نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. اسفند 1392 - 20:57
در پی غفلت مسئولان میراث فرهنگی، اولین حسینیه استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان لنده در وضعیت نامناسبی به سر می برد.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از خبر لنده ،شهرستان لنده به واسطه مذهبی بودن و با قدمت زیاد و بافت تاریخی که دارد همواره جزء اولین ها بوده است به طوری که ساخت اولین حسینه استان کهگیلویه و بویراحمد با قدمتی بالای 200 سال را در کارنامه مذهبی خود دارد.

 

این شهرستان دارای افتخارات زیادی است که اولین مدرسه استان در این شهر ساخته شد و اولین شناسنامه استان نیز در این شهرستان صادر شده است.

 

قدمت تاریخی گروه تعزیه آن به بیش از 114سال بوده که در کنار مسجد جامع و تاریخی صاحب الزمان (عج) با قدمتی بالای 150سال مشغول فعالیت است.

 

 

این حرف ها تنها مقدمه ای بود بر سابقه تاریخی شهرستان لنده و بافت تاریخی آن که متاسفانه در پی بی توجهی و غفلت مسئولان میراث فرهنگی و برخی دستگاه های اجرایی هر روز شاهد حفاری های غیره مجاز و تخریب و تعرض به ابنیه تاریخی در این شهرستان هستیم.

 

 

 

 

تعرض و تخریب بخش هایی از حسینه تاریخی حضرت سیدالشهداء با سابقه تاریخی بالای 200سال از مهمترین اقداماتی است که در چندسال اخیر در سایه سکوت مسئولان میراث فرهنگی صورت گرفت.

 

 

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید برای گذر کانال آب راه بخش اعظمی از این حسینه و قلعه تاریخی توسط شهرداری در سال های گذشته تخریب شده است و بخشی دیگر نیز توسط همسایگان این ابنه تاریخی مورد هجوم واقع شده و خود حسینه نیز به دلیل عدم مرمت اساسی توسط میراث فرهنگی در حال تخریب است.

 

 

 

متاسفانه به دلیل تعرض بخش اعظمی از حیاط حسینه تصرف شده است که علی رغم پیگیری های مسئولین نگهداری حسینه راه به جایی نبرده و تعرض صورت گرفته حیاط حسینه به سه متر رسیده و حیاط آن را تنگ و باریک کرده است.

 

 

 

گچ بری و شیوه گچ کاری داخل حسینه نشان از سابقه تاریخی این حسینه دارد که به قول استاد خلیفه عباسی از پیرغلامان برجسته استانی و کشوری در زمان های قدیم حدود 60الی 70 سال قبل که وی به خاطر دارد این حسینه محل عزاداری حضرت اباعبدالحسین (ع) بوده است و آقا شیخ یدالله نامی که همه بزرگان شهر لنده وی را کاملا می شناسند و از اهالی شهرستان بهبهان بود در ماه های صفر و محرم  و رمضان در این محل به خواندن ادعیه های مذهبی ،قرائت قرآن ، روضه و مقتل خوانی می پرداخت .

 

 

 

به علت خطر تخریب این بنای تاریخی و ارزشی دوسال پیش جمعی از جوانان مومن و مذهبی شهر لنده طی اقدامی خود جوش حفظ این بنای تاریخی را یک وظیفه شرعی دانستند و مرمت و بازسازی آن را به عهده گرفتند. آن ها با تهیه مبالغی و تهیه مصالح اقدام به مرمت و بازسازی این حسینه کردند که  جای تقدیر وتشکر دارد.

حال این حسینه بعلت سابقه تاریخی که دارد نیازمند و چشم انتظارمسئولان میراث فرهنگی برای  مرمت و بازسازی کاملا تخصصی و حفظ حقوق مادی و معنوی و ثبت ملی آن می باشد که امیدواریم قبل از اینکه دامنه تعرض بر این حسینه تنگ تر شود اقدامی حقوقی در این رابطه انجام شود تا میراث ماندگار اجداد و نیکان ما بی وارث بر جای نمانند و مورد هجمه سودجویان واقع نشوند.

گفتنی است مدت 2سال است که نمایندگی اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنده مشغول به فعالیت شده است اما به دلایلی مدت 6 ماه است که فاقد رئیس بوده و تنها با 2 نگهبان و زیر نظر شهرستان کهگیلویه اداره می شود.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت