نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. مرداد 1401 - 18:30
امام حسین علیه السلام متاثر از حادثه نیست بلکه او خود حادثه را تحت تاثیر قرار داده و آن را به مکتب تبدیل نموده است وهرگز ذره ای پا از مرز های اخلاقی و انسانی فراتر نمی گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید علی رضازاده، فعال فرهنگی گچساران در مطلبی در خصوص تاثیر واقعه عاشورا در سبک زندگی مردم نوشت:یکی از حوادث مهم و ماندگار که تاثیر عمیقی بر بسیاری از جوامع و به ویژه جامعه شیعی داشته و دارد؛حادثه کربلاست.رمز ماندگاری این حادثه تبدیل شدن آن به مکتب،آن هم به صورت دفعی است.

روند اساسی تبدیل این حادثه به مکتب پیش از اینکه یک روند تاریخی،ادواری و تدریجی باشد؛یک روند دفعی است که در همان متن حادثه پدیدار می گردد. به دیگر سخن نقش سخنوران، خطیبان، محققان و علما در این مکتب نقش تشریعی و تبلیغی است نه نقش تکوینی.

حادثه عاشورا خواص مکتبی خود را در بطن حادثه و تحت تاثیر شخصیت نورانی امام حسین(ع)نمایان می سازد و تاثیرات شگرفی بر سبک زندگی ما برجای می گذارد:

۱-ظلم ستیزی و عدم سازش با ستمگران و ترجیح مرگ باعزت بر زندگی با ذلت:

در شرایطی که عرصه بر حسین(ع)تنگ شده بود و راهی جز سازش با یزید فاسد و یا جهاد در راه خدا و شهید شدن نداشت؛امام جهاد و شهادت را برگزید تا برای همیشهٔ تاریخ ندای هیهات من الذله اش طنین انداز باشد.

۲- ترجیح ارزش های والای انسانی و اخلاقی بر پیروزی ظاهری به هر قیمتی:

باوجود اینکه در آن جنگ نابرابر به شدت نیازمند نیروی جنگی بود اما در شب عاشورا نسبت به امر تبیین و روشنگری اقدام نمود و برای یاران خود خطبه ای سوزناک، پرشور و سرشار از شعور خواند و در مطلع آن خطبه پروردگار را شکر نمودند که به ایشان کرامت نبوت و تعلیم قرآن و فهم دین داده است.آنگاه فرمودند: اینان با من کار دارند و من شما را در این شب تاریک آزاد می گذارم پس راه خود را پیش گیرید و جان خود را نجات دهید.

در طول تاریخ جنگی را سراغ نداریم که در آن شرایط سخت این گونه خطبه ها خوانده شود و فرماندهان معمولا تحت تاثیر شرایط جنگ مرزهای انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشته اند. امام حسین(ع)متاثر از حادثه نیست بلکه او خود حادثه را تحت تاثیر قرار داده است و آن را به مکتب تبدیل نموده است. او در متن حادثه ای دلخراش واقع است اما هرگز ذره ای پا از مرز های اخلاقی و انسانی فراتر نمی گذارد.

۳- دفاع از حریم دین با ایثار جان و مال و فرزند و عزیزترین افراد فامیل و دوستان:

حضور خانواده امام حسین(ع)در عرصه مبارزه با ظلم و فساد و ایجاد فضایی آکنده از احساس و عاطفه و اندوه در جاودانه شدن این حادثه تاثیر بسزایی داشته است.

۴- اجرای فریضه الهی حتی در سخت ترین شرایط:

امام حسین(ع)قبل از حرکت از مدینه تا لحظه شهادت جهاد تبیین را سرلوحه کار خود قرار دادند و جهت تنویر افکار عمومی و ارشاد و هدایت افراد از هیچ کوششی فروگذار نکردند و امر به معروف و نهی از منکر را هیچگاه ترک نکردند.

۵- حفظ ارتباط با خدا در همه اوقات شبانه روز لازم است و در لحظه خطر ضروری تر:

ارتباط با خدا و انجام فرایض دینی نماز بعنوان ستون دین  حتی در بحبوحه جنگ از جانب امام حسین(ع) این پیام را به جهانیان رساند که فریضه نماز در هیچ شرایطی تعطیل پذیر نیست.

۶.اگر هر کاری به موقع ضرورت و در وقت خودش انجام نگیرد ارزش آن به شدت کاهش پیدا میکند و برای انسان و جامعه اسلامی گران تمام می شود و این مهمترین درسی است  که از مکتب عاشورا می گیریم.

 بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵ هزار نفر به خونخواهی امام حسین علیه السلام کشته شدند ولی اصلا ارزش کار آن ۷۲ نفر را نداشت .

*گروه اوّل توابیّن بودند:

همان‌هایی که روز عاشورا سکوت کردند ، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند حدود۵۰۰۰ نفر .

گروه دوّم مردم مدینه بودند :

بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت :لشکری که به مدینه حمله کند، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال خواهد بود .

سـوّم قیام مختار بود:

که بعد از جنگ‌های فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گر چه قاتلان امام مظلوم علیه السلام را قصاص کرد .

مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهی شان نکردند  و نیز مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه یاری اش نکردند درحالی که همه بعدها به کمک امام رفتند ...«ولی دیر شده بود .»

امام سجاد علیه السلام هم استقبال خاصّی از این حرکت‌ها نمی‌کردند .«چون دیر شده بود .»

خیلی فرق است بین آن ۷۲ نفری که به موقع به یاری امام شان رفتند و دیگرانی که بعدا اقدام کردند بنابراین ما باید مراقب باشیم که از امام زمانه خودمان  نیزعقب نیفتیم .«الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ».هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید .

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها