منتظر تصویب آن هستند.

نبود کار برای معلولین

این خبرنگار گچسارانی می گوید:متاسفانه کار برای یک جوان معلول بسیار کم است و شرایط اشتغال برای آنها فراهم نیست در حالی که بسیاری از معلولان دارای تحصیلات عالیه با توانمندی های بسیاری هستند که می طلبد مسئولان تدبیری برای این موضوع بیاندیشند.

وی می افزاید:بسیاری از معلولین توانمند هستند و می توانند در جامعه حضور داشته باشند و فعالیت کنندتا استعدادهایشان شکوفا شود ، بسیاری از افراد معلول می توانند با اندک یاری از سوی کسانی که باید یاری گرشان باشند،زندگی شان را به خوبی اداره کنند.

کاییدی درپایان با بیان توصیه ای به همکاران خبرنگارش تاکید می کند:به خبرنگاران فعال در عرصه خبرو رسانه می گویم مانند چوب و آهن نباشید یعنی اگر مانند چوب در این کار باشید می شکنید و مانند آهن باشید خم می شوید پس مانند آب باشید تا در این مسیر موفق شوید. 

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها