نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. فروردين 1396 - 12:57
آب وهوای مفرح، طبیعت بکر، وجود جاذبه های گردشگری در بخش های طبیعی، تاریخی و مذهبی دیار بام نفت ایران را به قطب اصلی گردشگری نوروزی در جنوب کشور تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بهترین فصل سال برای سفر، بهار است که خوشبختانه با تعطیلات نوروز بهانه برای بستن کوله بار و کشف ناشناخته‌ها تکمیل می‌شود، پس بهتر است شما هم فرصت را از دست ندهید و با یک انرژی صد در صد به استقبال نو شدن بروید.اگر بهانه‌های شلوغی، گرانی و بی حوصلگی را برای خودتان شمرده‌اید و فکر سفر را از سرتان بیرون کرده‌اید این پایگاه خبری تحلیلی تلاش خود را برای وسوسه کردن شما به کار بسته‌ است تا امسال را متفاوت شروع کنید، چون اعتقاد داریم سالی که نکوست از بهارش پیداست.

اگر به دنبال هیجان هستید و دوست دارید آدرنالین خونتان بالا بزند و یا اگر به دنبال آرامش مطلق هستید همراه ما باشید تا شما را به مقصدتان برسانیم.گچساران جمعیتی بالغ بر 124000 نفر و 4683 کیلومتر مربع مساحت دارد، این شهرستان از شمال به شهرستان چرام، از جنوب به شهرستان گناوه، از شرق و شمال‌شرقی به شهرستان ممسنی و از غرب به شهرستان بهبهان محدود می‌شود.

 آب وهوای مفرح،  طبیعت بکر، وجود جاذبه های گردشگری در بخش های طبیعی، تاریخی و مذهبی این شهرستان را به قطب اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است. این روزها دیار بام نفت ایران با طراوت طبیعت سرسبز، بهار زودروس،جوشش چشمه سارها، وجود رودخانه های خروشان،سدهای بزرگ با سواحل بی بدیل و جاذبه های تاریخی هزاران نفر از طبیعت دوستان را به خود جلب کرده است. 

حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری جنوب گچساران و بقاع متبرکه به ویژه امامزاده جعفر(ع) در 20 کیلومتری شرق این شهرستان تجلی خانه مهر الهی برای زائران این مکان های مذهبی است. 

دریاچه زیبای سدکوثر ، حلاوت ماهیگری آن و وجود زیرساخت های تفریحی در طلیعه بهار با طراوت بی مانند جان انسان را حیاتی دوباره می بخشد. دشتک دیل، دشت آبریگون با جنگل های بلوط، قلات گناوه، آبشار رودبال و روستای مارین ماسوله جنوب ایران با طبیعت دل انگیز و جان بخش بهاری چون بهشتی جاودان یادآور شکوه عظمت الهی است

مناطق جنوب غربی شهرگچساران با مردمانی خون گرم و مهربان، جاذبه های تاریخی روستای مارین و وجود بقاع متبرکه و غذاهای محلی چون آش دوغ، مغزبنه و بادام، حلوای محلی نوید بخش روزهای شیرینی برای مهمانان نوروزی است. 

دشتک دیل و قلات گناوه با داشتن طبیعتی بسیار زیبا هر ساله در ایام نوروز هزاران نفر را به خود جذب می‌کنند و آن‌هایی که به این مکان‌ها سفر می‌کنند نمی‌توانند که از آن دل بکنند.

 

آبشار کیوان، پل خیری و محمدخان، چهارطاقی خیرآباد و گنبد لیشتر در شمال گچساران جلوه هایی از جاذبه های تاریخی این شهرستان است. شهرستان گچساران مکان‌های گردشگری و تفریحی بسیاری داردو این روزها هزاران دوستدار طبیعت با برپایی چادرهای رنگارنگ در تعطیلات نوروزی این مناطق را به عنوان مامن آرامش روح و جسم خود انتخاب کرده اند. 

گردشگری در پناه حرم بی بی حکیمه سلام الله علیها

سفرمان را از حرم مطهر بی بی حیکمه سلام الله علیها درگچساران آغاز می‌کنیم. استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از ۳۱ استان کشور است که در جنوب غربی ایران قرار دارد. بی بی حیکمه(س) یکی از مناطق گردشگری این استان است که به قطب گردشگری این منطقه نیز معروف است.

 مرقد و زیارتگاه امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل امام موسی‌بن‌کاظم(ع)در 80کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستانهای زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

جاذبه های گردشگری درسد کوثر

سد کوثر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گچساران همه ساله پذیرای گردشگران زیادی در ایام نوروز است. دریاچه زیبای سد کوثر قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاههای جنوب کشور تبدیل شود .

این دریاچه قابلیت قایق سواری که یکی از ورزشها وتفریحات سالم ومفرح وهمچنین قابلیت پرورش ماهی وماهیگیری را دارد . سد کوثر در 60 کیلومتری شمال غرب گچساران واقع شده است و گردشگران می‌تواننددر تعطیلات نوروزی سری به این منطقه زیبا بزنند. 

 

آبشار زیبای پلکانی کیوان

آبشار کیوان در ۲۸ کیلومتری غرب شهرستان گچساران ، جنوب دشت لیشتر و روستای هفت چشمه واقع شده که به عنوان یکی از مناطق تفریحی و گردشگری به حساب آمده و همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار گردشگران شهرستانهای کهگیلویه و بوراحمد و حومه را جوانان طالب تفریح و ورزش مفرح شنا به خود جلب می نماید.

دسترسی به این محل از طریق راه دسترسی به روستای هفت چشمه ممكن است كه البته بخشی از مسیر در حدود 4 کیلومتر پس از روستا خاكی است .

زیارتگاه امزاده جعفر علیه السلام

بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) درمجاورت جاده گچساران به بابامیدان در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر(ع)، ۲۰ کیلومتری شهرستان نفت خیز گچساران قرار گرفته است واین مکان علاوه برموقعیت ویژه استراتژیکی و اهمیت اقلیمی از جمله زیارتگاه‌های معتبر به شمارمی‌رود.

این مکان مقدس به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن در مسیر جاده گچساران به شیراز یکی از بهترین مکانهایی است که در طول شبانه روز زائران بسیاری دارد، شجره نامه امامزاده به استناد اعتقادات محلی از اولاد و احفاد حضرت امام موسی کاظم (ع) است و امامزاده دارای کرامات زیادی است و مردم آن سامان به آن اعتقاد دارند و گاه شبانه روز برای ادای حاجت در این مکان بیتوته می کنند

مارین،ماسوله جنوب ایران زمین

روستای مارین با داشتن آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی، مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران در تابستان و فصول گرم سال است که شرایط آب و هوایی، نوع معماری، بافت تاریخی و زیبای این روستا باعث شده تا مردم و گردشگران از آن بعنوان ماسوله دوم در جنوب یاد کنند.

مارین روستایی زیبا در 36 کیلومتری شمال شهر گچساران در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران در تابستان و فصل گرما است.بافت خانه های این روستا و نوع معماری آن طوری است که خانه های مختلف به هم اشراف دارند به طوری که حیات یک خانه می تواند مشرف به پشت بام خانه دیگری باشدو این بافت سبب شده تا گردشگران این روستا را به نام “ماسوله جنوب” بشناسند.

دیل روستایی به قدمت تاریخ

روستای دیل از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران است که با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۶ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۳۳ دقیقه عرض شمالی ، در ۲۷ کیلومتری شمال غربی گچساران و ۱۸۴ کیلومتری یاسوج قرار دارد .

روستاي ديل همجوار روستاهاي آرو ، مارين و آبريگون بوده و از طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي خيره كننده اي بهره مند است،این روستااز لحاظ بافت اجتماعـی از سه طایفـه بزرگ به نام جــلالی ،محمد باقـری و طایـفه مشایـخ تشکیل شده است ،شغـــل بیشتر مــردم این روستـا کشاورزی و باغبانی می باشد

از آثار تاریخی این روستا می توان اشاره کرد به آثاری چون گنبدان گبر در چرزو ،تنگ آسیاب ،تکیه ،قلعه برج ،ده بزرگ و قلعه شاه بهمن ، که از بین این آثار قلعه بهـمن وگنبــدان گبر قدمت بسیار زیادی دارد که قدمت گنبدان گبر و قلعه شاه بهمن به دوره ساسانیان در عصر رستم وسهراب بر می گردد .

پل خیرباد شاهکار معماری

کنار راه ارتباطی گچساران به دهدشت در50 کیلومتری شمال غرب این شهرستان پل عظیمی از دوره‌ اسلامی باقی‌مانده که به پل خیری و محمدخان معروف است این پل بر روی رودخانه خیرآباداحداث شده که احتمالاً در دوره اسلامی و پس از تخریب پل باشکوه دوره ساسانی که اکنون تنها بخش های کوچکی از پایه های آن باقی مانده، ساخته شده است.

روستای خیرآباد در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گچساران در مرز استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد و مشتمل بر چند روستا به نام‌های ،خیرآباد سفلی، خیرآباد ناصر ،خیرآباد مردان معصوم و پادوک است.مردم منطقه از نژاد لر بزرگ و متعلق به ایل بویر احمد گرمسیر هستند. رود خانه دائمی خیرآباد که از کوه خامی در ارتفاعات شمال گچساران سرچشمه می‌گیرد و از کنار این منطقه عبور می‌نماید، وجه تسمیه این روستاها می‌باشد.

این اثر در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است،زیر پل خیرآباد به هر سمت که بروید محل مناسبی برای ماهیگیری پیدا خواهید کرد.

چهارطاقی خیرآباد نماد تاریخ

در فاصله 50 کیلومتری از شهر گچساران به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یک کیلومتری شمال روستای ده‌وه و در مسیر راه شاهی آن دوران بنایی از دوره ساسانی در جانب چپ رودخانه خیرآباد برپاست.

چهارطاقی خیرآباد در ساحل رود خیرآباد و در کنار بازمانده‌های پل ساسانی خیرآباد قرار دارد؛ هر چهار پایه و چهارطاق این بنا سالم هستندو مصالح اصلی به‌کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است که در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ کرده‌است.

گفتنی است این بنا در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اثر تاریخی "گنبد لیشتر" میزبان مسافران نوروزی

در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان گچساران و در میانه راه قدیم گچساران – بهبهان بنایی از سده‌های ۷ و ۸ هجری برپا بوده که به گنبد لیشتر معروف شده و در ایام نوروز پذیرای مسافران نوروزی بسیاری است.

یکی از آثار تاریخی دیدنی گچساران که در ایام نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند، گنبد لیشتر در این شهرستان است.در فاصله 30 کیلومتری غرب شهرستان گچساران و در میانه راه قدیم گچساران – بهبهان، بنایی از سده‌های 7 و 8 هجری برپا بوده که به گنبد لیشتر معروف شده است.

این بنا که گنبدی پلکانی دارد، بر روی تپه‌ای مصنوعی احداث گردیده و سال 76 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

دوست عزیز اگه لااقل به نقشه شهرستان نگاه کنیدیکی از اماکن تاریخی کوه زیبای دژسلیمان هست که تو گزارش شما ازش یادنکردید!!!!

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها