نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1402 - 14:28
نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: رمز اقتدار نظام اسلامی در برابر نظام سلطه، پیروی از مکتب عاشورا و مقاومت و ایستادگی در برابر یزید زمانه یعنی آمریکای جهان خوار و قدرت‌های مستکبر است..

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، اورنگ نارکی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص ضرورت تبیین ابعاد مکتب عاشورا گفت: ببینید کربلا، سرزمینی است که در آن توحید و فرهنگ توحیدی تبلور یافت و نکته اینکه تقابل فرهنگ عاشورا بافرهنگ بنی‌امیه، تقابل دو فرهنگ توحیدی و اموی است، بنابراین عاشورا فرهنگ و مکتبی است که مسیر کمال و سعادت بشریت را ترسیم و تضمین کرده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه فرهنگ عاشورا ریشه در واقعه غدیر خم دارد و در تقابل بافرهنگ امویان است که ریشه در ماجرای سقیفه بنی ساعده دارد. عاشورا صرفاً یک فرهنگ نیست بلکه نتیجه عملی تربیت حسینی را در سرزمین کربلا ارائه می‌دهد که فرهنگ‌ها و مکاتب دیگر را به رقابت می‌خواند.

نویسنده گچسارانی ادامه داد: مکتب عاشورا علاوه بر چهره‌ها و زوایای مختلفی که دارد به جهان معجزه‌ای فرهنگی نشان داده است که مهم‌ترین درس عاشورا آزادگی، مبارزه با ظلم و ستم و بی‌عدالتی و دفاع از حق همه مظلومان عالم است اما فرهنگ بنی‌امیه از انسان، شیطان می‌سازد و انسان‌ها در این فرهنگ به حضیض ذلت می‌رسند.

کارگردان تئاتر گفت: در مکتب عاشورا، شور و قیام باهدفی مشخص وجود دارد كه حریت و دستیابی به سعادت حقیقی برای انسان‌ها را به ارمغان می‌آورد نکته دیگر آموزه‌های مکتب عاشورا خواهد بود که شامل عبرت‌های صحیح ازجمله شجاعت، ادب، مقاومت، صلح، بخشیدن، ایثار و عدم پذیرش ذلت است.

نارکی در ادامه اظهار کرد: باید توجه کرد که قیام سیدالشهدا علیه‌السلام تنها منحصر به شیعیان نیست بلکه برای تمام آزادی خواهان دنیا و همه ادیان، مكاتب و مذاهب توحیدی و حتی غیرتوحیدی عبرت به شمار می‌رود، امروز نه‌فقط در ایران اسلامی و منطقه خاورمیانه كه در همه كشورهای جهان، مسئله قیام عاشورا را به‌وضوح می‌بینیم و در این راستا شاهد راه‌اندازی بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری در غرب هستیم.

نویسنده گچسارانی ادامه داد: بنابراین مکتب عاشورا هرروز گسترده‌تر می‌شود که نمونه بارز آن اجتماع چند ده‌میلیونی مردمانی از سراسر جهان در مراسم اربعین حسینی است و علت این موضوع آن است كه پیام مكتب امام حسین علیه‌السلام یک پیام الهی و حقیقی است و انسان‌هایی که خالصانه در این مسیر طی طرق می‌کنند بدون شک معنویت لازم را کسب می‌کنند.

وی در پایان هم تصریح کرد: امروز باگذشت 1400 سال از واقعه کربلا، عزت خواهی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هرساله بیشتر می‌شود، انقلاب اسلامی ایران نیز با پیروی از مکتب عاشورا شکل گرفت و امروز نیز رمز اقتدار نظام اسلامی در برابر نظام سلطه، پیروی از مکتب عاشورا و مقاومت و ایستادگی در برابر یزید زمانه یعنی آمریکای جهان خوار و قدرت‌های مستکبر است.

 

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت