نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. فروردين 1396 - 20:31
ماسوله جنوب کشور را بیشتر بشناسید/
سفری به روستای مارین، بهشت زیبای جنوب ایران+تصاویر
منطقه سياحتی"مارين"اين بهشت زيبای جنوب در سايه سار ديواره های بلند خامی دور از چشم سوزان خورشيد بساط باغ هايش را به بركت چشمه ساران، روز به روز گسترده تر می كند طوری كه از پايين ده تا مرز جنگل های بلوط تا گلوگاه چشمه پيش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، روستای مارین در36کیلومتری شمال گچساران یکی از زیباترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد با چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی، همه ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.استقرار روستا در میان دره‌ای که پیرامون آن را ارتفاعاتی بلند دربرگرفته‌اند، چشم‌اندازهای بدیعی از تلفیق زندگی انسان و طبیعت پدید آورده است که این ارتفاعات جنگلی، در فصول بهار و تابستان تفرجگاه عمومی مردم روستا و گردشگران است.

روستای مارین با داشتن آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی، مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال است که شرایط آب و هوایی، نوع معماری، بافت تاریخی و زیبای این روستا باعث شده تا مردم و گردشگران از آن بعنوان ماسوله دوم در جنوب یاد کنند.

این روستا از شمال، به کوه دلی گنج و از شرق به کوه خامی و از جنوب غربی به کوه دیل محدود می‌شود، ارتفاع این روستا از سطح دریا 1080 متر است و آب و هوای مارین در فصول بهار و پاییز ملایم و مطبوع، در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد و خشک است ورودخانه بزرگ شاه بهرام از شمال شرقی این روستا عبور می‌کند.

بافت خانه های این روستا و نوع معماری آن طوری است که خانه های مختلف به هم اشراف دارند به طوری که حیات یک خانه می تواند مشرف به پشت بام خانه دیگری باشدو این بافت سبب شده تا گردشگران این روستا را به نام “ماسوله جنوب” بشناسند.

بقعه مبارکه امامزاده بی بی حمیده خاتون سلام الله علیها یکی از مهمترین بناهای این روستا است که پشتوانه معنوی مردم این دیار محسوب می شود و از نظر گردشگران نیز مکانی مقدس به لحاظ می آید. جوشش چشمه‌ های متعدد از دل زمین که خواص معدنی نیز دارند و همچنین وجود باغستانهای زیبا و انبوه گردشگاهی بکر در کنار روستای مارین ، چشم انداز شگرف را  در این نقطه از زمین بوجود آورده است.

این روستا دارای باغ ها و محصولات کشاورزی متعددی مانند انار، لیموشیرین، لیمو ترش ، انگور،انجیر، و هم چنین جنگل های متعدد بلوط، بادام و بَن می باشد، معروف‌ترین سوغات روستای مارین را صنایع دست بافت، انار، رب انار، دانه های خشک شده انار (معروف به “ناردون” یا “ناردُنگ”)، کره، ماست، روغن محلی، کشک ،دوغ محلی و مغز بَن تشکیل می‌دهد که در این بین تولید مغز بن فقط در انحصار مردم این روستاست.

درختان بلند چنار در كناردرختان انگور ، انجیر ، انار ، هلو ، زردآلو و خانه‌های زیبای پله كانی و قدیمی در شیبهای تند مناظر زیبایی را فراروی گردشگران و ایرانگردان خلق كرده است.  روستای مارین از نظر جغرافیایی به گونه ای است که هر گردشگری که به آن وارد شود یا باید وارد باغات مردم بشود یا درون منازل آنها و مکان سومی در کار نیست .

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است و راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان)، از 7 کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است. موقعیت سوق‌الجیشی روستای مارین، در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ آن شده است.

روستای مارین در شیب ملایم دره استقرار یافته است و بافت مسکونی متراکم دارد، واحدهای مسکونی در یک و یا دو طبقه ساخته شده‌اندوسقف مسطح، ایوان، پنجره‌های کوچک و دیوارهای قطور، ویژگی مشترک خانه‌های روستا است و دیوارها معمولاً به وسیله کاهگل اندود شده‌اند.

 اکثر خانه‌های روستا، معمولاً رو به جنوب ساخته شده و در ساخت آن‌ها از سنگ، خشت، گل، آجر و تیرهای چوبی استفاده شده است،کوچه‌های روستا، پهن و قابل دسترسی هستند، ولی به گونه ای نیستند که وسایط نقلیه به راحتی بتوانند در روستا تردد نمایند. خانه باغ‌های روستا، بر زیبایی فضای عمومی روستا افزوده است.

منطقه سياحتي"مارين"اين بهشت زيبای جنوب در سايه سار ديواره هاي بلند خامی دور از چشم سوزان خورشيد بساط باغ هايش را به بركت چشمه ساران، روز به روز گسترده تر مي كند طوری كه از پايين ده تا مرز جنگل های بلوط تا گلوگاه چشمه پيش رفته است.


جوانان روستای "مارين" با امكانات اوليه، استخرهای كوچكی در مسير آب ايجاد كرده اندوجوشش چشمه های آب گوارا از دل زمين، وجود باغ های انبوه و زيبا و مواهب طبيعی پرجاذبه، گردشگاه های بكری را در كنار روستای مارين گچساران به وجود آورده است.

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

فکر نکنم بذارن کسی بره اونجا

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها