نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. دى 1400 - 10:22
فعال سیاسی و فرهنگی گچساران گفت:شاخصه مهم "حاج قاسم سلیمانی"ولایت پذیری و ولایت دوستی بودو اما وظیفه اصلی دستگاه دیپلماسی، حفظ ارزش ها، اعتبار، حریم و اقتدار نظام اسلامی در روابط با سایر ملل خواهدبود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محمد علی نژاد، فعال سیاسی و فرهنگی گچساران در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی ؛در خصوص لزوم توجه به شاخصه های مکتب شهید "حاج قاسم سلیمانی"درجامعه گفت:ابتدا  باید به این موضوع توجه کنیم که چه راه و روشی در زندگی این سردار سرافراز اسلام وجود دارد که این همه عزت آفرین است،در بخشی از آیه 69 سوره مبارکه عنکبوت می خوانیم «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم.

 

وی افزود:بنابراین تلاش و مجاهدت برای خداوند در هر مسئله ای وجود دارد، در نیت عمل و شیوه انجام آن که به حسن فعلی و حسن فاعلی معروف است، فرقی ندارد که در چه شغل و کسوت و یا منصبی باشیم، مهم این است که کار های ما از این دو حسن برخوردار باشد یعنی برای رضای خداوند باشد.

 

علی نژاد ادامه داد:شهید سلیمانی همان راهی را برگزید که خداوند از آن به عنوان رسالت بندگان صالح و پیامبران خود یاد کرده است،«...أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»،می فرماید که ما پیامبران را برای تلاوت آیاتمان و آموزش  حکمت الهی و تزکیه ی شما برایتان فرستادیم.

 

فعال سیاسی گچساران تصریح کرد:فرموده اید مکتب، بله راه  شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، راهی بود که از مکتب خدایی می گذشت، راهی بود که در ادامه راه پیامبر خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام قرار داشت. مدرسه درس آموز حاج قاسم همان مکتبی است که رسالت پیامبران بود و هدفی جز هدایت و نجات انسان ها و بندگان خداوند ندارد.

 

وی افزود:البته در رفتار حاج قاسم سلیمانی می دیدیم که ایشان حتی در سخت ترین لحظات در میدان نبرد هم تعلیم و تزکیه  داشتند به گونه ای که در یک مثال کوچک ایشان به برادران جبهه مقاومت گفته بودند که مواظب باشید خدایی نکرده گلوله ای از اسلحه های شما شلیک نشود که به خانه کسی به اشتباه برخورد کند و یا در خوشحالی های پس از فتح فرمودند که با صدای شلیک گلوله های خود به آسمان برای خوشحالی ممکن است مزاحمتی برای آرامش ساکنان ایجاد شود که اینها حق الناس است.

 

فعال فرهنگی گچساران درادامه گفت: اما چه می شود که یک انسان به این مرتبه از تقرب الی الله میرسد؟،وقتی که تفکر  انسان، رفتار و کردار و همه  وجود او برای خداوند باشد نتیجه ای جز این نخواهد داشت. رهبری عزیزمان در مجاهدت هایی که از قدیم تا به حال برای اسلام و مسلمین نموده اند، وجود یارانی ثابت قدم و با انگیزه  الهی همانند حاج قاسم را در کنار خود داشتند و اینگونه بود که ایشان به شناخت کامل از مشی و روش و تفکر این شهید الهی، از ایشان به عنوان مکتب درس آموز برای انسانها یاد می کنند.

 

علی نژاد بیان کرد:بنابراین حقا که زندگی نامه، آموزه ها و تفکر این شهید بزرگوار مدرسه ای است که در آن بهترین روش ها و فنون برای اعتلای انسان وجود دارد. هرچندحاج قاسم سلیمانی در ادوار مختلف زندگی خود جهاد در راه خداوند را منشا سعادت و نجات خود قرار داده بود که در بخش هایی از سخنان و وصیت های او هم به همه  این موارد اشاره شده است چرا که او خود را نمی دید و هر چه بود و هر چه داشت از ذات قدسی پروردگار می دانست.

 

وی افزود:مقدمه رسیدن به تقرب الهی نادیده گرفتن خود و پا گذاشتن بر وجود ناچیز خودمان است، اینکه انسان خود را در برابر عظمت خداوند ناچیز بداند و تمام اعمال و افعالش برای رسیدن به رضایت و تقرب صاحب حقیقی خود یعنی خدای متعال باشد. پایه ها و ارکان در این مکتب همان اصول اصلی و اساسی دین مبین اسلام هستند که کامل ترین راه و اصول در جهت هدایت خلق الله است. در مکتب شهید سلیمانی، اعتقاد به وحدانیت خداوند در همه ابعاد و در خلقت، مالکیت، ولایت و ربوبیت هست که اجازه نمی دهد انسان خود را به هیچکس غیر خدا بسپارد.

 

فعال سیاسی گچساران  درادامه اظهارکرد:رعایت عدالت و برابری در همه سخنان ایشان و تصمیماتی که برای جبهه مقاومت می گرفتند سر لوحه بود. ایشان حق زندگی و بندگی آزادانه برای خداوند را از اهم واجبات برای هر انسانی می دانستند که در مناطق اسلامی اشغالی توسط پیروان تفکرات ضد اسلامی غصب شده بودو اینها بود که ایشان را برای برقراری امنیت و آزادی و جهاد در این راه تشویق و ترغیب می کرد و در واقع چیزی که باعث حرکت فی سبیل الله او و یارانش بود، همان تفکر خداوندی و اصول اساسی دین اسلام بود که خود را موظف به اجرای آنها می دانستند و مهم ترین رکن این مکتب همین تفکر و نوع نگاه بود.

 

علی نژاد تصریح کرد:با این وجود نیز لازمه ترویج یک مکتب و درس خدامحور، ابتدا علم و اطلاع کافی از ارکان و محتوای آن است، هر ایرانی و هر مسلمانی که دغدغه رسیدن به جامعه ای صالح را داشته باشد و بخواهد جامعه را تبدیل به فضایی امن برای رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی و امامین انقلاب و فراهم شدن هر چه سریع تر امر ظهور نماید، باید از خود شروع کند، ما باید از عملکرد و گفتار حاج قاسم سلیمانی ها درس بگیریم و سعی کنیم که شبیه این عباد صالح خداوند باشیم.

 

وی افزود:با دسترسی از روش های گوناگون از جمله کتب اخلاقی و اسلامی، زندگی نامه ها و وصیت نامه های شهدا یا وظیفه ای که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین امکانات و بخش های ارتباطی و بصیرت افزایی کشور به عهده دارد می توان این مکتب را ترویج داد.

 

فعال فرهنگی گچساران افزود:امروزه هدف اصلی دشمنان مسلمانان جهان و بخصوص دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی که در راس آنها آمریکا و صهیونیسم جهانی وجود دارد، ایجاد انحرافات اعتقادی و معنوی به خصوص با تمرکز بسیار بر روی نسل های نو پا و نوجوانان و جوانان پاک سرشت ما هستند و با تجهیزات و امکاناتی که برای حاکمیت بر فضای مجازی در اختیار دارند، این اهداف سخیف خود را دنبال می کنند.

 

وی افزود:بنابراین بیشترین تاثیر را در جامعه اسلامی می توانند بر نوجوانانی بگذارند که شخصیت آنها در مدارس و مهد کودک ها در حال شکل گیری است، پس همه ما موظفیم که در جامعه با تربیت مربیان، معلمان برای مدارس، تربیت روحانیون معزز اسلامی و عالمان دینی برای تبلیغ اصول اساسی انقلاب اسلامی و ارکان دین اسلام مکتب شهدا در مجالس و محافل و همچنین تربیت مداحان برای برگزاری باشکوه تجمعات هیئتی اسلامی و ضد استکباری سپری در مقابل آماج حملات نرم دشمن ایجاد کنیم و با بصیرت افزایی و امر به معروف و نهی از منکر در راستای نیل به اهداف جمهوری اسلامی و مکتب شهدا به پیش برویم.

 

علی نژاد تصریح کرد:باید توجه کرد که شهدا هرگز از بین نرفته اند و همچنان در میان ما هستند. تاثیر شهداء هرگز با شهادتشان و ریخته شدن خونشان از میان نمی رود بلکه خون و راه شهدا همانند خونی هستند که بر پیکره وجودی جامعه وارد میشوند و آنها را در مسیر تفکری که شهدا در آن قرار داشتند، قرار می دهند. رسول گرامی اسلام فرمودند:«ما مِنْ قَطْرَةٍ احَبُّ الَی اللَّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فی سَبیلِ اللَّهِ.»هیچ قطره ‏ای در مقیاس حقیقت و در نزد خدا از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود بهتر نیست.

 

فعال سیاسی گچساران افزود:پس مکتب شهداء و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، بیشترین تاثیر را پس از شهادتش بر جوامع اسلامی و انسانهای آگاه و بصیر خواهد گذاشت و در برابر هر قطره از خون این شهدا میلیون ها قاسم سلیمانی و انسان هایی که سلیمانی وار در راه خدا مجاهدت می کنند تربیت خواهد شد و این برکتی است که خون این شهداء برای اسلام دارد کما اینکه حاج قاسم و شهدای دیگر عظیم الشان اسلام هر کدام تربیت یافتگان مکتب ائمه اطهارعلیهم السلام و شهدای اسلام از صدر اسلام تا کنون بوده اند ومطمئنا به برکت خون این شهدا در جوامع آزادی خواه و بیدار هم مردم راه این شهدا را برای غلبه بر ظلم بیداد گران ادامه خواهند داد.

 

فعال فرهنگی گچساران در ادامه نیز گفت:اما وظیفه اصلی دستگاه دیپلماسی، حفظ ارزش ها، اعتبار، حریم و اقتدار نظام اسلامی در روابط با سایر ملل خواهد بود، در مواقعی که کشور های اسلامی اشغالی و درگیر جنگ با نظام سلطه بودند، بهترین تصمیمات برای غلبه بر سلطه گران توسط این شهید عزیز و با هدایات امن رهبری معظم انقلاب اسلامی آقای خامنه ای عزیز اخذ می شد.

 

وی افزود: از شاخصه های حاج قاسم سلیمانی ولایت پذیری و ولایت دوستی بود. او در تمام تصمیماتش لبیک گویان به ندای ولی امر مسلمین جهان بود، دستگاه دیپلماسی زمانی می تواند آنطور که شایسته و بایسته نظام اسلامی است با سایر ملل و جوامع مذاکره کند که ولایت پذیری کاملی داشته باشد چرا که در طول تاریخ تا به حال هرگاه که مسلمانان در تصمیم گیری های خود گوش به فرمان ولی و امام جامعه نبوده اند، با نفاق و شکست مواجهه شده اند.

 

علی نژاد تصریح کرد:سیاستمداران در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید هر آنچه را که در راستای حفظ منافع مسلمانان و ایران اسلامی است با جان و دل پیگیر باشند منتها در مواقع حساس و مواقع لزوم از هدایات ایمن رهبری معظم انقلاب اسلامی استفاده و در همه حالات گوش به فرمان ایشان باشند و سیاست های کلی و نابی که ایشان برای نظام مقدسمان ترسیم می کنند را چه در داخل کشور و چه در ارتباط با سایر ملل اجرایی نمایند.

 

وی افزود:این را هم بگویم که رکن اساسی نظام اسلامی مردم و ولی نعمتان آن هستند که در همه شرایط حامی نظام بوده و هستند و بهترین تصمیمات بایستی برای اعتلای مردم عزیز کشورمان که دائما مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند، اخذ بشود.بنابراین اگر دستگاه دیپلماسی در این مسیر قرار بگیرد، بشدت با سلطه گران نظام سلطه مقابله می کند و هرگز در برابر آن ها کوتاه نخواهد آمد همانطور که این روحیه و وحدت رویه در همه مسلمانان راستین از زمان پیامبر اکرم وجود داشته است.

 

فعال سیاسی گچساران گفت:اگرچه شهید سلیمانی عزیز فرمودند که جامعه ای صالح می شود که افراد صالح بر آن حاکم باشند. صالحان در طول تاریخ کسانی بوده اند که همواره در ساده زیستی خود به خداوند نزدیکتر می شدند و هر چه که از عمرشان می گذشت، قدرت جهاد آنها در راه خداوند بیشتر می شد. پیامبر اسلام چنان تلاشی برای هدایت گمراهان انجام می دادند که خدای متعال پس از آنهمه تلاش شبانه روزی پیامبر(ص) و خون دل خوردن ایشان، آیه ای بر ایشان نازل کرد و فرمود ای پیامبر اگر اینطور پیش بروی ممکن است از شدت گمراهی مردم و عدم ایمان آوردن آنها و سختی هایی که بر تو وارد می شود ، جانت را از دست بدهی.

 

فعال فرهنگی گچساران بیان کرد:اگرچه پیامبر اکرم(ص) بیشترین علاقه و حضور را در میان مردم داشت به نحوی که مولایمان امیر المومنین علی علیه السلام در تشبیه پیامبر اسلام (ص) به طبیب و پزشکی که با طب خود سخت به دنبال نیازمندان به طبابت روحی می گردد، رسالت آن حضرت را در معالجه روح و جان انسان ها بیان می کند و می فرماید: "طبیب دوّار بطبّه"، او پزشک بیمارى جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است، و با طبّ خویش در سیر و گردش است و بیماری روحی و جهل و نادانی مردم را درمان می کند.

 

وی افزود:پس در جامعه ما رفتار مسئولین باید از جنس رفتار صالحان باشد تا جامعه به سمت جامعه ای خدا محور پیش برود. مسئولین این نظام مقدس در واقع بایستی به معنای واقعی کلمه ادامه دهنده راه همان شهدایی باشند که این موقعیت و امنیت را برای آنها فراهم کردند که می توانند براحتی و بدون آشوب و خطرات منافقین و ضد انقلاب به انجام وظیفه بپردازند و اگر در مسیر شهیدان بزرگوار و امامین عظیم الشان انقلاب قرار نداشته باشند، باز هم خطرات نفوذی ها و منافقان ممکن است که بر تفکرات آنها موثر واقع بشود و تفکرشان دچار تحریفات اشتباه بشود.

 

علی نژاد ادامه داد:این تاکیدات بر ساده زیستی و مردم داری، روحیه ی خدامحوری و جهادی، باعث می شود که برای مسئول دغدغه حفظ ارزش ها ایجاد بشود و همانند مسلمانان مجاهد صدر اسلام و بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها هرگز به خود اجازه فاصله گرفتن از ولایت را نمی دهند حتی اینکه در آن راه شهید بشوند که این بالاترین آرزوی هر مومن و مومنه  راستین است. پس اینها باعث می شود که مسئولان وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهند، در بطن مشکلات مردم قرار بگیرند و با مردم فاصله ای نداشته باشند تا بتوانند راه حل هایی از جنس کلید حل مشکلات مردم عزیز پیدا کنند و این باعث اعتلای روز افزون این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

وی افزود:اما در پایان این را بگویم ما هر چه داریم از ولایت اهل بیت علیهم السلام است و این مکاتب شهداء همه نشأت گرفته از همین سرچشمه ولایت پاک اهل بیت(ع) هستند،یاد شهدای اسلام و امام شهدا امام خمینی عزیز رحمةالله علیه و سید الشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی می دارم و خواهشی که از عزیزان دارم این است که اگر می خواهیم سلیمانی وار زندگی کنیم و سلیمانی وار با شهادت به سمت زندگی جاودان اخروی خود برویم، فقط و فقط توسل به ولایت اهل بیت(ع) و کسب رضایت خداوند را اولین وسیله راه و هدف خود قرار دهیم و در همه شرایط و حوادث گوناگون گوش به فرمان ولی امر مسلمین جهان و رهبر معظم انقلاب نائب بر حق صاحب الزمان ارواحنا فداه امام خامنه ای باشیم تا که انشاءالله جامعه را به سمت آن  جامعه آرمانی زمینه ساز ظهور پیش ببریم.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها