نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. اسفند 1393 - 17:21
بادام گناوه
به بهانه هفته منابع طبیعی منتشر شد؛
روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران
بدنبال اقدام تحسین برانگیز شهرداری با طرح کاشت 20000 نهال در سطح شهر ،بایداز یک مصیبت بزرگ یعنی نابودی جنگل بادام روستای گناوه گچساران نه نوشت ، بلکه باید گریست.

به گزارش آفتاب جنوب،درخت در باور و اعتقاد باستان ایران زمین تاکنون مایه زایش و برکت و روزی حلال بوده و با حاکمیت اسلامی این موضوع رنگ دینی به خود گرفته است.

 

پانزدهم اسفند ماه اولین روز از هفته منابع طبیعی به عنوان "روز درختکاری" در تقویم ایران تعیین و ماندگار شدواین روز ریشه در تاریخ کهن ایران و  مبنای اسلامی به خود گرفت.

 

 بدنبال اقدام تحسین برانگیز شهرداری با طرح کاشت 20000 نهال در سطح شهر ،باید از یک مصیبت بزرگ یعنی نابودی جنگل بادام روستای گناوه گچساران نه نوشت ، بلکه باید گریست.

 

روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران

روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران

 

آنهایی که در این روستا زیست داشتند نام " کرتل "یا قله چه(قلعه چه -قلعه کوچک) را شنیده و حتی خوب بیاد دارند که حجم و تراکم بادام های این محدوده آنقدر زیاد بود که مأوای حیوانات وحشی بود و در بیشتر تابستان ها بهترین چراگاه و سایه سار گله ها و حتی سکونت موقت مردم این دیاربود .

 

روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران

 

 جنگلی از بادام که هم تامین معیشت بود و هم با شاخه های آن(جرگه) لوازماتشان بافته می شد و هم از صمغ آن (زه دی) به عنوان امور درمانی استفاده می شد و هم با فروش آن سایر مایحتاج خرید می گردید .

 

روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران

 

واین در حالی است از آن همه درخت بادام فقط چند درخت در فاصله طولانی باقی مانده اند که خود صحنه خاطره انگیز و داغ بزرگ بر روح و پیکر دوستداران طبیعت و محیط زیست است که فقط با اشک بر این مردگان خواهند گریست.

 

روز درختکاری و مصیبت بادام های گچساران

 

فریاد و فغان از دست بشر بی توجه و شعار گویان منابع طبیعی و محیط زیست در حال انفجار ، چرا که از آن جنگل بادام اینک چه مانده است؟.

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

باید فرهنگ سنتی استفاده بی رویه و نادرست قطع درختان و آتش سوزی تغییر کند وگرنه با کاشت 1000000 اصله هم نمی توان جبران کرد
سلام سال به سال به مرگ طبیعت نزدیک و نزدیکتر خواهیم شد. با نابود شدن درختان وحشی کوه پدیده بیابان کم کم خودش را به انسانها نشان می دهد. باید مسئولین در این مورد هم به فکر باشند.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها