نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. اسفند 1394 - 14:02
معلم گچسارانی عاشق طبیعت با ایجاد حصاری بتنی در اطراف یک درخت کهنسال بلوط در روستای "حاج قلندر" منطقه پشتکوه باشت از تخریب و نابودی این درخت که در مسیر سیلاب های فصلی قرار گرفته بود جلوگیری کرد.

به گزارش آفتاب جنوب، در روزگاری که ماراتن قطع درختان آغاز شده و درختانی که عمری پا برجا برای زیبایی و تنفس ایستاده بودند حالا به صورت یک شبه و ناگهانی قطع می شوند و اثری دیگر از آنها باقی نمی ماند واین در حالیست که قطع بی رویه درختان  درد غمبار امروز یا دیروز نیست، بلکه موضوع تراژدی و حزن‌انگیزی است که در طول سالیان اخیر به‌تدریج گسترش‌ یافته است.

 

قصه تلخ قطع درختان تمامی ندارد، درختانی که نقش مهمی در زیبا سازی فضای محیطی یک منطقه ونیز در برطرف کردن آلودگی های هوا دارند و به عنوان ریه های زمین به شمار می روند،از این رو قطع درخت در دین مبین اسلام کار بسیار ناشایستی است و در روایات آمده است که هرکس شاخه ای از درختی را بشکند گویا بال فرشته ای در آسمان را شکسته است.

 

چوب

 

با این تفاسیر اما انسان های هستند که به ارزش و اهمیت درختان و منابع طبیعی توجه دارند و به یاد دارند که هر آنچه که در طبیعت آفریده شده، برای ما انسانهاست و خوب می دانندکه جای جای طبیعت با آدمیان سخن ها دارد و خوب می دانندطبیعت با آب، خاک، هوا و اندیشه انسانهای پاک سرشت پایدار خواهد ماند.

 

این روزها گچسارانی ها در جای جای این دیار با کاشتن نهال به استقبال بهار و نوروز باستانی می روند و با ارج نهادن به درخت و طبیعت و درک اهمیت آن در سلامتی شهر و زندگی مان گام برمی دارند.

 

اما کمی انطرف تر مرد گچسارانی عاشق طبیعت معتقد است که باید اهمیت وجود درخت و آثار آن در زندگی، برای مردم بیشتر تبیین گردد و درختکاری به عنوان یک حرکت نمایشی و خاص «هفته درختکاری» دیده نشود بلکه به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود تا شاهد نتایج بهتری در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی  باشیم.

 

سید عبدالرسول موسوی

 

"سید عبدالرسول موسوی" همان مرد عاشق طبیعت و معلم بازنشسته آموزش و پرورش گچساران است که به همراه چند تن از دوستان خودبا ایجاد مانع و دیواری بتنی در اطراف یک درخت کهنسال بلوط در روستای "حاج قلندر" منطقه پشتکوه از توابع شهرستان باشت از تخریب و نابودی این درخت که در مسیر سیلاب های فصلی قرار گرفته بود جلوگیری کرده است.

 

درخت بلوط

درخت بلوط

 

به همین بهانه و در هفته منابع طبیعی به سراغ ایشان رفتیم و گفتگویی خواندنی با وی ترتیب دادیم که ماحصل آنرا در زیر می خوانید.

 

موسوی در خصوص این  اقدام خود در طبیعت گفت: حدود 2 سال پیش به همراه تنی چند از دوستانم به ده حاج قلندر منطقه پشتکوه رفتیم و با سیمان و سنگ حصاری بتنی به دور درخت بلوط کهنسالی که بواسطه سیلاب های ویرانگر فصلی ریشه هایش از دل خاک بیرون زده بود احداث نمودیم و مقداری هم خاک به پای درخت ریختیم تا از آسیب در امان باشد.

 

درخت بلوط

 

وی افزود:درحقیقت درختان کهنسال، گنجینه طبیعی ماندگار و ذخیره ژنتیکی گیاهی هر منطقه به شمار می‌روند که حفاظت از آنها از نظر ملی وتاریخ طبیعی اهمیت بسزایی دارد.

 

موسوی بیان کرد:ما بر این باوریم که فرهنگ و نگاه زیست محیطی و مطالعه و فهم پدیده های که هر ورقش دفتری از معرفت خدای سبحان است می تواند در تعالی ایمان ،عمل صالح ، فضایل انسانی و بالطبع در کاهش خشونت،انحطاط اخلاقی و آسیب های اجتماعی نقشی اساسی ایفا نماید.

 

این فرهنگی بازنشسته  با اشاره به اینکه فرهنگ سازی نقش تاثیرگذاری در حفاظت از منابع طبیعی این شهرستان دارد،تصریح کرد:فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شودو برای ترویج این فرهنگ باید تلاش های فراوانی انجام شود.

 

سید عبدالرسول موسوی

 

موسوی با بیان اینکه درخت مظهر زیبایی ،حیات ویکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت های بیکران خداوند است که بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می سازد،افزود: متاسفانه این روزها با این همه تاکیدات بخصوص در شریعت اسلام برای نگهداری و حفظ این نعمتهای زیبای خدادادی باز هم دستان برخی برای نابودی آنها دراز شده و آسیب های جبران ناپذیری به درختان این مناطق شهرستان وارد شده است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد، واقف به ارزش این درختان کهنسال نبوده و هرساله شاهد نابودی بعضی از این درختان بنا به دلایل مختلف هستیم که می توان به رواج زغال گیری از درختان بلوط در مناطق گچساران و باشت  اشاره کرد.

 

این مرد عاشق طبیعت در ادامه گفت:درختان از بنیان‌های ضروری و اولیه در طبیعت هستندو نباید غافل شد که بی مهری، تخریب و نابودی درختان به ویژه در دوره زندگی ماشینی کنونی، فاجعه نابودی محیط زیست و انقراض نسل حیات وحش را به دنبال خواهد داشت.

 

درخت بلوط

 

موسوی درادامه تاکید کرد: باید حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشندبه عنوان یک وظیفه عمومی تلقی شود که امید است با حضور دستندرکاران و فعالان محیط زیست و عرصه منابع طبیعی گامهای بلندی در راستای این امر صورت گیرد.

 

با تشکر از "سید احسان موسوی" که ما را در تهیه این گزارش یاری نمودند.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

دستت درد نکنه آقای موسوی عزیز.حرکت بسیار زیبایی بود.خدا خیرت بده
احسنت سید.پشکوه حاج قلندر نگین فرهنگ استان
دروددددددد بر مرد طبیعت دوست....
کار قشنگی انجام دادن آقای موسوی..ای کاش همه مردم مثل آقای موسوی نسبت به طبیعت احساس مسئولیت میکردن و کمی دلسوز طبیعت بودن تا دیگه شاهد اعمالی مثل قطع درختان،آلوده کردن طبیعت و آتش زدن جنگلها و ... نباشیم
درود بر این معلم و انسان شریف.شما به همه ی ما درس انسانیت و زندگی دادید.پاینده باشید.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها