نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. آذر 1395 - 19:48
مردمانی که به طبیعت هدیه می دهند؛
طرح جنگلانه در شلالدان باشت+تصاویر
چند وقتی است دوستداران طبیعت و محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند،در این ایام و در مناطق حفاظت شده گرد هم می‌آیند و بذر بلوط می‌کارند. آنهابر این باورند که این عرصه وسیع طبیعی بدون حضور و همکاری مردم قابل صیانت نیست پس اقدامات عملی خود را برای فرهنگ سازی در این زمینه آغاز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،استان چهار فصل كهگيلويه وبويراحمد يا به عبارتی پايتخت طبيعت ايران علی رغم وسعت كم (1درصد مساحت كشور) با سطحی معادل  1/7ميليون هكتار اعم از جنگل و مرتع يكی از بی نظير ترين جنگلهای كشور را بعد از جنگلهای شمال در حوزه زاگرس به خود اختصاص داده است.

این میزان 997 هزار و 100 هکتار را جنگل پوشانده است که برابر با 52/4 درصد خاک استان است و 724 هزار و 300 هکتار نیز مساحت مراتع را شامل می شود اين استان از نظر تنوع زيستی دارای  منابع طبيعی و حيات وحش منحصر به‌فردی است بطوريكه داراي بكرترين منابع آبی، چشمه‌های فراوان، آبشارهاوجنگل‌های متنوع است.

قريب به 8درصد از جنگلهای كشور، بيش از 20 درصد حوزه زاگرس و حدود 52 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشكيل داده كه اين مهم در نوع خود منحصر به فرد است. 80 درصد جنگلهای اين استان را درختان بلوط 15درصد بنه و بادام و 5 درصد را ساير گونه های جنگلی تشكيل می دهند.

متوسط سرانه جنگل در استان 1/7 هكتار است .درصد جنگلهای استان نسبت به مساحت آن بالاترين رقم را در سطح كشور ( 52/4%) به خود اختصاص داده است.بیشتر جنگل‌های استان را جنگلهای بلوط تشکیل می‌دهند که باید توجه ویژه‌ای به این جنگلها شود.

حال که از محاسن پزشکی میوه بلوط بگذریم، هر هکتار جنگل بلوط توانایی تصفیه بیش از ۲. ۵ تن ریزگرد را دارد.متأسفانه چند سالی است این سرمایه ارزشمند استان مورد تهدیدات مختلف قرار گرفته است؛ خطراتی از جمله آفات و امراض، خشکیدگی، ریزگرد‌ها و آتش سوزی‌های پی در پی جنگل‌های استان را ‌تهدید کرده است. 

در سال گذشته 75 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد رخ دادو  یک هزار و 296 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این  استان در آتش سوخت و مهم‌ترین علت بروز این آتش سوزی‌ها عامل انسانی بود.

چند وقتی است دوستداران طبیعت ومحیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد (سبزگامان)حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند. اعضای این انجمن در این ایام و در مناطق حفاظت شده گرد هم می‌آیند و بذر بلوط می‌کارند. دوستداران محیط زیست بر این باورند که این عرصه وسیع طبیعی بدون حضور و همکاری مردم قابل صیانت نیست پس اقدامات عملی خود را برای فرهنگ سازی در این زمینه شروع کرده‌اند.

آن‌ها امید دارند که این حرکت در میان لایه‌های ‌مردم ترویج پیدا کند و در بین تفریحات آخر هفته مردم جایی پیدا کند و حتی امیدوارند به عنوان یک سنت در بین زاگرس نشینان تبدیل شود. 

از همه دلسوزان طبیعت، گروه‌های زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و عامه مردم که زاگرس را با همه زیبایی‌هایش درک کرده‌اند، انتظار می‌رود به سهم خود در بسط و ترویج این فرهنگ نیک بکوشند.

این روز ها و همزمان با سراسر کشور انجمن سبزگامان و انجمن کوهنوردی گچساران طرح جنگلانه با کاشت دانه های بلوط را در منطقه شلالدون شهرستان باشت آغاز کرده اند.

گردنه زیبای شلالدون با جنگل های انبوه بلوط، بهار دلفریب در مسیر جاده شیراز-گچساران -اهواز به عنوان گردنه حیران جنوب در پنج کیلومتری شهر باشت به لحاظ طبیعت بکر و مفرح هرساله پذیرای هزاران مسافر است.
 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها