نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. خرداد 1396 - 11:48
نکته قابل تامل همین جاست که بنزین معمولی که در پمپ بنزین های شهرستان گچساران عرضه می گردد به نظر می رسد کیفیت آن بسیار پایین است و عدد اکتانی زیر ۸۰ دارد که بر عملکرد ضعیف موتور خودرو و مصرف بالای سوخت آن تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یاسرفتحی-مدتهاست که دو موضوع ذهن بنده را به خودش مشغول کرده است اول اینکه چرا هیچ وقت ما هیچ عدد و رقمی از شاخص آلودگی شهرمان نشنیده ایم و دوم اینکه چرا در شهری مثل اصفهان که هوای آن به مراتب از گچساران پاکتر است باید بنزین یورو ۴ توزیع شود و در شهر ما دریغ از یک لیتر بنزین سوپر!!! خالی از لطف نیست اگر به این موضوع بپردازیم.

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی بنزین این عدد ۸۷ و در سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو بدان اشاره شده است.

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده‌ی آن در هنگام سوخت‌گیری امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود که توجه به این نکته در مورد خودروهای با اکتان بالا ضرورت بیشتری می‌یابد، زیرا اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می‌شود ولی اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می‌راند. نتیجه‌ی آن، فشار به مجموعه‌ی پیستون، شاتون، میل‌لنگ و سوپاپ‌هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

نکته مهم در خودروهای جدید و مخصوصا موتورهای با پایه گازسوز این است که آنها با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند، بنابراین وقتی شما به ماشین خودتان بنزین سوپر می‌زنید احساس شتاب بالاتر به سبب افزایش قدرت انفجاری و بهره‌وری بیشتر در عملکرد موتور را شاهد خواهید بود.

و اما عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان که دارای خاصیت ضد کوبشی برابر با بنزین مورد آزمایش در شرایط آزمون استاندارد باشد. به زبان ساده هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب، فشار و گرما مقاوم تر است. عدد اکتان بنزین معمولی ۸۵ تا ۸۷ و بنزین سوپر۹۳ تا ۹۵ است. وقتی می‌گوییم عدد اکتان بنزینی ۹۰ است یعنی کیفیت سوخت این بنزین با مخلوطی از۹۰درصد سوخت ایزواکتان و۱۰ درصد هپتان برابر است.

  اما نکته قابل تامل همین جاست که بنزین معمولی که در پمپ بنزین های شهرستان گچساران عرضه می گردد به نظر می رسد کیفیت آن بسیار پایین است و عدد اکتانی زیر ۸۰ دارد که بر عملکرد ضعیف موتور خودرو و مصرف بالای سوخت آن تاثیر بسزایی دارد و حال اینکه اتومبیلی که مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر است با مصرف چنین بنزین بی کیفیتی مصرف سوخت آن تا بیش از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم می رسد و تقریبا اکثر ما چنین تجربه ای را داریم و اگر به نمایندگی های خودرو یا تنظیم موتوری های شهرستان سری بزنیم گلایه اکثر شهروندان که خودروی صفر خریداری کرده اند از مصرف بسیار بالای این خودرو هاست و با یک حساب سرانگشتی میانگین مصرف روزانه بنزین شهرستان گچساران در سال حدود ۱۲۰ هزار لیتر است که با عرضه بنزین معمولی بی کیفیت بیش از سی درصد مصرف سوخت افزایش یافته است و روزانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان به طور میانگین از جیب مردم شهرستان گچساران خارج و به حساب پمپ بنزین ها وارد می شود که اگر بنزین یورو ۴ یا سوپر عرضه می شد به دلیل مصرف بهینه و استاندارد روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان از این رقم کم و در جیب همشهریان محترم می ماند که در سال رقمی حدود ۱۰ میلیارد تومان می شود. بله رقمی حدود ۱۰ میلیارد تومان!!! تعجب برانگیز ولی کاملا واقعی ست.

این فقط هزینه مصرف سوخت بی کیفیت و بنزین معمولی است. هزینه خسارت به موتور اتومبیل هایی که باید بنزین با عدد اکتان بالا بسوزانند که تقریبا شامل همه اتومبیل های دهه اخیر است ولی به دلیل نبود چنین بنزینی هم رقمی در همین حدود است و هزینه از بین رفتن محیط زیست و تنفس آلودگی بر اثر ناقص سوختن این بنزین در موتور خودروها و اثراتی که بر طبیعت و جسم ما می گذارد ده ها برابر این مبالغ است.

گاهی خیلی راحت از کنار این موضوعات می گذریم و دقت نمی کنیم که چه بلایی بر سر ما می آید وقتی شهروندان تهران و اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز شهروند درجه اول به حساب می آیند و به دلیل بهبود وضعیت هوای این شهرها بنزین یورو ۴ و سوپر در آنجا توزیع می شود و شهروندان شهرهایی مثل شهر دوگنبدان که به جرات می توان گفت یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است شهروند درجه چندم و حتی پالایشگاه اصفهان هم مدتیست که از همان سهم بسیار ناچیز بنزین سوپر ما را محروم کرده است و بنزین معمولی بی کیفیتی که قبلا از بندر ماهشهر تامین می شد الان از مخازن ذخیره شهر اهواز که بوسیله لوله انتقال بنزین پر می شوند و بسیار هم بنزین بی کیفیتی است بنزین شهرمان تامین می گردد و چه بسیار تاسف برانگیز است که حتی یک دستگاه و تابلوی هوشمند سنجش و اعلام میزان گرد و غبار و آلودگی هوا و ذرات معلق در میدان اصلی شهرمان نصب نیست تا حداقل کمکی که می شود کرد، این باشد که روزهایی که این تابلو میزان آلودگی را در محدوده هشدار نشان می دهد از منزل خارج نشویم جز برای کارهای ضروری.

  آنچه که از ارقام و آمار در بالا گفت با ضریب خطای کمی به واقعیت کاملا نزدیک است و نتیجه تحقیقات اینجانب به صورت کاملا علمی و کارشناسی می باشد که بسیار تاسف انگیز است و ابتدا می طلبد که نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در صدد رفع مشکل عدم عرضه بنزین سوپر و یورو۴ برآیند که قطعا با توجه به ضرر هنگفتی که به واسطه این موضوع به شهروندان و محیط زیست وارد می آید قطعا ایشان چاره اندیشی خواهند کرد و شرکت پخش و پالایش با نظارت مستمر بر کیفیت بنزین از عرضه بنزین بی کیفیت جلوگیری نماید ( البته به دلیل پاره ای ملاحظات از جمله زیر نظر یک وزارتخانه بودن پالایشگاه و شرکت پخش چنین امکانی تقریبا ممکن نیست) و اما موضوع دوم انتظار می رود مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری شهرستان گچساران با راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در چند نقطه از شهر به سلامت شهروندان کمک کرده و باعث آگاهی بخشی به مردم عزیز شهرستان گچساران بشوند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها