نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. دى 1402 - 14:13
سنگ کیسه صفرا در حالت عادی شاید مشکل ساز و آزار دهنده نباشد اما در صورت پیشروی ممکن است سبب بروز درد و مشکلات متعددی در بدن شود؛ از این رو برخی از مهمترین دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا، علائم و همچنین روش های پیشگیری را به طور کامل در این مقاله مطرح کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،  چرا کیسه صفرا سنگ میاره؟

چرا کیسه صفرا سنگ میاره

سنگ‌های صفراوی یا به عبارت دیگر، سنگ کیسه صفرا، از اجزاء کوچک کلسترول ساخته شده و در داخل کیسه صفرا شکل می‌گیرند. این سنگ‌ها از نوع کلسیم کربنات هستند و به شکل کریستال کوچکی ظاهر می‌شوند، به طور کلی بدون ایجاد هیچ علامت یا نشانی در بدن وجود دارند و به درمان خاصی نیازی ندارند. اگرچه در بیشتر موارد به سلامتی آسیبی نمی‌زنند، اما در صورتی که اندازه آنها به حدی بزرگ شود که در مجرای صفراوی گیر کند، ممکن است منجر به درد و التهاب شود. همچنین، اگر این سنگ به مجرای روده‌ها نیز منتقل شود، در نهایت ممکن است باعث انسداد روده، درد شکمی و عوارض دیگر گوارشی گردد. بنابراین، مراقبت و پیگیری دقیق تر این وضعیت برای جلوگیری از مشکلات جدی در دستگاه گوارش ضروری است. اما سوال مهم این است که چرا کیسه صفرا سنگ میاره و چه عواملی سبب این مشکل می شوند؟

با توجه به اینکه اگر سنگ صفرا پیشرفت کند، در نهایت احتمال بوجود آمدن بیماری ها نیز بیشتر می شود، از این رو در ادامه به بررسی عوامل ایجاد و برخی از روش های درمان آن می پردازیم. علاوه براین در بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا نیز می توانید نوشیدنی های طبیعی و سالم را برای درمان این بیماری امتحان کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را در بدن ببینید.

عوامل تشکیل سنگ کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا، اغلب به عوامل ژنتیکی و محیطی مرتبط است و ناشی از عدم تعادل در ترکیب شیمیایی صفرا در داخل کیسه صفرا می باشد؛ که در نتیجه، سنگ‌های صفراوی شکل می‌گیرند. همچنین در اکثر موارد، افزایش سطح کلسترول در صفرا منجر به تجمع کلسترول اضافی به شکل سنگ در داخل کیسه صفرا می شود.

عوامل متعدد و مهم دیگری که در تشکیل سنگ ‌های صفراوی نقش دارند به شرح زیر است:

بالا رفتن سطح بیلی‌روبین در صفرا

زمانی که سلول ‌های صفرا کمتر از حجم مورد نیاز صفرا ترشح می‌کنند و سطح کلسترول بالا باشد، در نهایت کلسترول به شکل سنگ در کیسه صفرا شکل می گیرد.

مصرف غذاهای پرچرب

غذاهای با بالاترین میزان چربی و کلسترول، باعث افزایش سطح کلسترول و در نتیجه تشکیل سنگ صفراوی می ‌شوند.

عوامل ژنتیکی

یکی از عوامل پرتکرار ژنتیک است که برخی افراد بدون دلیل خاصی به دلیل اثرات ژنتیکی، با این بیماری در چالش هستند.

مصرف برخی داروها

برخی داروها مانند قرص ‌های ضدبارداری، هورمون ‌های جنسی و قرص ‌های کاهش وزن نیز در تشکیل سنگ تاثیرگذار است.

افزایش سن

بالا رفتن سن نیز خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد.

بیماری‌های مرتبط با کبد

برخی از بیماری‌ های کبد همچون سیروز و انسداد راه‌های صفراوی نیز ممکن است منجر به تشکیل سنگ‌ های صفراوی شود.

علامت های تشکیل سنگ کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا، یک اتفاق پیچیده است که به عوامل ژنتیکی و محیطی بازمی‌گردد. تعادل ناکافی در ترکیب شیمیایی صفرا، افزایش نامناسب کلسترول در صفرا و... موجب تشکیل سنگ ‌های صفراوی می ‌شود.

گرچه بسیاری از افراد دچار سنگ کیسه صفرا بدون علائم مشخص می‌ شوند، اما در صورت گیرکردن سنگ در مجرای کیسه صفرا، درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم ایجاد می ‌شود. این نوع درد که به نام قولنج صفراوی نیز شناخته می شود، ممکن است 1 تا 5 ساعت طول بکشد.

علاوه بر درد شکم، علائم دیگری که ممکن است با سنگ ‌های صفراوی همراه باشند عبارتند از:

  1. درد شدید در ناحیه بالای شکم، به ویژه در سمت راست‌بالای شکم، زیر دهانه پایین قفسه سینه و برخی اوقات نیز در ناحیه بین شانه‌ها و شانه چپ ظاهر می شود.

  2. تهوع و استفراغ، به خصوص بعد از وعده‌های غذایی دارای چربی بالا.

  3. درد در ناحیه پایینی سینه و سوزش.

  4. افزایش دمای بدن و تب ناشی از عفونت و التهاب کیسه صفرا.

  5. تغییر رنگ پوست و چشم به رنگ زرد که در صورت انسداد راه ‌های صفراوی این حالت اتفاق می افتد.

  6. احساس نفس تنگی که ناشی از ورود سنگ به ریه‌ها است.

در در صورت تجربه هرکدام از این علائم، توصیه می‌شود فوراً به پزشک مراجعه کرده و پس از تشخیص دقیق، درمان مناسب را دریافت کنید؛ علاوه براین در ستاره یاب می توانید مطالب و مقالات متعددی در زمینه پیشگیری از بیماری های مختلف و علائم بروز هریک را مطالعه کنید و در نهایت برای درمان بهترین روش ها را انتخاب کنید.

روش‌های پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

اگرچه امکان جلوگیری کامل از بروز سنگ کیسه صفرا وجود ندارد، اما برخی رفتارها و کارها می ‌تواند خطرات ابتلا به این مشکل را به‌شدت کاهش دهد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین روش های پیشگیری از سنگ کیسه صفرا می پردازیم:

  • اهمیت مصرف وعده ‌های غذایی به صورت منظم به عنوان یکی از اقدامات مهم در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا بیان شده است. کم‌غذاخوردن و مدت طولانی تحمل گرسنگی در طول روز نیز باعث افزایش خطر ابتلا به این مشکل می‌شود.

  • در جهت کاهش وزن، مهم است که به آرامی و با انجام ورزش‌های مناسب به تدریج وزن خود را کم کنید، از رژیم ‌های سخت خودداری کنید و به جای آنها به گزینه ‌های سالم را جایگزین کنید تا خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا به حداقل برسد.

  • پرهیز از مصرف غذاهای چرب نیز به عنوان یک مرحله اساسی در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا تلقی می‌شود. همچنین انتخاب لبنیات با چربی کمتر و مصرف روغن‌ های گیاهی نسبت به روغن ‌های حیوانی، نیز اقدامات مفیدی در این راستا هستند. همچنین بهتر است از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک برای پخت و پز استفاده کنید، به عنوان مثال انتخاب بهترین برنج ایرانی در مقایسه با برنج های نامعتبر قطعا گزینه بهتری برای پیشگیری از هرگونه بیماری ها بخصوص تشکیل سنگ صفرا می باشد.

  • افزایش مصرف سبزیجات و فیبر نیز از جمله روش های پرکاربرد و موثر در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا است.

  • یکی دیگر از مواردی که نه تنها از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند، بلکه به صورت کلی سلامتی بدن را بالا می برد؛ پرهیز از مصرف غذاهای سرخ ‌شده و به جای آن اضافه کردن غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار به رژیم غذایی است.

کلام آخر

سنگ کیسه صفرا در حالت عادی شاید مشکل ساز و آزار دهنده نباشد اما همانطور که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم در صورت پیشروی ممکن است سبب بروز درد و مشکلات متعددی در بدن شود؛ از این رو برخی از مهمترین دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا، علائم و همچنین روش های پیشگیری به صورت کامل بررسی شد تا در صورتی که با چنین علائمی در بدن مواجه شدید به سرعت به سراغ درمان بروید.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها