نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. اسفند 1402 - 13:27
محصولی از اراضی حاصلخیز گچساران؛
کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان
کاهو، تربچه، تره، شاهی، اسفناج، جعفری، لوبیا سبز، گشنیز، نخودفرنگی، مرزه، پیازچه و ریحان سبز و بنفش ازجمله محصولاتی است که سبزی‌کاران گچسارانی تولید می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شهرستان گچساران با داشتن زمین‌های حاصلخیز یکی از قطب‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در کشت سبزی‌های برگی و خوراکی به شمار می‌رود. هرچند سبزی‌کاری از شغل‌های رایج و قدیمی مردمان این دیار به شمار می‌رود که بسیاری از آن‌ها از این راه هم امرارمعاش می‌کنند.

 

کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان

 

سبزی‌کاری از گذشته‌های دور در بین خانواده‌های گچسارانی رسم بوده و آن‌ها بیشتر به‌منظور رفع نیاز‌های غذایی خود به این کار مبادرت می‌ورزیدند و امروزه بسیاری کشاورزان به‌ویژه در منطقه امامزاده جعفر، با کاشت سبزی‌های متنوع و انتقال آن به شهر برای فروش، درآمد کسب کرده و با این کار به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

البته سبزی گچساران يكی از محصولات سالم و باكيفيت است كه بسياری از شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار خواهان آن هستند، سبزی‌كاران دیار بام نفت ایران با زحمت زيادی اين محصول را تهيه می‌كنند و در اختيار مصرف‌کنندگان می‌گذارند، آن‌هم محصولی كه از طبيعت برمی‌آید و سفره‌های هم‌وطنان را سبز و سلامت می‌كند. 

 

کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان

 

کاهو، تربچه، تره، شاهی، اسفناج، جعفری، لوبیا سبز، گشنیز، نخودفرنگی، مرزه، پیازچه و ریحان سبز و بنفش ازجمله محصولاتی است که سبزی‌کاران گچسارانی تولید می‌کنند.

با این تفاسیر نیز یکی از راه‌های کاهش تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌جات و به‌ویژه مصرف کاهو و سالاد در هنگام افطار و سحر است. به گفته کارشناسان علم تغذیه کاهو بهترین سبزی بر سفره سحری است چراکه آب و فیبر زیادی دارد و از تشنگی و یبوست پیشگیری می‌کند. کاهو در وعده سحری در مقایسه با سایر سبزی‌ها از آب بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند از احساس تشنگی بکاهد.

 

کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان

 

کاهو در حدود 2500 سال پیش توسط ایرانیان باستان مصرف می‌شده  و همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است بااین‌حال برای کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود چراکه سرشار از ویتامین و آهن است.

متخصصان می‌گویند كه كاهو ویتامین‌های آ و ب و ث دارد و خون‌ساز است. این سبزی سرشار از املاح آهن، روی، منگنز، منیزیم، كلسیم، مس و سدیم است؛ بنابراین منگنز و روی از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می‌کنند و حتی برای آفتاب‌سوختگی مفید بوده و قرمزی ناشی از آن را در سطح پوست كاهش می‌دهد.

 

کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان

 

بسیاری از کارشناسان علوم تغذیه معتقدند که کاهو خاصیت خنک‌کننده دارد و تشنگی را برطرف می‌کند. پس افرادی که تشویش و نگرانی و دلهره دارند حتماً مصرف روزانه کاهو را در برنامه غذائی خود بگنجانند چراکه تحقیقات نشان داده کاهو مسکن اعصاب و جهت رفع خستگی و بی‌خوابی مفید است.

کاهو فشارخون را تنظیم می‌کند و خوردن مرتب آن از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سكته جلوگیری می‌كند کاهو در درمان یبوست مؤثر است و اشتها را تحریک می‌کند.

 

کاهو؛ سبزی مخصوص سفره رمضان

 

به گفته کارشناسان علوم تغذیه بهترين سبزی که می‌توان به‌عنوان سالاد در سحر مصرف کرد، کاهو است. اين سبزی در مقايسه با ساير سبزی‌ها از آب بيشتری برخوردار است و به همين دليل می‌تواند از احساس تشنگی در طول روز بکاهد. همچنين فيبر بالای کاهو مانع ابتلای روزه‌داران به يبوست مي‌شود.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها