نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. ارديبهشت 1400 - 11:24
در گفتگو با رئیس منابع طبیعی گچساران مطرح شد؛
آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه دیل/عملیات مهار همچنان ادامه دارد
نظری گفت:هم اکنون در حال اعزام نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست به منطقه جهت مهار آتش سوزی هستیم، هرچند نیروهایی در خود منطقه حضور دارند و کار مهار را تا رسیدن نیروهای پشتیبانی با جدیت انجام می دهند که امیدواریم این آتش سوزی هرچه سریع تر مهار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، مجید نظری، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران درگفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات لازم این نهاد در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع این شهرستان گفت:باید توجه کرد که اداره منابع طبیعی در مناطق شمالی شهر گچساران ، منطقه ماهور باشت و برخی مناطق دیگر که احتمال آتش سوزی می رود آتش بُرهایی به جهت پیشگیری نیز ایجاد کرده است.

وی افزود:با این وجود، منطقه حفاظت شده کوه دیل به خاطر اینکه از مناطق بحرانی شهرستان گچساران در بحث آتش سوزی به شمار می رود پایگاهی در آن منطقه نیزفعال شده است، در حال حاضر 15نیروی واکنش سریع به عنوان "دیدبان" برای هرگونه آتش سوزی در مناطق مختلف گچساران آماده باش کامل هستند که پنج نفر به عنوان دیدبان فقط در منطقه دیل فعالیت می کنند.

نظری ادامه داد:در بحث پیشگیری نیز دوره های آموزشی توسط انجمن سبزگامان گچساران برای روستاییان ،کشاورزان و دیگر گروه هایی که با طبیعت بیشتر سروکار دارندبرگزار می شوند که این کلاس ها بیشتر در مناطق بحرانی و پرخطر همچون روستاهای دیل، آرو، اسپر، مارین و ...برگزار شده اند.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:در بحث تجهیزات و امکانات اطفای حریق نیز اقدامات لازم صورت گرفته است و در کنار این موضوعات نیز بحث تهیه آب معدنی، خشکبار و مواد غذایی به صورت جیره خشک برای نیروهای اطفای حریق نیز تدارک دیده شده است.

وی افزود:به هر حال در سال جدید آتش سوزی قابل توجهی که به وقع پیوست تنها یک مورد بود که در منطقه حفاظت شده کوه دیل حادث شد که حدود 4هکتار  از جنگلها و مراتع این منطقه نیزطعمه حریق شد، متاسفانه در حال حاضر بازهم  آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه دیل اتفاق افتاده که به احتمال فراوان حین کار نیروهای شرکت لرزه نگاری صورت گرفته است.

 نظری توضیح داد:هم اکنون در حال اعزام نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست  به منطقه جهت مهار آتش سوزی هستیم، هرچند نیروهایی در خود منطقه حضور دارند و کار مهار را تا رسیدن نیروهای پشتیبانی با جدیت انجام می دهند که امیدواریم این آتش سوزی هرچه سریع تر مهار شود.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:در سال گذشته بالغ بر 606هکتار از جنگل ها و مراتع گچساران طعمه حریق شد که این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق دیل، آبریگون،آرو، انبار شاهی، خنگ بنار، کوه پهن، سرآب ننیز،ماهور باشت صورت گرفته بود.

نظری در پایان گفت:هرگونه پیشگیری از وقع آتش سوزی آگاهی مردم را می طلبد به طوری که بیش از 90درصد از آتش سوزی ها توسط  عامل انسانی رخ می دهد ،به عنوان مثال همین آتش سوزی اخیر شهرستان براثر بی توجهی چند نفر از کوهنوردان صورت گرفته بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها