نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. مهر 1401 - 12:04
تابستان و پاييز فصل تمشک های وحشی(تیتره) در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است که جمع آوری اين محصول و تبديل آن به مربا و شربت مورد توجه مردمان این دیارکهن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،تمشک،ميوه ای شبيه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد يا سرخ مايل به سياه پیدا می شود وقتی نیمه رسیده باشد ترش مزه است و بعد از سیاه شدن شیرین می شود که به صورت خام يا پخته، شربت، كمپوت و ... مصرف می شود.

 تمشک درختچه‌ای از تیره گل سرخیان بوده که به حالت وحشی در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد فراوان دیده شده که با ساقه‌های تیغ‌دار که در کنار جاده‌ها ،رودخانه ها،مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید که در این استان هم با نام بومی" تیتره" معروف است.

برگ‌های بوته‌های "تیتره" متفاوت و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه‌های اره‌ای است، گل های آن به رنگ‌های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه‌های مرداد پدیدار می‌شود و تا مهر دوام می‌آورد.

تمشک(تیتره) ميوه فصلی در کهگیلویه و بویراحمد است در حالی که با خوردن يک فنجان تمشک می‌توان يک چهارم نياز ميوه روزانه خود را تامين کرد،تمشک حاوی موادی نظير سديم، پتاسيم، ويتامين C و اسيد فوليک بسيار بالايی است و شربت اين ميوه در هنگام گرما خستگی را از تن می‌زدايد و نشاط را به انسان بر می‌گرداند و علاوه بر میوه آن گل و برگ‌های آن نیز دارای خواص دارویی فراوانی هستند.

اگرچه تحقیقات نشان داده است که خوردن تمشک پیری را به تأخیر انداخته و به جلوگیری از روند پیر شدن سلول‌ها کمک می‌کند و همچنین عملکرد بدن و مغز را بهبود می‌بخشد. ‫ضدعفونی کننده بدن بوده، اوره و فشارخون را نیز کاهش می‌دهد.

تمشک خون را تصفیه می‌کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند هم بسیار مفید است، یبوست مزاج را معالجه می‌کند. برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک است ،خون را قلیائی می‌کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

تمشک، عرق‌آور بوده لذا بهترین زهکش سوراخ‌های پوست است، برای معالجه کک و مک، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازکی از تمشک به مدت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک صورت از بین برود.

با این وجود نیز شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک مفید است. هرچند شربت تمشک، مخلوط با آب برای رفع تب مفید است. تخم و دانه‌ای که در تمشک وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی‌شود، ولی وقتی خورده شود در معالجه یبوست و خشکی مزاج به طور طبیعی بسیار مؤثر است و سبب می‌شود که یبوست به کلی رفع شود.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها