نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. فروردين 1396 - 10:17
آب به آسیاب دشمن نریزیم!
نویسنده: 
روح الله قابضی
کشور به اندازه کافی معاند داخلی و خارجی دارد لذا باید محطاط بود و به دست خودآب به اسیاب دشمن نریزیم.امیدوارم قانون انتخابات ریاست جمهوری هر چه سریعتر اصلاح شود و قانونی پیشرفته در این خصوص نوشته شود به گونه ای که در آینده شاهد این پدیده شوم نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،با پایان یافتن مهلت ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری تعداد ۱۶۳۶ نفر از هم وطنان عزیز برای شرکت در انتخابات به عنوان داوطلب ثبت نام کردند که واقعا امری استثنایی در کشور بوده و به نظرم لازم است هر چه سریعتر نسبت به بستر سازی لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد اقدام شود.

مشارکت در انتخابات چه از منظر انتخاب شونده و چه از منظر انتخاب کننده کاری پسندیده و عقلی و شرعی و وظیفه ای است ملی و اجتماعی و حق طبیعی هر فرد ایرانی است که در فرایند تعیین سرنوشت خود مشارکت کند . این کار باعث تقویت امنیت ملی اقتدار نظام خواهد بود.بنابر این در اصل موضوع شکی وجود ندارد اما ایراد اساسی به شکل اجرا بر میگردد.

در کشور ما هم همیشه چند ماه قبل از انتخابات اقدامی انجام می شود.که بعضا از آن به عنوان گرم کردن تنور انتخابات نام برده می شود.که امری لازم و ضروری است.اما در این انتخابات و حتی چند دوره قبل.در کشور ما شاهد انبوه ثبت نام کنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه رییس جمهور هستند. این موضوع در این دوره نیز تشدید شده و شاهد رشد بالایی نسبت به دوره قبل بوده است.پدیده نسبتا عحیب و غریبی که در هیچ جای دنیا مشاهده نشده است و سابقه ندارد.به گونه ای که احساس می شد افراد برای دیدن فیلم به سینما و یا جشنواره حضور یافته اند .

در کشورهای پر جمعیت و بزرگ دنیا معمولا در انتخابات ریاست جمهوری تعداد نامزدهای ریاست جمهوری از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. و مکانیسم های کنترل کننده ای از جمله کمسیون های خاص،دادگاههای خاص،مجالس برخی کشورها،جمع اوری طومار از افراد سرشناس و… وجود دارد که مدتها قبل از ثبت نام کاندیداها در خصوص صلاحیت انها تصمیم گیری میکند به طوری که هر شخصی به خود اجازه نمیدهد در چنین کاری ورود پیدا کند.به همین دلیل شاهد تکثر و تعدد داوطلبان نیستیم.

به نظر می رسد در کشور ما هم لازم است از تجربیات مثبت سایر کشورها در این رابطه استفاده شود.اولین اقدام لازم در این خصوص اصلاح قانون انتخابات است.قانون فعلی واقعا دارای ایراد اساسی است و طبق اظهارات مسولان وزارت کشور و شورای نگهبان یکی از علل اساسی بروز چنین پدیده ای خلا قانونی و یا ضعف قانون است.کشور ما از جمله کشورهای است که در موضوعات مختلف به لحاظ کمیت قوانین مشکل ندارد چطور می شود در عرصه مهم و ملی و سرنوشت ساز ریاست جمهوری با کمبود قانون روبرو باشد.

امروز در کشور ما قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوارهای شهر نسبت به قانون انتخابات ریاست جمهوری بسیار پیشرفته تر هستند.چطور میشود پذیرفت حد اقل مدرک تحصیلی برای عضویت در شورای شهرهای کوچک لیسانس باشد اما برای ریاست جمهور کشور خواندن و نوشتن باشد. نتیجه چنین قانونی ثبت نام انبوه و فله ای افرادی است که دارای حد اقل های لازم برای این پست نیستند.

نکته جالب اینکه اینکه این پدیده ثبت نام چند صد نفری در انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای اولین بار هم نیست.در چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور با این حجم انبوه ثبت نام رو هستیم و از نگاه داخلی و بین المللی وجهه خوبی برای کشور به همراه ندارد.

این موضوع همواره محل نگرانی مسولان ارشد کشور بوده اما اقدام عملی برای رفع ان صورت نگرفته است.بنابرین در شرایط فعلی حجت در این خصوص بر مسولان نظام برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تمام است.باید این مشکل را از سر چشمه درست کرد و اجازه ندهیم اعتبار و ابروی کشور بین دیگرملل جهان خدای نکرده مخدوش گردد.

هیچ دلیل منطقی و عقلی برای تداوم این وضعیت دیده نمی شود.اقدام دیگری که در این خصوص لازم است گسترش فرهنگ تحزب در کشور و تسهیل شرایط برای تشکیل احزاب شناسنامه دار ومستقل و پویا در کشور است نه احزاب یک شبه و فصلی و بعضا دولت ساخته و فامیلی.دراین صورت انتخاب و گزینش داوطلبان ریاست جمهوری از کانالهای حزبی صورت میگیرد که این کار ضمن کاهش تعداد داوطلبان پیگیری و پاسخگویی در خصوص شعارها و وعده های داده شده در ایام تبلیغات را هم تسهیل میکند.

و نامزدهای احزاب دیگر نمی توانند برای جلب ارا مردم وعده های غیر ممکن و احساسی بدهند.موضوع مهم دیگر در این خصوص نحوه اطلاع رسانی و انعکاس موضوع در رسانه ملی است که معتقدم باید در ان خصوص تجدید نظر جدی صورت گیرد.

 نمایش افراد مختلف با ظواهر و شعارهای نامتناسب در رسانه ملی به نظرم اقدام شایسته ای نبود.در این خصوص خیلی فکر کردم هیچ دلیلی برای کار پیدا نکردم.این اقدام جز تنزل دادن جایگاه ریاست جمهوری در بین مردم هیچ دستاورد دیگری به همراه نداشته است.البته امیدوارم حقیر اشتباه کرده باشم.

اقداماتی نظیر کفتر پرانی جمعی ،نمایش صفهای طولانی ثبت نام با لباسهای نامتناسب،پخش تصاویر و شعارهایی که بیشتر جنبه تمسخر داشت،حتی پخش مشخصات و تصاویر افراد قبل از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت،نمایش حضور کودکان برای ثبت نام و دهها مورد دیگر از جمله مواردی بود که توسط رسانه ملی در این جند روز به اجرا در آمد و تناسبی با جایگاه ریاست جمهوری نداشت و در شان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز نبود.

معتقدم این قبیل تبلیغلات بر میزان مشارکت مردم تاثیر منفی خواهد داشت.در شرایطی هستیم که کشور به اندازه کافی معاند داخلی و خارجی دارد لذا باید محطاط بود و به دست خود اب به اسیاب دشمن نریزیم.امیدوارم با همکاری دولت و مجلس و سایر نهادهای ذیریط قانون انتخابات ریاست جمهوری هر چه سریعتر اصلاح شود و قانونی پیشرفته در این خصوص نوشته شود به گونه ای که در اینده شاهد این پدیده شوم نباشیم.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها