نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. خرداد 1396 - 11:53
«شهادت» در تفکر اسلامی به معنای گذشتن از سرمايه جان و هستی خود در راه يک هدف و آرمان الهی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شهادت را می توان کامل ترين جلوه ايثار دانست وهمين وجوه ايثارگرانه و آگاهانه در رفتار شهيد است که مقام وجودی او را برتری و تعالی می بخشد.

 حضور و سلوک و ايثار شهيدان و ايثارگران و مجاهدان، نه فقط موجب کمال فردی و ارتقاء و سعه وجودی ايشان خواهدشد بلکه نقشی سازنده و شورآفرين و تعالی بخش و الهام دهنده  و هدايت گری برای امت و ديگر مردمان دارد و موجب تغيير و تحول و رشد در سرشت و سرنوشت جوامع و امت ها نيز خواهد شد.

در این گزارش به گوشه ای از زندگینامه جوانان کهگیلویه و بویراحمد که درچنین روزی به شهادت رسیده اند پرداخته شده است.

شهید سیدناصرتقوی زاده

شهیددر سال 1348 در خانواده ای مذهبی و كشاورزر به دنيا آمد و در سن شش سالگی راهی مدرسه شد وتا مقطع سوم دبيرستان به تحصيل ادامه داد ، وی از همان دوران كودكی از نظر مذهبی و تعهد به مبانی مقدس اسلام پايبند بود و همواره در مجالس مذهبی و تظاهرات عليه رژيم طاغوت نقش فعالی داشت و در زمان جنگ چند بار به صورت بسيجی عازم جبهه شده بود .

سید ناصر در سال 69 به خدمت مقدس سربازی اعزام شدو در دهمين روز از خرداد ماه 1370 در منطقه چشمه زيارت زاهدان در درگيری با سوداگران مرگ شربت ناب شهادت را نوشيد.

شهید شجاع منصوری چنارستان علیا

ايشان در خانواده ای مستضعف و معتقد به اسلام رشد يافت پس از گذراندن دوران ابتدايی راهی مدرسه راهنمايی شد و با شور وشوقی كه به اسلام داشت مدت 14 ماه به عنوان بسيجی در جبهه های حق عليه باطل جنگيد تا اينكه به عنوان نيروی رسمی سپاه ناحيه ياسوج انجام وظيفه كرد و مدت دوسال در سپاه بود.

سیدشجاع عاقبت در دهم خردادماه 68با سمت فرمانده گردان در محور كوشک خوزستان بر اثر اصابت گلوله شربت شهادت را نوشيد .

شهید جمشید خرم زاده

پاسدار شهيد جمشيد خرم زاده در هفتم بهمن ماه 1347 در خانواده ای مذهبی و فقير چشم به جهان گشود،ايشان از همان دوران راهنمايی چندين بار تصميم گرفت به جبهه برودكه به علت كمی سن مانع از آن می شدند . نهايتاً ايشان دوران متوسطه را در چرام به پايان رسانيدند وهمزمان با تحصيلاتش در شهريور ماه 1359 كه رژيم بعثي عراق حملات تجاوزگرانه خود را به كشور و انقلاب نوپاي اسلامي آغاز نمود و شيپور جنگ نواخت  همين زمان بود.

در آذرماه 62 شهيد براي اولين بار آهنگ سفری به سوی نور و مبارزه با ظلمت می كند و در منطقه عملياتی زبيدات بعد از رشادتها و دلاوريهای بی نظير با فتح و پيروزی و سلامت به آغوش خانواده باز می گردد.اين بار سپاه 500 هزار نفری حضرت محمد(ص) آهنگ كربلا می كند و شيپور جنگ می نوازد .

اين بار جمشيد همگام با ديگر دوستان از خانواده و زن و فرزند خردسالش وداع می كند ، وداعی كه از درد فراق و بغض و ناراحتی دوستان اما شوق وصال معشوق در آستانه انفجار است . مهيا برای سفر ، سفری طولانی و خونين می شود و در عمليات مظلومانه و شهادت طلبانه كربلای 5 شركت كرده و بعد از فتح و ظفر كانون گرم خانواده را با مهر و محبت خود سيراب مي نمايد .

شهید سرانجام در جبهه نبرد حق عليه باطل در حال انجام وظيفه در دهم خردادماه 68در منطقه کوشک خوزستان به درجه رفيع شهادت نائل می شود و به جايگاه هميشگی اش سفر می كند.

شهید عبدمحمد بیژن نژاد

شهيد بيژن نژاد در سال 1346 در روستای کرباس ديده به جهان گشود پس از اتمام دوره ابتدايی وارد مدرسه راهنمايی سيد محمود طالقانی شد.

 
 اخلاص و عشق به مکتب و رهبر در چهره مظلومش موج می زد. در سال 67 از سوی سپاه پاسداران به خدمت سربازی اعزام شد. پس از مدتی مشغول به خدمت در جبهه کوشک گرديد و سرانجام در تاريخ 10خردادماه 68 در جبهه کوشک خوزستان به درجه رفيع شهادت نايل آمد.

شهید لطف الله فروزانی

شهيد سيدلطف اله فروزانی در سال 1346 در روستای سادات چهارمه در خانواده ای مذهبی و محروم ديده به جهان گشود . حركات و رفتار شهيد از همان كودكی حكايت از آينده ای درخشان می كرد كه در وجود او شكل خواهد گرفت ، تقوا و پاكی را در روزگار كودكی از خانواده اش كه از تبار نبی اكرم (ص) بودند ياد گرفت و فقر و رنج را با تمام وجودش لمس كرده بود . 


پس از طی دوران كودكی در سال 1352 پای را به عرصه مدرسه ابتدايی در روستای چهارمه گذاشت و با موفقيت دوران ابتدايی را سپری نمود و راهی مدرسه راهنمايی ايت الله سيد محمود طالقاني در شهر دهدشت گرديد .

هنگامي كه شهر مقاوم مهران مورد هجوم منافقين كوردل و ارتش صهيونيستی عراق واقع شد در برابر اين اتحاد ناميمون همگام با ساير دلاوران اسلام با شور و شوق برای دفاع از مرزهای ميهن يكی از نيروهای داوطلب بود. 

بالاخره بعد از اتمام جنگ و پذيرش قطعنامه 598 شهيد سيد لطف اله فروزانی جهت انجام ادامه خدمت در تيپ 49 حيدر كرار در واحد مخابرات بخش مخابرات فرماندهی گردان با شور و شوق فراوان مشغول به انجام وظيفه می گردند شهيد در كارش چنان شايسته و موفق بوده كه فرمانده اش وقتی از خصوصيات ايشان صحبت مي كردند اشک از چشمانش جاری می شود و بغض گلويش را می فشارد . 

وی جهاد در راه خدا را سرلوحه كارها و شيرازه زندگی خويش قرار داده بود و با قلبی مملو از ايمان و با اراده ای محكم برای نگهباني از مرز و بوم وطنش مشغول به خدمت بود تا لحظه ای كه جان خود را نثار اسلام نمود. سرانجام پاسدار دلاور و رشيد اسلام بسيجی متقی در 10خردادماه 68 در منطقه كوشک خوزستان ندای حق را لبيک گفت و به ملكوت اعلی پيوست .

شهید صمد مژه

شهيد صمد مژه به سال 1350 در حومه شهر دهدشت در روستای روشن آباد متولد شد . وی از آنجا  که علاقه زيادی به تحصيل داشت تا سال دوم تجربی در شهر دهدشت مشغول به تحصيل بود. اما به علت علاقه اش به انقلاب و امام خمينی(ره) و روحيه مذهبی اش در سال 1370 وارد کميته انقلاب اسلامی شد.


 و در همان سال عازم منطقه سيستان و بلوچستان شد و در حين درگيری با اشرار مسلح  و قاچاقچی در مورخه 10خردادماه 70 به درجه رفيع شهادت نايل آمد.

شهید جلال موسویان فرد

شهیددر خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود در سال 1352 جهت کسب علم و دانش این فریضه الهی روانه مدرسه شد، دوران 5ساله دبستان را در مدرسه دولت به پایان رساند و در سال 57 در گرماگرم جوشش انقلاب موفق به اخذ مدرک پنج ساله گردید و در سال 57 جهت ادامه تحصیل راهی دهدشت شد.

وی در خردادماه 63 به ندای رهبر به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند و مدتی شجاعانه رزمندگان اسلام را یاری نمودند و به خانه برگشت.و مجدداً برای چهارمین بار که از خانه خداحافظی نموده و به جبهه های حق اعزام شد و در دهم خردادماه63 در خط پدافندی کوشک قبل از ارتحال رهبر عظیم الشأن انقلاب به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهيد زواره رضايی 

شهيد زواره رضايي در سال 1352 در روستای شادگان در خانواده ای مستضعف و مذهبی ديده به جهان گشود.شهيد رضايی در سن 6 سالگي راهی ديار علم و معرفت شد و در زمان ابتدايی به دليل استعداد بی نظيرش بعنوان شاگر ممتاز با معدل 20 جذبه خاصی را در قلب مربيانش بوجود آورد بطوری كه معلمان او را به درس خواندن بيشتر تشويق مي نمودند.

شهيد رضايی در دوران نوجوانی در بين دوستانش از شجاعت و بی باكی خاصی برخوردار بود و دارای اخلاقی مردانه و بزرگمنشانه بود و عدالت خواهی و حقيقت جويی از خصوصيات بارز اخلاقی ايشان بود و با دوستان صميميت بسيار داشت .

شهید دوران دبیرستان را در دبيرستان امام خمينی گچساران ثبت نام نمود و به خواندن درس در سال اول در رشته علوم تجربي پرداخت و در همين سال بود كه براي رفتن به جبهه تلاش می كرد ولی به دليل كمی سن از اعزام وی ممانعت بعمل می آمده سال اول را با موفقيت سپری كرد.

درسال دوم دبيرستان بود كه تلاشهای مكرر ايشان براي رفتن به جبهه حق عليه باطل جامه عمل پوشيده شد با وجود عدم كفايت سنی نامبرده مبادرت به دستكاری در فتوكپی شناسنامه خود نمود و براي اعزام به جبهه مهيا شد.

شهید عازم جبهه های جنوب و در عمليات كربلای 5 مشغول نبرد با خصم زبون از خدا بيخبر شد و با وجود اينكه نوجوانی بيش نبود ولی به دليل شجاعتش وی را به عنوان بی سيم چی گردان انتخاب نمودند .

و در اين عمليات شجاعانه وظيفه خود را كه مخابره اخبار و دستورات فرماندهان به ديگر بي سيم چی ها بود به بهترين نحو انجام داد.براي دومين بار در سال 66 عازم جبهه كردستان شد و قبل از عمليات فتح فرمان با تنی چند از فرماندهان اطلاعات و عمليات جهت كسب اطلاعات عازم شهرهايی فرمان و حلبچه و منطقه عملياتی شد .

شهيد رضايي براي آخرين بار در مورخه خردادماه 68 عازم جبهه ها شده و فرماندهان و دوستان شهيد حالات روحی شهيد را چند روز قبل از اينكه به ديدار محبوب خود بشتابد چنين وصف مي نمايند:‌شهيد رضايی رفتارش به طور عجيبی تغيير كرده بود كمتر حرف می زد و كمتر می خنديد.

آری او خود را برای يک سفر يک عروج و يک پرواز آماده كرده بود. شهيد زواره در سن 16 سالگي پس از تحمل گرمای سوزان خوزستان و سرمای لرزان كردستان در يک غروب غمگين همراه تعدادی از همرزمانش همزمان با ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامی امام خمينی (قدس سره) با پيكر خونين به ديار معشوق شتافت.

شهيد هيبت اله ويسي

شهید در روستای وحدت آباد از توابع خيرآباد گچساران به دنيا آمد.تحصيلات خود را تا چند كلاس ادامه داد و در سال 61 معلم نهضت سوادآموزی روستای وحدت آباد شد.

شهید در سال 64 مسئول ستاد مقاومت ناحيه امام حسن عسكري(ع) شد و از سوي ستاد مقاومت به جبهه اعزام و در عمليات فاو مجروح شد. بعد از مدتي سلامتی خود را به دست آورد و به خدمت سربازي رفت و در تيپ 49 حيدر كرار استقرار يافت و در سال 68 در اثر برخورد گلوله دشمن به درجه رفيع شهادت نائل آمد . 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها