نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. آبان 1399 - 15:28
هر ساله سطح زیادی از محیط طبیعی، جنگل‌ها و مراتع گچساران در اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی و انسانی خسارت می‌بینند که چالش ها و نگرانی هایی از دیدگاه زیست محیطی،اجتماعی،اقتصادی،امنیتی و... را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یکی از کلیدواژه‌هایی که از اردیبهشت ماه تا آبان ماه امسال میان اخبار مختلف گچساران بار‌ها تکرار شدهمین کلمه "آتش‌سوزی" جنگلها و مراتع این شهرستان بود،هرچند وقوع آتش‌سوزی های مختلف در طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نوعی توجه افکار عمومی را به خودش جلب کرد.

گسترش آتش سوزی ها

این در حالی است که حوادث آتش‌سوزی جنگل های گچساران، هر سال به علت‌های مختلف بویژه در فصول گرم سال رخ می‌دهد، اما گستردگی آتش‌سوزی های امسال در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان  و بازتاب آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بوده است.

آتش سوزی های عمدی

بنابراین تعدد و توالی آتش‌سوزی‌های طبیعت گچساران از ابتدای سال 99، گمانه‌زنی‌هایی را درباره غیرطبیعی بودن و عمدی بودن بسیاری از این حوادث را قوت بخشید که به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، اصولا ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها به خاطر عوامل انسانی رخ داده و فقط ۱۰درصد آن‌ها منشأ طبیعی مانند وقوع رعد و برق ،گرمای هوا و... داشته است.

سهل انگاری شهروندان

براین اساس هم، در خصوص درصد موارد غیرعمدی هم به نوعی پای سهل‌انگاری شهروندانی در میان است که برای تفریح در جنگلها و مراتع حاضر می‌شوند، از وجود شیشه‌هایی که در طبیعت رها می‌شود، تا  آتش‌هایی که برای طبخ غذا روشن می‌شود، خود می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کند هرچند انداختن ته سیگار می‌تواند با توجه به پوشش خشک و متراکم گیاهی در این مناطق نیز باعث آتش سوزی شود.

نابودی 606هکتار

این در حالی است که رئیس منابع طبیعی گچساران در خصوص میزان خسارت آتش سوزی های گچساران می گوید:۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی های امسال دچار آسیب جدی شده که این میزان جنگل و  مراتع در ۲۹ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده اند.

مجید نظری می افزاید:آتش سوزی های امسال در مناطق پلاک انبار شاهی،پشه کان علیا، نارک، خنگ بنار ، کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داد درحالی در سال گذشته  ۳۰۰ هکتار از جنگل و مراتع این شهرستان در قالب ۱۸ فقره آتش سوزی دچار خسارت شد.

افزایش 51درصدی آتش سوزی ها

وی ادامه می دهد:میزان آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های گچساران نسبت به سال قبل ۵۱ درصد افزایش داشته که این آتش سوزی ها در مناطق دیل،اسپر،آبگرمو،نارک،بن پیر،باباکلان، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، خنگ بنار، مارین، گناوه و کوه وزک این شهرستان رخ داده است.

آتش در مناطق حفاظت شده

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح می کند:همچنین حریق در مناطق حفاظت شده این شهرستان امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته نیز ۹۹ درصد کاهش داشته است،بنابراین امسال 5 فقره آتش سوزی در مناطق حفاظت شده کوه دیل و کوه سرخ این شهرستان رخ داد که بر اثر این آتش سوزی ها بیش از  یک هکتار از مناطق حفاظت شده این شهرستان نیز دچار خسارت شد.

وی ادامه می دهد:در حالی که در مدت مشابه سال قبل 8فقره آتش سوزی در مناطق حفاظت شده این شهرستان رخ داد که بر اثر این آتش سوزی ها ۵۰  هکتار از عرصه های حفاظت شده این شهرستان نیز طعمه حریق شد.

115هزارهکتار جنگل

نظری در ادامه می گوید:بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵هزار هکتار جنگل است که درختان بلوط، ارزن،بنه،کیکم و بادام کوهی از مهمترین گونه های گیاهی این مناطق به شمار می روند.

با این تفاسیر مراتع و جنگل های گچساران با خطر بالایی از نظر رخداد آتش‌سوزی در اکوسیستم‌های طبیعی روبرو هستند که هر ساله سطح زیادی از محیط طبیعی، جنگل‌ها و مراتع این شهرستان در اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی و انسانی خسارت می‌بینند که چالش ها و نگرانی هایی از دیدگاه زیست محیطی،اجتماعی،اقتصادی،امنیتی و... را به دنبال داشته است.

ضعف های مدیریت بحران

به هرحال امسال نسبت به سال‌های گذشته آتش سوزی‌های منابع طبیعی گچساران کمی زودتر شروع شد و می‌توان دلیل آن را بارندگی‌های خوب در این مناطق برشمرد، هرچند تجربه آتش‌سوزی‌های اخیر نشان داد که عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی، کمبود نیروهای متخصص، نبود امکانات اولیه  برای مهار حریق، کمبود اعتبارات و  مهمتر هم نبود نگاه استراتژیک به منابع طبیعی از مهم‌ترین ضعف‌های مدیریت بحران آتش سوزی در این استان به شمار می رود که نیاز است در آینده مورد بازنگری جدی قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها